امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
07/13 1393

گروه تالار- نماینده سهامدار عمده شرکت پالایش نفت تبریز در حالی تنها به تحقق بودجه پیش بینی شده این شرکت امید دارد که گفته می شود  تعدیل مثبت سود هر سهم پالایش نفت تبریز، در راه است. 

پالایش نفت تبریز برای صورت های مالی در مجمع عادی سالانه 29تیرماه از بازار جدا شد اما ابهام در صنعت پالایش این شرکت را نیز به همراه دیگر شرکت های این گروه از جریان بازار سرمایه دور نگه داشت. در این میان سهامداران این شرکت ها که با بلوکه شدن دارایی شان مواجه اند، چاره ای جز صبر نداشته اند. در حاشیه بازدید از پالایش نفت تبریز و شرکت پتروشیمی تبریز، ایران و جهان با علی زادمهر معاونت مالی و سرمایه گذاری های هلدینگ نفت و گاز پارسیان به نمایندگی از سهامدار عمده و مدیران این دو مجتمع گفتگو کرد. نفت و گاز پارسیان بیش از 50درصد سهام پالایش نفت تبریز را دارد و به گفته زادمهر روزی را بدون دغدغه بازگشایی نماد"شبریز" نمی گزارند.

توقف طولانی نماد معاملاتی پالایش نفت تبریز، سرمایه جمع کثیری از سهامداران این شرکت را بلوکه کرده، آیا برنامه ای برای حمایت از سهامداران دارید؟
در تمام مدتی که نماد بسته بوده، هیچ روزی نبوده که به دنبال بازگشایی نماد نباشیم، اما این مهم بسته به گزارش های سه و شش ماهه به بورس است، متاسفانه این امر میسر نیست مگر اینکه صورت حساب های قطعی از وزارت نفت و شرکت ملی پالایش پخش به شرکت های این گروه برسد، در واقع تازمانی که این صورت حساب ها را دریافت نکردیم، نمی توانیم گزارش ها را به بورس بدهیم و تا این گزارش ها به بورس ارسال نشود، نماد بازگشایی نخواهد شد. 
تمام پالایشگاه ها با همکاری سازمان بورس تلاش دارند ارایه صورت حساب ها و تعیین تکلیف دستورالعمل کیفی سازی محصولات تسریع شود و به گفته رییس سازمان بورس ظاهراً این قول گرفته شده که صورت حساب ها به گونه ای ارایه شود که پالایشگاه ها در سودآوری خود دچار مشکل نشوند.

گفته می شود که پالایش نفت تبریز، سود هر سهم را پس از بازگشایی تعدیل مثبت خواهد داد، آیا تعدیل مثبت تبریز در راه است؟
پیش بینی می کنیم که این شرکت در همان حد پیش بینی بودجه را بتواند محقق کند که میسر بودن این امر هم منوط به صورت حساب های دریافتی از مجموعه وزارت نفت است. امیدواریم که پیش بینی سال را محقق کنیم.

چه برنامه ای برای حمایت از سهم پس از بازگشایی دارید؟
ما برای سهام شرکت های سرمایه پذیر تابعه، کف و سقف منطقی قیمت با کار کارشناسی درنظر می گیریم. در زمانی که بازار در شرایط منفی قرار دارد و ارزش سهام تحت الشعاع قرار بگیرد، ورود می کنیم و مانع ضرر و زیان سهامداران می شویم که آنهم مبانی کارشناسی دارد و در زمان افزایش بی رویه نیز برای جلوگیری از گمراهی بازار باز هم ورود کرده و بازارگردانی می کنیم.


این در حالی است که زادمهر در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به خبرنگار ایران و جهان در خصوص افزایش تخفیف نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها گفت: افزایش تخفیف نرخ خوراک منوط به اجرای طرح های توسعه ای این شرکت هاست و این امر اجرا نشده و اجرا نمی شود مگر این که طرح های توسعه ای این شرکت ها در مجموعه وزارت نفت به سرانجام و تصویب برسد. سپس این وزارت نفت است که باید تصمیم بگیرد که آیا تخفیف 5درصدی به 10 درصد افزایش می یابد یا خیر! در حال حاضر نرخ خوراک براساس همان نرخ قبلی با تخفیف 5درصد محاسبه می شود.

وی در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون وضعیت 845 میلیارد ریال تفاوت نرخ ارز موجودی نفت خام و فرآورده های وی�?ه مطالبه پالایش و پخش از پالایشگاه تبریز تصریح کرد: این مبلغ مربوط به پایان دوره سال91 بود که با توجه اتفاقات سال 92 و دستورالعمل دولت کلیه فرآورده ها و نفت خام با نرخ ارز مبادلاتی بایستی محاسبه و براساس همین مصوبه این مبالغ در قالب همین موارد محاسبه و به طور کامل تصفیه حساب شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود