امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
09/2 1392

ایران و جهان- ابهامات در خصوص شرکت های پالایشی و پالایش پخش چندی است که قیمت سهام شرکت  های این گروه را در بازار سرمایه دستخوش تغییرات کرده است، از این حیث بازار شایعات صنعت گرمتر و بسیاری از سهامداران جزء متضرر شده و برخی سفته بازان به سود رسیده اند. چندی پیش مالمیر در گفتگویی بیان کرده که گزارش های شرکت های پالایشی غیرواقعی نیست و سازمان بورس این شرکت ها را تحت فشار نگذاشته است. البته وی به طور واضح تصریح کرده که سهامداران باید در مورد شرکت های پالایشگاهی به اختلاف میان این شرکت ها با پالایش و پخش توجه کرده و براساس جریانات بازار تصمیم گیری نکنند.
اما اختلاف میان شرکت های مذکور به اشاعه شایعات منتهی نمی شود و سهامداران خرد، سرمایه های هنگفتی از ماحصل این اختلافات و ابهامات از دست می دهند. سپهر پارسا کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تازمانی که توافقی میان شرکت های پالایشی و شرکت پالایش و پخش ایجاد نشود؛ بازار با شایعه قیمت را جابه جا می‌کند. وی می گوید که این اختلاف در نحوه محاسبه قیمت خوراک است . پارسا ادامه می دهد: بازار در انتظار شفاف شدن ابهامات این صنعت است و سهامداران جز در این شرایط بیشتر آسیب می بینند.

این کارشناس بازار سرمایه به حاشیه سود شرکت های پالایشی در سال آینده اشاره کرده و می گوید: با تغییر نرخ ارز مرجع، رقم سود این شرکت ها متاثر خواهد شد اما حاشیه سود آن ها به نرخ خرید و فروش این شرکت‌ها بستگی دارد.
پارسا در خصوص گزارش های میان دوره ای این شرکت ها ابراز داشت: چنین برآورد می شود که برخی شرکت های پالایشی گزارش های مشکوک و مبهمی به بازار ارائه کرده اند. ارائه چنین گزارش هایی به شایعات این صنعت دامن زده و غیرواقعی بودن قیمت این سهام را موجب می شود.

این کارشناس در خصوص تاثیر قیمت نفت بر شرکت های پالایشگاهی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت رابطه مستقیمی با درآمد شرکت های پالایشگاهی دارد و سود این شرکت ها را متاثر می سازد.
مرتضی رضازاده کارشناس ارشد بازار سرمایه مهمترین اختلاف میان شرکت های پالایشی و شرکت پالایش و پخش را نرخ خرید مواد اولیه آن ها عنوان کرده و می گوید: مهمترین اختلاف میان این شرکت ها، نرخ خرید مواد اولیه آنهاست و از آنجاییکه شرکت پالایش و پخش دولتی بوده، قابل پیش بینی نیست.
وی ادامه می دهد: بحث مالیات بر ارزش افزوده نکته مهم دیگری است که این اختلاف را عمیق می کند این مهم از سالهای قبل به امروز منتقل شده است. این کارشناس افزود: مهمترین ریسک این صنعت، که باعث میشود بسیاری از سرمایه گذاران بنیادی وارد این سهام نشوند، بحث تاثیر مذاکرات و کاهش قیمت نفت است. وی ادامه می دهد: توافق در مذاکرات که حصول آن دور از ذهن نیست، کاهش نرخ دلار را موجب می شود که برای این صنعت تهدید جدی خواهد بود.

رضازاده در خصوص حاشیه سود این شرکت ها در سال آینده به ایران و جهان می گوید: به نظر می رسد که حاشیه سود این شرکت ها با در نظر داشتن شرایط کنونی، کاهشی باشد چراکه بازار نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی می کند که این مهم به کاهش قیمت نفت و دلار منجر خواهد شد در نتیجه حاشیه سود این شرکت ها متاثر می شوند. وی یادآور می شود: این شرکت ها اگر روند کنونی را ادامه دهند، به کاهش حاشیه سود خواهند رسید مگراینکه طرح های توسعه ای یا تولید محصولات جدیدتری را در برنامه داشته باشند.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود