امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
11/16 1392

ایران و جهان- مشخص شدن نرخ بهره مالکانه و خوراک پتروشیمی ها که پیش از این  به عنوان ابهامات بازار از آن نام برده می‌شد، در معاملات امروز سهامداران بیشماری را فروشنده کرد و شاخص کل را در سراشیبی قرار داد. به باور کارشناسان رفع ابهامات مذکور این صنایع را شفاف خواهد کرد اما از ترس و تردید سهامداران برای ماندن در بازار سهام نکاست. انتظار کاهش های بیشتر شاخص، بازیگران بازار را برآن داشته که در شرایط فعلی با شناسایی ضرر از بازار خارج شوند. و اینگونه 7شاخص بورسی در آخرین روز کاری بازار سرمایه همچنان بر ثبت کاهش ها ادامه دادند.
علیرضا نویدی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: در معاملات امروز شاخص، کاهش دیگری را ثبت کرد. به نظر می رسد که این ریزش ها در حال عمیق‌تر شدن است.
وی ادامه می دهد: اگر تردید و ترسی که در افزایش حجم عرضه ها نمایان است، ادامه دار شود، باید انتظار نزول شاخص تا مرز زیر 80هزار واحد بود.
این کارشناس به نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره کرده و یادآور می شود: نرخ خوراک پتروشیمی ها قبل از این هم قابل پیش بینی بود پس نمی توان آن را به عنوان عامل اصلی رفتار بازار سرمایه عنوان کرد. 
نویدی ابراز داشت: باید در نظر داشت که سهام شناور آزاد در بورس و سهام قابل معامله در دست حقیقی ها زیاد نیست در نتیجه تغییرات شاخص و قیمت سهام در ارتباط مستقیم با رفتار حقوقی ها قرار می گیرد.
این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: پس رفتار حقوقی ها در جهت دهی به شاخص نقش مهمی ایفا می کند اما با نزدیک شدن به پایان سال بسیاری از حقوقی ها درصدد شناسایی سود برآمده و کم ریسک تر از برخی حقیقی ها ظاهر می شوند.
وی خاطر نشان می کند: سازمان بورس در چنین مواقعی باید تمهیداتی برای خروج سهامداران داشته باشند تا از آسیب شوک ناشی از آن بکاهند.
این کارشناس در خصوص پتروشیمی ها می گوید: پتروشیمی ها هنوز حاشیه سود خوبی دارند که شاید بتوانند با رایزنی برای کاهش مالیات آن را همچنان حفظ کنند.
وی یادآور می شود: به نظر می رسد که قیمت سهام در حال واقعی شدن است گرچه این واقعی شدن به قیمت سلب اعتماد بسیاری از بازیگران بازار تمام شده است و بازگرداندن این اعتماد نیز مستلزم زمان و ایجاد شفافیت حداکثری خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود