امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
01/24 1393

ایران و جهان- کاهش بیش از 1500واحدی شاخص حاصل عملکرد امروز بازار سرمایه  بود. به باور کارشناسان دلیل اصلی کاهش های اخیر شاخص را باید در سیاست های اتخاذ شده دولت دانست. برخی از فعالان بازار معتقدند دلیل اصلی منفی بودن بازار، ابهام فاز دوم هدفمندی یارانه هاست. فاز دوم هدفمندی یارانه ها از پیش از سال جدید با افزایش بهای برق آغاز شده بود اما نامشخص بودن نرخ حامل های انر�?ی اصلی ترین ابهام بازار سرمایه است که زمینه کاهش ها شاخص را فراهم کرده است.

گرچه شرکت ها در پیش بینی بودجه های 93 احتیاط حداکثری را لحاظ کرده اند اما نامشخص بودن نرخ این حامل ها، بازیگران بازار سرمایه را نگران ساخته است.

محمد رضا رهبر عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس دلایل متعددی را برای کاهش اخیر شاخص مطرح می کند وی معتقد است: سیاست های اتخاذ شده توسط دولت در حوزه پولی، مالی همچنین سیاست های دولت در بودجه 93 و تاثیر فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصلی ترین دلایل کاهش های اخیر شاخص است.

محمدرضا رهبر در توضیح این عوامل به ایران و جهان می گوید: سیاست های پولی اتخاذ شده توسط دولت یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه بود. شاهد بودیم که اوراق مشارکت با نرخ سود 23درصدی منتشر شد که این مهم زمینه ای شد که برخی بانک ها و موسسات اعتباری به افزایش نرخ سود اقدام کنند. پرواضح است که سرمایه گذاران در شرایطی که می توانند نرخ سود بیشتری بدون ریسک و پرداخت مالیات کسب کنند، با نگاه محافظه کارانه ای به سوی بازار پولی حرکت می کنند.

عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس در ادامه به سیاست های مالی دولت اشاره کرده و می گوید: سیاست های مالیاتی عامل دیگری است. با افزایش نرخ مالیات، بهای تمام شده محصول و خدمات متاثر می شود که این سیاست دولت هم با بازار سرمایه همسو نبود.

وی در خصوص بودجه 93 به ایران جهان خاطر نشان می کند: سیاست بودجه 93 که در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها افراطی بودافزایش چندبرابری نرخ خوراک تاثیرات منفی بر شرکت های وابسته داشت. اما صنعت شیمیایی بخش بزرگی از بازار سرمایه را شامل می شود که کاهش قیمت سهام این شرکت ها کاهش شاخص کل را درپی داشت. اما دولت در سیاست های تعرفه گمرکی و عوارض همچنین نرخ بهره مالکانه نیز با بازار سرمایه همسو نشد.

محمدرضا رهبر هدفمندی یارانه ها در فاز دوم را عامل دیگری برای کاهش های اخیر شاخص عنوان کرده می گوید: بحث هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ حامل های انر�?ی موجب می شود که از درآمد شرکت ها کاسته و هزینه های آن ها افزایش یابد. اما جو روانی بازار نکته مهمتری است چراکه بازار تحت تاثیر جو هیجانی تعجیل در فروش و تاخیر در خرید دارد. این درحالی است که ریسک سیستماتیک کاهش یافته از سوی دیگر به مجامع شرکت ها نزدیک می شویم که این شرکت ها با درنظر گرفتن پیش بینی های محتاطانه توانسته اند که بودجه پیش بینی شده را پوشش داده و سودی برای تقسیم در مجامع درنظر بگیرند.

وی سرمایه گذاران بورسی را به دو دسته تقسیم کرده و می گوید: سرمایه گذاران را می توان در دو گروه جای داد که گروه اول آن دسته از سهامداران هستند که به طور مستمر در بازار حضور دارند و وفادار محسوب می شوند اما گروه دوم سرمایه گذارانی هستند که به صورت هیجانی و غیرحرفه ای در بازار حضور دارند و در شرایط منفی به صورت هیجانی در فروش تعجیل می کنند و این فشار فروش نیز در کاهش شاخص تاثیر مستقیم دارد.

محمدرضا رهبر در پیش بینی روند شاخص تصریح می کند: به نظر می رسد که شاخص از اردیبهشت ماه برخواهد گشت. کاهش های اخیر شاخص دور از انتظار بود و باید همه نهادهای مالی دوراندیشی کنند که اعتماد سرمایه گذارانی که بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند، خدشه دار نشده و موجبات خروج نقدینگی از این بازار فراهم نشود.



وی خاطر نشان می کند: پیش بینی می شود که بازدهی بازار سرمایه در سال بیشتر از نرخ تورم خواهد بود گرچه روزهای طلایی 92 را نخواهیم داشت اما بازار سرمایه همچنان بازار جذابی برای سرمایه گذاری خواهد بود. اگر دولت نیز در سیاست های اتخاذ شده در حوزه پولی، مالی و بودجه 93 بازنگری کند، بازار رونق خواهد یافت نباید از نظر دور داشت که حمایت از بازار سرمایه حمایت از اشتغال، تولید و کمک به کاهش تورم خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود