امروز: چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
06/4 1393

ایران و جهان- ابهامات صنعت پالایشی بورس که مدتهاست با نمادهای متوقف مواجه  است، در حال رفع شدن است و گفته می‌شود که به زودی نماد معاملاتی این شرکت ها بازگشایی می شود. اما سهامداران بیشماری هستند که با بلوکه شدن دارایی اشان، بیشترین زیان را متحمل شده اند.

امیرحمزه مالمیر معاون امور ناشران و اعضای بورس در گفتگو با ایران و جهان می گوید: در قانون بودجه 92 با ورود شاخص کیفی سازی در خرید فرآورده های پالایشگاهی، قرار شد که قیمت فوب خلیج فارس مبنا قرار نگیرد و براساس این شاخص خرید صورت گیرد، در سال 92 دولت جدید اصرار داشتند که این قانون اجرا شود با لحاظ این موضوع و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های این گروه در خصوص سرمایه گذاری نکرده بودند، این شائبه وجود داشت که این مورد می تواند سود شرکت های پالایشگاهی را به صورت قابل ملاحظه ای به صورت منفی، تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه می دهد: پس از جلسات و انجام مذاکرات با طرفین و وزارت نفت، قرار براین شد سال 92 را نیز براساس فرمول قبلی انجام شود. اما شرکت پالایش نفت تهران در این خصوص سرمایه گذاری کرده بود و با مقرر شدن معاملات 92 براساس فرمول قبلی، این شرکت متضرر می شد، که در خصوص این شرکت نیز قرار شد به نحو دیگری برای این شرکت جبران شود.

مالمیر افزود: برای سال 93 در اواخر مرداد ماه جلسه ای میان شرکت های پالایشی و شرکت پالایش پخش برگزار شده که بنا براطلاعات آن قرار شد در سال 93 قرارداد کیفی سازی بین آنها منعقد شده است.

معاون امور ناشران و اعضا در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت ها به ایران و جهان می گوید: نماد معاملاتی این شرکت ها با توجه به پیگیری های صورت گرفته، امیدواریم که ظرف یکی دوهفته آینده با دریافت اطلاعات این شرکت ها، بازگشایی شود.

ابهامات صنعت پالایشی بورس که مدتهاست با نمادهای متوقف مواجه است، در حال رفع شدن است و گفته می شود که به زودی نماد معاملاتی این شرکت ها بازگشایی می شود. اما سهامداران بیشماری هستند که با بلوکه شدن دارایی اشان، بیشترین زیان را متحمل شده اند. وی درخصوص نقش حمایتی بورس از سهامداران می گوید:: متاسفانه در جاهایی بورس چاره ای ندارد و علیرغم میل باطنی بورس نماد این شرکت ها متوقف است تا اطلاعات را دریافت کرده و به بازار منعکس کند. چنانچه این که قراردادی بین شرکت های این گروه و پالایش پخش منعقد شد، نتیجه پیگیری های سازمان بورس است.


موازی کاری با بورس
از مالیمر در خصوص بررسی دوباره صورت های مالی پس از افشا سوال شد: وی می گوید پیش از بنده هم اینکار قبلا انجام میشده کمااینکه سازمان هم قبل و بعد از افشا به این اطلاعات نظارت می کند. باید درنظر داشت که قبل از افشا صورت های مالی شرکت ها، در اختیار مانیست و تنها دراختیار سازمان است، پس از انتشار اطلاعات، با توجه به ظرفیت نیروی انسانی، بر اطلاعات شرکت های بزرگتر، با اهمیت تر و حساس تر حتما کنترل هایی انجام شده و وضعیت اطلاعاتی آنها را رصد می کنیم و درصورت لزوم پیگیری هایی هم صورت خواهد گرفت. همچنین شرکت هایی که قیمت سهامشان در یک دوره زمانی اختلاف قابل توجهی داشته باشند، حتما رصد خواهند شد.

در حالی که سازمان بورس نیز این بررسی ها انجام می دهد در خصوص موازی کاری با سازمان بورس، از مالمیر پرسیده شد که وی می گوید: سازمان، کارهای نظارتی با نگاه دیگری انجام می دهند، همکاران ما از یک زاویه دیگری به اطلاعات مالی شرکت ها نگاه می کنند. و نتایج را دوباره به سازمان منتقل می کنیم.

ممنوعیت عرضه های بورسی تاکی ادامه می یابد؟
ممنوعیتی نیست. چندشرکت برای عرضه اولیه، حاضر هستند، اما احساس می شود که شرایط کنونی برای عرضه مناسب به نظر نمی رسد. وی ابراز امیدواری کرد که از اواخر شهریور و اوایل مهر عرضه ها شروع می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود