امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
04/17 1393

ایران و جهان- کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها، اتفاقی که بازار سرمایه از مدتها قبل منتظر آن بود، بالاخره صورت گرفت.

به گزارش ایران و جهان، کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها بالاخره اتفاق افتاد و بازار سرمایه در واکنش به خبری که مدتها انتظار آن را کشیده بود توانست رشد بیش از 1000واحدی را ثبت کند. اکثر فعالان و کارشناسان بورسی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها را آغاز ریزش های شاخص می دانستند، اما برخی نیز تاثیر عوامل دیگر را هم یادآور می شوند. 

عباس دهقانی ، کارشناس بازار سرمایه کاهش نرخ خوراک را عامل مهمی در رشد شاخص امروز عنوان کرده و می گوید: رشد شاخص تنها به این دلیل نبود وعوامل دیگری نظیر افزایش قیمت جهانی فلزات به طور خاص سرب، روی و مس نیز شرکت های این گروه را با رشد قیمت مواجه کرد. 

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر انتظار بازار از خبرهای مثبت مذاکرات نیز بر فضای سبز بازار بی تاثیر نیست. اخبار مذاکرات گرچه از متغیرهای اصلی بازار محسوب می شود اما بازار سرمایه تاثیر این اخبار را پیش از این دیده و در شرایط کنونی در حال گذر از آن است.

درحالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه نقطه آغاز ریزش های شاخص را افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها می دانند، دهقانی معتقد است: این مهم تنها عامل ریزش شاخص نمی تواند باشد چراکه ابهام در صنایع بزرگ همواره هیجان منفی را در بازار دامن زده است. همانطورکه بلاتکلیفی خودروسازها برای قیمت محصولات، سهام این شرکت ها را با کاهش بسیاری مواجه کرد. 

این کارشناس روند باثباتی را پیش روی بازار مطرح کرده و می گوید: به نظر می رسد که بازار سرمایه با درنظر گرفتن اخبار و حواشی مثبت، بتواند روند مثبت و با ثباتی را پیش رو داشته باشد.
حامد پورحسینی دیگر کارشناس بازار سرمایه، نقطه آغاز منفی های بازار را افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها می داند و می گوید: با رفع تقریبی نرخ خوراک پتروشیمی ها، شاخص توانست تغییر مسیر داده و بیش از 1000واحد رشد کند.
وی می گوید: صحبت های دیروز رهبری مبنی بر حمایت کامل از روند مذاکرات در پشتیبانی از دولت نیز اثر مثبتی داشت اما با شفاف شدن تقریبی نرخ خوراک پتروشیمی امید می رود که این شفاف سازی شامل صنایع دیگری نیز نظیر معدنی ها و پالایشگاهی ها هم بشود.

وی می گوید: حرکت امروز بازار می تواند شروعی دوباره برای تغییر مسیر شاخص باشد اما تداوم آن منوط به خبرهای سیاسی است که بازار در انتظار آن است. 

لازم به اشاره است دولت نرخ گاز برای مصارف خوراک واحدهای پتروشیمی ها را 3445 ریال و نرخ گاز برای دیگر مصارف واحدهای پتروشیمی را 1320 ریال تعیین کرد. پایگاه اطلاع رسانی دولت، با اعلام این خبر، ادامه می دهد نرخ های جدید برای واحدهای پتروشیمی از ابتدای سال 93 محاسبه خواهد شد.

با این مصوبه ؛ قیمت متوسط گاز مجتمع های پتروشیمی از 2650 ریال به 2020ریال در هر متر مکعب کاهش می یابد. این کاهش ٢٤ درصدی در اجرای مفاد قانون بودجه سال ٩٣ همچنین با هدف تقویت بازار سرمایه و حمایت از تولید داخل، قیمت متوسط گاز طبیعی مجتمع‌ های پتروشیمی اجرا می شود.




.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود