امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
12/4 1392

ایران و جهان- شاخص بورس در معاملات امروز، بار دیگر ثبت واحدهای منفی را از سرگرفت. پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی شازند، پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات و ملی صنایع مس ایران شاخص را در ثبت کاهش امروز همراهی کردند. محدودیت سفارش فروش از سوی سازمان بورس همچنان ادامه دارد، که می توان این مهم را دلیل تاثیرگذاری در جلوگیری از ریزش های شدید شاخص عنوان کرد.

به گفته بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه، در معاملات امروز، با توجه به سیاست اخیر سازمان بورس مبنی بر محدودیت سفارش فروش، حجم عرضه ها قابل توجه بود از سوی دیگر برای این حجم عرضه هم، تقاضا وجود داشت که به تشکیل صف فروش ختم نشد چراکه به همان میزان هم تقاضای خرید وجود داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: با کم شدن فشار فروش، به نظر می رسد که بازار به سمت تعادل پیش می رود. این شرایط روند مثبتی را برای بازار قابل پیش بینی ساخته اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، این شرایط تعدیل می شود. شهدایی ابراز داشت: به سنت سال های گذشته، در روزهای پایانی سال، برخی از بازیگران به نقد کردن سهام خود اقدام می کنند همچنین تسویه کارگزاری ها نیز بر این مهم مضاعف می شود که می تواند از شتاب افزایش شاخص بکاهد.

وی رفتار بازار سرمایه را در معاملات امروز، طبیعی دانسته و خاطر نشان می کند: نوسان در ذات بازار سرمایه است و کاهش 43واحدی را نباید معلول رخدادی خاص دانست، از سوی دیگر باید در نظر داشت که نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی که با تصویب نرخ 13سنتی خوراک، برای بازنگری در بودجه بسته شده بودند، در آستانه بازگشایی قرار دارند، پرواضح است که بازگشت این نمادها، بر بازار تاثیرگذاراست. اما بازار سرمایه پیش از این طی مدت زمان مدیدی تحت تاثیر اخبار نرخ خوراک بوده و هیجان شدیدی برای بازگشایی این نمادها، نخواهد داشت.
شهدایی یادآور می شود: در حاشیه بازار هم اخبار بدی در حوزه کلان اقتصاد و بین المللی شنیده نمی شود که براین اساس می توان، روند متعادل بازار را پیش بینی کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود