امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
08/26 1392

ایران و جهان- با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه، فشار عرضه ها در تالار شیشه  ای بیشتر می شود چراکه زمان تسویه کارگزاری ها فرارسیده و باید برای ماه بعد این حساب ها، تسویه شوند در این شرایط حجم فروش افزایش یافته و شاخص در سراشیبی قرار می‌گیرد اما این تنها عامل منفی بودن بازار امروز نبود. همچنان اخبار و حاشیه های سیاسی و اقتصادی از مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه نقش مهمی را در فراز و فرود شاخص ایفا می کنند. به عقیده کارشناسان، ابهام در انتشار خبرهای مذاکرات بازیگران بازار را مردد و نگران ساخته است. این عامل دومی است که کاهش 458واحدی را موجب شده است.
علیرضا مارانی مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران دلیل اصلی منفی بودن شاخص امروز را موعد تسویه کارگزاری ها عنوان می کند و به خبرنگار ایران و جهان می گوید: موعد تسویه کارگزاری ها که در پایان هر ماه صورت می گیرد تاثیر به سزایی در افزایش حجم عرضه ها دارد. وی ادامه می دهد: اما نکته دیگری هم مطرح است، اینکه در روزهای اخیر برخی خبرگزاری های داخلی در خصوص مذاکرات و نتایج آن اخبار ابهام آمیزی منتشر کرده و اسباب نگرانی بازار را فراهم ساخته اند. مارانی ابراز داشت: به نظر می رسد این سایت ها بر خلاف اطلاعات مذاکرات، ابهامات را منتشر می کنند و بر حاشیه های بازار دامن می‌زنند.
محمد کفاش مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در خصوص بازار امروز معتقد است که منفی شدن قیمت سهام لیدرهای بازار بر روند منفی آن تاثیر مستقیم و به سزایی دارد. وی ابراز داشت: در معاملات دیروز، قیمت پایانی بسیاری از سهام مثبت بود اما در معاملات امروز این سهام پایین تر از قیمت پایانی معامله شده و بستر منفی شدن بازار را موجب شدند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه میدهد: نکته مهم اینکه به نظر میرسد که بازار بلاتکلیف است چراکه ابهامات زیادی در آن وجود دارد و این حاشیه ها همواره نقش موثر و تعین کننده ای در حرکت شاخص ایفا می کنند. وی خاطر نشان کرد: ابهاماتی نظیر نرخ دلار، نرخ سود اوراق مشارکت همچنین بلاتکلیفی تحریم ها نقاط کوری را در بازار ایجاد کرده و سهامداران را مردد ساخته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود