امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
10/14 1392

ایران و جهان- شاخص بورس در اولین روز کاری با ثبت 613واحد افزایش در آستانه فتح قله 899هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز، اکثر شرکت های پتروشیمی با افزایش تقاضا مواجه شدند گرچه ابهامات در خصوص نرخ خوراک آنها هنوز شفاف نشده است اما شرکت‌های این گروه در زمره بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. 
گفتنی است که رییس سازمان بورس نیز در آخرین جلسه شواری عالی بورس، به نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره داشت و خواستار ابهام زدایی در خصوص نرخ خوراک این شرکت ها شده بود، به نظر می رسد که بازار شایعات مربوط به نرخ خوراک را نادیده گرفته و بنیادی سهام این شرکت ها را مورد توجه قرار داده است. 
سمیرا اسدیان کارشناس بازار سرمایه سهام پتروشیمی ها را، سهام مورد توجه فعالان بازار عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: به دنبال ارائه لایحة بودجه به مجلس و ذکرنشدن صریح قیمت گاز در بخش‌های مختلف اعم از نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ سوخت وسایط نقلیه ، جوی از روندهای مثبت و منفیِ تأثیرگذار بر این گروه هاله افکند. وی ادامه می دهد: اخبار و شایعات بسیاری در خصوص قیمت دلاری نرخ خوارک همچنین قیمت دلار در بودجه، حاشیه های بازار را تشکیل داد، از سوی دیگر طیف قیمتی نرخ خوراک پتروشیمی ها از 18 سنت تا 14 و 13 و حتی کمتر از 10 سنت نیز در تالار شیشه ای دست به دست شده است. این کارشناس بازار ابراز داشت: اما آنچه که در این بین اهمیت دارد زمان مؤثربودن نرخ خوراک بر گروه مذکور است که گفته می شود که به احتمال زیاد از اوایل سال بعد خواهد بود. به این گونه که تاثیر تغیرات نرخ خوراک را می توان در بودجه سال مالی آتی این شرکت ها مشاهده کرد. وی افزود: شرکت های این گروه در هفته گذشته روند منفی را سپری کردند به نحوی که در اکثر شرکت ها، قیمت سهام به کف حمایتی برخورد کرد ابهامات نرخ خوراک بیشتر از سایر پارامترهای دیگر، قیمت سهام این شرکت ها را متاثر ساخت. وی خاطر نشان کرد: با رفع تحریم ها که شرکت های پتروشیمی در صدر آن ها قرار دارند، به نظر می رسد که شرکت های این گروه روند صعودی را پیش رو داشته و با افزایش تقاضا مواجه شوند.

گفتنی است نرخ خوراک پتروشیمی ها هنوز در صحن مجلس مطرح نشده و نرخ 18سنتی در کمیسیون صنایع مصوب شده است. یادآور می شود که پس از تصویب در کمیسیون صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی ها در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح می شود و در نهایت در صحن علنی مجلس به رای گیری گذاشته خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود