امروز: پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403
06/26 1392

رشد شاخص در تیرماه که به طور عمده تحت تاثیر فضای پس از انتخابات و البته مجامع بود همچنین انتظار بازیگران بازار سهام در مردادماه پس از مراسم تنفیذ و تحلیف و آغاز به کار رسمی دولت یازدهم، این پرسش را مطرح می کند که جایگاه بایدها و نبایدهای بازار سرمایه در دولت یازدهم کجاست؟ آیا فضایی برای طرح و پاسخ به این دست نکات تعریف شده است!!
بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه خواستار زمینه سازی دولت برای رشد روز افزون بازار سرمایه را دارند آن ها معتقدند که رشد شاخص با سفته بازی و عدم رشد عملکرد شرکت ها وی�?گی برجسته ای محسوب نمی شود بلکه این رشد باید متوازن با حرکت مثبت شرکت ها و گسترش خطوط تولیدی و برنامه های توسعه ای باید معنا شود. در شرایط کنونی بازار سرمایه کم نیستند نکاتی مبهمی که فعالان بازار انتظار شفافیت و مشخص شدن آن را در دولت جدید دارند که از آنجمله می توان به تعیین نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها، تعیین وضع مالکیت معادن، قیمت‌گذاری سنگ‌های معدنی، تعیین شرایط عملکرد بانک‌ها، روشن شدن نحوه پرداخت‌های دولت به پالایشگاه‌ها و نحوه قیمت‌گذاری کالاها اشاره کرد. با این وصف علیرضا عسگری مارانی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران که یکی از با تجربه ترین فعالان بازار سرمایه است از زاویه ای دیگری بایدها و نبایدهای دولت تدبیر و امید را بررسی می کند.
وی در گفتگوی اختصاصی با ایران و جهان به مثبت های بورس در دوره قبل اشاره می کند اما دو تفکر مشخص و معین را از دولت یازدهم مطرح می سازد. وی معتقد است: به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک از مهمترین بایدها در بازار سرمایه است.
گفتنی است خطراتی که يک شرکت برای به دست آوردن بازده بيشتر با آن رو به روست، از طرفی به شرايط جامعه و بازار به صورت کلی تحولات سياسی، شرايط اقتصادی، آشوب و جنگ، دوران‌های اقتصادی و از طرف ديگر، به وضعيت داخلی شرکت نظير مديريت شرکت، قيمت محصول، مسائل بازاريابی، مسائل حقوقی، وضعيت سرمايه و بستگی دارد. خطراتی که مربوط به کل فعاليت‌هاست، ريسک سيستماتيک، نامیده می‌شود.
مارانی در ادامه می گوید: دولت باید بپذیرد که بازار پول تورم زا است.افزایش نرخ بهره ها گرچه نقدینگی را به این بازار جذب می کند اما افزایش تورم را به همراه دارد. آن ها باید به این باور برسند که تنها بازاری که جذب نقدینگی را بدون ایجاد تورم موجب می شود، بازار سرمایه است.
مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران به شفافیت به عنوان یکی دیگر از بایدها پرداخته و می گوید: گرچه بازار سهام پیش از این هم به طور نسبی از شفافیت برخوردار بوده است اما باید این شفافیت در سطح کلان و دولت نهادینه شود. برای افزایش سرمایه گذاری که افزایش تولید و اشتغال زایی را موجب می شود اصل شفافیت بسیار مهم است در اقتصاد نباید نکته پنهان و مخفی باشد و هر تصمیم دولتمردان باید به صورت شفاف اطلاع رسانی شود.
وی تصریح می کند: پرواضح است که اصل اول حمایت از تولید است و دولت مردان برای آن برنامه های مشخص و مدونی دارند اما نکته این است که طی چهار سال باید به گونه ای از این برنامه ها صیانت شود که دستخوش تغییرات نشده و برای سرمایه گذارانی که بر اساس این برنامه ها به سرمایه گذاری در صنعتی اقدام کرده اند، بی اعتمادی را ایجاد نشود.
مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران تشکیل کمیسیونی در مجلس برای کاهش ریسک سیستماتیک را به عنوان راهکار معرفی می کند و می گوید: به منظور گسترش سرمایه گذاری ها و کاهش ریسک سیستماتیک، می تواند در مجلس کمیسیونی تشکیل شود همچنین رییس سازمان بورس درجلسات هیات دولت حاضر باشد و اجازه ندهد که ریسک های سیستماتیک به بازار سرمایه ورود کنند. وی می تواند در هنگام نوشتن بودجه یا لوایح قانونی این مهم را موجب شود.
مارانی در خاتمه این گفتگو خاطر نشان می سازد: که کاهش ریسک سیستماتیک اولین نبایدها و البته بایدهایی است که باید اتفاق بیفتد. باید از آن جهت که این ریسک در بازار سرمایه خیلی مهم و تاثیرگذار بوده و باید کاهش یافته و به صفر برسد و نباید از آن جهت که رییس سازمان بورس که متولی حقوق سهامداران است، نباید اجازه ورود آن را به بازار سرمایه بدهد. وی افزود: با به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک در چهارسال آتی می توان گفت که بازار سرمایه توانایی رسیدن به P/E 10 را دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود