امروز: پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403
10/17 1392

ایران و جهان- شاخص کل در معاملات امروز با ثبت 606واحد کاهش از ثبت رکورد جدید بازماند و به مدار 888هزار واحد بازگشت این درحالی است که فعالان بازار سرمایه، روند منفی امروز را متاثر از اخبار و شایعات حاشیه بازار عنوان کرده و دلیل بنیادی برای کاهش های اخیر شاخص مطرح نمی کنند. 
فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار امروز به ایران و جهان می گوید: بازار نسبت به اخبار و شایعات حساس است، امروز نیز شایعه‌ی تغییر در سطوح مدیریتی سازمان بورس، تاثیر مستقیم بر بازار داشت وی تاثیر این شایعات را کوتاه مدت اما اثرگذار مطرح می کند.
 وی ادامه می دهد: در گروه پتروشیمی ها هنوز ابهام نرخ خوراک مطرح است، نرخ جدید خوراک، بهای تمام شده این شرکت ها را افزایش خواهد داد، از سوی دیگر خبر گشایش های ارزی که طی روزهای آتی قرار است اتفاق بیفتد، شرکت های صادرکننده را تحت الشعاع قرار می دهد و از آنجاییکه شرکت های زیادی در این گروه صادرکننده هستند، با وارد شدن ارز بیشتر به کشور که منجر به کاهش نرخ آن می شود، قیمت سهامشان متاثر خواهد شد. پرنا ابراز داشت: بازار آینده نگر است گرچه صنعت پتروشیمی، صنعت سودآوری است اما بازار به سال آینده این صنعت نگاه می کند ابهامتی که در این صنعت دیده می شود چشم انداز روشنی برای آن ها ترسیم نمی کند، از طرفی هنوز نرخ خوراک این شرکت ها مورد ابهام بوده و به طور قطع در سال آتی، افزایش خواهد یافت؛ از سوی دیگر گشایش های ارزی همچنین پیش بینی کاهش قیمت نفت، مطرح است که آینده پتروشیمی ها و پالایشی ها را متاثر ساخته و از سود آن ها کم می‌کند.
 این کارشناس بازار سرمایه به حجم معاملات بورس اشاره کرده و می گوید: حجم معاملات افزایش چشم گیری داشته است و تداوم آن نیاز به نقدینگی زیادی دارد در حال حاضر تعداد حقیقی ها افزایش یافته اما حقوقی ها بیشتر عرضه کننده بوده و نقدینگی را خارج می کنند. 
وی در خصوص بانکی ها امروز تالار شیشه ای اذعان داشت: در معاملات امروز کلیت بازار منفی بود اما شرکت‌های گروه بانکی نیز، رشد زیادی را ثبت کردند و به نظر می رسد که در حال اصلاح قیمت قرار دارند. وی افزود: بانکی ها و خودرویی ها، صنایع پرپتانسیلی بوده و جز صنایعی هستند که مورد اقبال بازار قرار دارند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود