امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
10/16 1392

ایران و جهان-در معاملات امروز تالار شیشه‌ای، با کاهش 144 واحد، ترمز شاخص کشیده شد و سهامدارانی که تا چند روز پیش صف های طولانی خرید را شکل داده بودند در صف های فروش قرار گرفتند.

به گزارش ایران و جهان محسن عسگری کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در گفتگو با ایران و جهان: مخدوش شدن خرد جمعی بورس عامل مهم و کلیدی عنوان می کند.
وی در تشریح این عامل می گوید: بازیگران بازار در سطوح مختلف اطلاعات شفافی در دست ندارند این اطلاعات یا مدیریت شده به این سطح نمی‌رسد یا فضای ابهام آلود فعلی که برگرفته از اخبار غیرشفاف و منتشر شده در بسیاری از سایت هاست، ذهنیت بازیگران را جهت می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: بازار امروز و روزهای اخیر در بلاتکلیفی بوده و این بلاتکلیفی ناشی از عوامل متعددی است، نشانه بارز این بلاتکلیفی یک دست نبودن رفتار معاملاتی بازیگران بازار در سهام شرکت‌های مشابه مشاهده می شود.

وی افزود: یکی از باورهای رایج در بین تحلیلگران بازارسرمایه این است که بخشی از سود سال 92 شرکت های بزرگ ناشی از پنهان شدن بخشی از سود سال 91 شرکت ها بوده که با توجه به تغییر شرایط طی شش ماهه اخیر، این سود قابلیت تکرار در سال آتی مالی را ممکن است نداشته باشد. به نظر می رسد که سودهای غیرمعمول تعدیل خواهد شد و این مهم با افزایش رقابت ناشی از بهبود فضای کسب و کار شدت گرفته است.

عسگری در خصوص گروه پتروشیمی و پالایشی ها در معاملات امروز بازار به ایران و جهان می گوید: بخش عمده از منفی بودن بازار امروز متاثر از صنایع شیمیایی بود که در شرکت های گروه پتروشیمی، نرخ خوراک سو�?ه اصلی خبرگزاری ها بوده و این شرکت ها را بارها و بارها متاثر ساخته است و در پالایشی ها، عملکرد ضعیف و همیشگی شرکت ملی پالایش پخش، در مدیریت شرکت های پالایشی تاثیر مستقیم بر شرکت های این گروه داشته است.

وی خاطرنشان می کند: این روزهای بازار سرمایه اعمم از نهادهای ناظر، سایت های تحلیلی، گزارش دهی شرکت ها و رفتار معاملاتی سهامداران، یادآور این جمله معروف وارن بافت است که " فقط زمان فرونشستن آب دریا، می توان فهمید چه کسی لخت شنا می کرده است." !

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود