امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
08/5 1393

گروه تالار- پالایشی های بورس که رفته رفته به غائبان بزرگ بازار سرمایه تبدیل شده  اند، سهامدارانی دارند که با غیبت طولانی این صنعت، از دسترسی به داراییشان محروم مانده اند.

به گزارش ایران و جهان، تاکنون پیگیری از سرانجام پالایشی های بورس به شرکت پالایش و پخش و شرکت های پالایشی ختم شده، در این خصوص مسئولان بورسی نیز در گفتگوهای مختلف از پیگیری برای حل و فراهم کردن زمینه بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت ها گفته اند. ابهامات صنعت پالایشی بورس، مدتهاست نمادهای متوقف را عاید سهامداران کرده است، به گفته قالیباف مدیر عامل شرکت بورس، با توجه به دستورالعمل افشای اطلاعات، این شرکت ها باید بودجه را به بورس بدهند، تا زمینه بازگشایی نمادهای معاملاتی اشان فراهم شود.

نکته اینکه سهامداران فی مابین شرکت های پالایشی و شرکت پالایش و پخش، قرار گرفته اند و دستورالعمل های بازار سرمایه جایی برای دسترسی سهامداران به داراییشان تعریف نشده است.
تفسیرهای مداوم و سالانه در قانونی که این صنعت به آن وابسته است، تنها یک مغبون دارد و آنهم سهامدار است.

معاون امور ناشران و اعضای بورس پیش از این در گفتگو با ایران و جهان گفته بود: در قانون بودجه 92 با ورود شاخص کیفی سازی در خرید فرآورده های پالایشگاهی، قرار شد که قیمت فوب خلیج فارس مبنا قرار نگیرد و براساس این شاخص خرید صورت گیرد، در سال 92 دولت جدید اصرار داشتند که این قانون اجرا شود با لحاظ این موضوع و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های این گروه در خصوص سرمایه گذاری نکرده بودند، این شائبه وجود داشت که این مورد می تواند سود شرکت های پالایشگاهی را به صورت قابل ملاحظه ای به صورت منفی، تحت تاثیر قرار دهد. پس از جلسات و انجام مذاکرات با طرفین و وزارت نفت، قرار براین شد سال 92 را نیز براساس فرمول قبلی انجام شود.

امیرحمزه مالمیر در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت ها به ایران و جهان می گوید: نماد معاملاتی این شرکت ها با توجه به پیگیری های صورت گرفته، امیدواریم با دریافت اطلاعات این شرکت ها، به زودی بازگشایی شود.

اکنون پس از گذشت 2ماه از این گفتگو بار دیگر از مدیر عامل شرکت بورس در خصوص پالایشی ها می پرسیم.

وضعیت پالایشگاهی ها به کجا رسید؟
دکتر قالیباف در پاسخ به این سوال ایران و جهان، ضمن اشاره به اینکه هنوز اطلاعات را به بورس نداده اند، می گوید: این شرکت ها تکلیفشان با شرکت پالایش و پخش مشخص نیست. با مشخص شدن این مهم، این شرکت ها باید صورت های مالی را ارائه کنند تا زمینه بازگشایی نماد معاملاتی آن ها فراهم شود.

تکلیف سهامداران پالایشی چه میشود؟
گرچه توقف طولانی نماد معاملاتی پالایشی ها، آن ها را گردونه معاملاتی بازار سرمایه دور ساخته است، اما بلوکه شدن سرمایه سهامداران در آنسوی این توقف های طولانی قرار دارد. در این خصوص قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران می گوید: بورس در حال حاضر چاره ای ندارد و براساس دستور العمل افشا اطلاعات، شرکت ها باید بودجه و گزارش های دوره ای را به بورس ارائه کنند. در حال حاضر سازمان و شرکت بورس در حال پیگیری هستند.

معاملات اوراق اختیار معامله در راه است
مدیر عامل شرکت بورس در خصوص برنامه های این شرکت تا پایان سال می گوید: به دنبال نهایی سازی آپشن هستیم. در حال حاضر دستورالعمل آن آماده است و در اواخر امسال یا ابتدای سال آینده، معاملات اوراق اختیار معامله نیز رونمایی می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود