امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
09/12 1392

ایران و جهان- شاخص بورس در پایان معاملات امروز، به افزایش 69واحدی رضایت داد و  از ثبت رکورد جدید بازماند. پس از روزهای متوالی رشد شاخص و ثبت رکوردهای روزانه، ترمز شاخص کل در پایان معاملات امروز کشیده شد.
 به گزارش ایران و جهان، شهریار هاشمی کارشناس ارشد بازار سرمایه، اصلاح موقت را دلیل عمده کاهش رشد شاخص در معاملات امروز بازار عنوان کرده و می گوید: بعد از توافق �?نو، بازار سرمایه شاهد هجوم خریداران بود، از سوی دیگر حجم نقدینگی بالای جامعه و رکود بازارهای موازی، این نقدینگی را به سوی بازار سرمایه سوق داده است. به نظر می رسد که در شرایط کنونی، بسیاری از سهامداران سود شناسایی کرده و خارج شدند.
این کارشناس ادامه می دهد: به نظر می رسد که اصلاح شاخص موقتی است چراکه نقدینگی بالای جامعه به سمت بورس در حرکت است. هاشمی به بانکی های بورس اشاره کرده و می‌گوید: شرکت های این گروه، سریعتر از انتظارات بازار، رشد کردند. در حال حاضر بازار منتظر گزارش های 9ماهه این شرکت هاست، به نظر می رسد که فعالان بازار پس از گزارش های مذکور تصمیم گیری کنند.
وی در خصوص پتروشیمی ها می گوید: شرکت های این گروه منتظر نرخ خوراک هستند که در هفته آینده پس از اعلام بودجه 93 و مشخص شدن نرخ خوراک، ابهام در این خصوص برطرف می‌شود. هاشمی ابراز داشت: فضای خبری در مورد شرکت های این گروه منفی نیست، و انتظار می رود پس از رفع ابهام ، سهام این شرکت ها با اقبال بازار مواجه خواهد شد.
این کارشناس در خصوص خودرویی ها می گوید: شرکت های این گروه بیشتر تحت تاثیر شایعات قرار دارند و ریسک این گروه نسبت به سایر گروه های بورسی بالاتر است. هاشمی اذعان داشت: زیان انباشته شرکت های این گروه، تا چند سال آینده آنها را سودده نخواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: هجوم افراد تازه وارد به بازار همچنین حجم بالای نقدینگی جامعه، ریسک بازار را افزایش داده و به نظر می رسد که تا پایان سال این ریسک همراه بازار باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود