امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
10/28 1392

ایران و جهان- بازگشت شاخص به کانال 84هزار واحدی در معاملات امروز، هیجان  بازیگران بازار را بیشتر و ناکامی های شاخص را ادامه دار کرد. ریزش های شاخص در روزهای قبل با انتشار شایعات مدیریتی سازمان بورس شدت گرفت و با انتقال 14شرکت بازار پایه فرابورسی به بازار توافقی به اوج رسید. 
به گفته کارشناسان انتقال برخی شرکت های بازار پایه به توافقی، بازار سرمایه را شوکه کرد و سرمایه گذاران را برای خروج از این سهام، مطمئن ساخت. از سوی دیگر برخی فعالان بازار اصلاح شاخص را دلیل اصلی روند کاهشی بازار عنوان می کنند. محمود افسر کارشناس بازار سرمایه عمده دلیل افت امروز شاخص را انتقال شرکت های بازار پایه عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: کاهش های اخیر دلیل بنیادی ندارد، به نظر می رسد که بازار از این جابه جایی ترسیده است و با منفی شدن قیمت سهام این شرکت ها، سرمایه بسیاری از سهامداران آن ها بلوکه شده باشد و سهامداران با افزایش حجم فروش مواجه شده در نتیجه خروج از این سهام با پذیرش ضرر همراه شده است. 
افسر به رفتارهای هیجانی بازیگران بازار در معاملات امروز اشاره کرده و می گوید: رفتار معاملاتی امروز در بازار سرمایه نشان داد که هیجان بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران غالب است. 
گفتنی است برخی شرکت های بورسی، گزارش های 9ماهه مناسبی را به بازار ارائه کردند، اما جو روانی حاکم در بازار، توجه سرمایه گذاران را به این مهم کم کرده است. کارشناسان براین باورند که رسیدن قیمت سهام بسیاری از شرکت ها به کف قیمتی، سیگنال خرید است و به زودی بازار با افزایش تقاضای خرید این سهام مواجه خواهد شد. این درحالی است که گزارش های 9ماهه خوبی به بازار ارائه شده که روزهای پررونقی را پیش روی بازار قرار می دهد.
در معاملات امروز شرکت های ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا،توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و بانک پارسیان بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند و پتروشیمی پردیس تنها 34واحد با شاخص افزود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود