امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
01/23 1394

ایران و جهان - درحالیکه بازار سهام مدت طولانی در انتظار اخبار مثبت از مذاکرات بود تنها پس از گذشت 10 روز از بیانیه لوزان، کاهش 12000 واحدی را در پرونده ثبت کرد. 

میثم کریمی، مدیر عامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفتگو با ایران و جهان، با بیان اینکه عامل منفی بازار امروز بنیادی نیست، گفت: به نظر می رسد سهامداران سود شناسایی کرده و اقدام به خروج از سهام خود کرده اند.
وی ادامه داد: با مشخص شدن تکلیف نرخ سود سپرده های بانکی، وضعیت بازار بهتر خواهد شد. 

کریمی با بیان اینکه سهامداران از شرایط کنونی بازار ترسی نداشته باشند، ادامه داد: منفی شدن بازار امروز نباید باعث ترس سهامداران شود. وی در توصیه به سهامداران ابراز داشت: پرهیز از رفتارهای هیجانی، می تواند سرمایه گذاران را در اتخاذ تصمیم های کم ضرر و سودمند کمک کند.

وی عرضه های اولیه را در شرایط مثبت بازار، عادی و طبیعی توصیف کرد و گفت: اینکه در شرایط مثبت و هیجانی که تمام سهام تحت تاثیر و بی تاثیر از اخبار مذاکرات صف خرید های طولانی یافتند، سازمان اقدام به عرضه اولیه کرد، عادی است اما انتقادی که از سازمان بورس مطرح است اینکه چرا سازمان و شورای عالی بورس به جای پرداختن و اصلاح فرایندهای گذشته در پی مثبت و منفی کردن شاخص است؟ وی افزود: بهتر است همه ما اعمم از بازیگران و مسولین بازار از مرور هیجان های پیش از این درس بگیریم و سازمان نیز پس از این اجازه دهد بازار خودش متعادل شود و درصورتی که این اتفاق حاصل نشد، از تمام ابزارهای در اختیار نه تنها عرضه اولیه، در جهت حفظ منافع سهامداران اتخاذ تصمیم کند.

وی با اشاره به سهامدارانی که تحمل هیجانات بازار را ندارند، گفت: بهترین کار برای سهامدارانی که تحمل هیجان منفی و مثبت بازار را ندارند، سرمایه گذاری در صندوق هاست. چراکه صندوق ها در شرایط منفی بازار می توانند مدیریت بهتری برای حفظ دارایی سهامداران داشته باشند چراکه اولین توصیه حفظ دارایی است بعد کسب سود.

وی ادامه داد: اگر سهامداران حقیقی بخواهند رفتار حقوقی ها و صندوق توسعه بازار را تقلید کنند، به طور حتم از بازار جا خواهند ماند.

محرم رزمجویی معاون سرمایه گذاری هلدینگ توسعه صنایع معدنی امیدکو بازار را تحت تاثیر ریسک های سیستماتیک عنوان کرده و می گوید: پس از اخبار مثبت مذاکرات بازار به صورت هیجانی واکنش مثبت نشان داد که پس از آن انتظار اصلاح دور از ذهن نبود.

وی ادامه می دهد: در شرایط کنونی دو عامل روند منفی بازار را شکل داده و به آن شدت می‌دهد، عامل اول اظهار نظرهای متفاوت داخلی و خارجی در خصوص بیانیه لوزان است. این عامل در بین سرمایه گذاران شک و تردید از حصول توافق نهایی در تیرماه را موجب شده در نتیجه به نظر می رسد که بازار ظرف مدت مذکور در بلاتکلیفی بماند.

معاون سرمایه گذاری هلدینگ توسعه صنایع معدنی امیدکو در تشریح عامل دوم به ایران و جهان گفت: سیاست های سازمان در خصوص عرضه های شتاب زده به شرایط کنونی بازار دامن زده است. در هفته گذشته بازار سهام دو عرضه اولیه را شاهد بود که نقدینگی بالایی را به خود اختصاص داد. گفته می شود که در این هفته نیز عرضه اولیه صورت می گیرد که بازهم بخشی از نقدینگی بازار را جذب خواهد کرد. در واقع سیاست سازمان بورس مبنی بر رفتار عجولانه برای کنترل بازار به منفی های بازار دامن زده است. به نظر می رسد که سازمان با آرامش و حوصله بیشتر و در مقاطع مختلف عرضه های اولیه را انجام بدهد، می توان انتظار جو متعادل را از بازار داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود