امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
10/20 1392

ایران و جهان- پرونده معاملات این هفته بورس در حالی بسته شد که شاخص در آخرین روز کاری 6800واحد کاهش را ثبت کرد. شاخص ابتدای این هفته را با افزایش بیش از 600واحد آغاز کرده بود اما نتوانست این روند را تا پایان هفته ادامه دهد و در مواجه با افزایش حجم عرضه ها، عقب نشست.
در این هفته شرکت های گروه پتروشیمی بیشتر از سایر گروه ها در صدر خبرها و شایعات قرار داشتند. شرکت‌های این گروه که درگیر ابهام نرخ خوراک هستند، با خبرهای مختلف و انتشار رقم‌های گوناگون در سایت ها در خصوص نرخ خوراک، مواجه شده در نتیجه سهامداران خود را مردد ساختند. در کمیسیون صنایع مجلس نرخ خوراک 18سنتی به تصویب رسید که تبعات منفی را بر شرکت های این گروه موجب شد این درحالی است که پای این مصوبه هنوز به کمیسیون تلفیق نرسیده بود. اما این خبرها ادامه داشت و کمیسیون مذکور نرخ 15سنتی را برای خوراک پتروشیمی ها پیشنهاد داد. در نهایت شرکت های این گروه متاثر از اخبار و حاشیه های مذکور روند کاهشی را پیش گرفته و از افزایش شاخص کاستند. علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس هم در جلسه شورای عالی بورس، به ابهام ناشی از نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی پرداخت و خواستار ابهام‌زدایی برای کاهش جوروانی ناشی ازافزایش نرخ خوراک شده بود. کارشناسان و فعالان بازار نیز نسبت به ریسک ناشی از ابهام ایجاد شده به سهامداران هشدار دادند.
در گروه بانکی ها در این هفته بیشتر شاهد اصلاح قیمت این سهام بودیم. بحث افزایش سرمایه این شرکت ها و بخشش جرایم بانکی به وزارت اقتصاد، خبرهای مثبت این گروه بود اما قیمت سهام این شرکت ها که روند رو رشدی را طی کرده بودند، با اصلاح قیمتی در اکثر روزهای این هفته مواجه شدند. در این گروه ، تغییر مدیریتی در بانک ملت و پارسیان بر قیمت سهام این شرکت ها بی تاثیر نبود. 
عرضه های قابل توجه سازمان خصوصی سازی عامل دیگری بود که روند گروه بانکی را متاثر ساخت بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه براین باورند که این عرضه ها مانع رشد قیمتی بانکی های بورس شده است. این درحالی است که شرکت های این گروه در گزارش های 9ماهه شرایط مثبتی را به بازار ارائه کرده اند. و مهمتر این که افزایش سرمایه برخی بانک ها که مجوز بانک مرکزی را هم دریافت کردند، چشم انداز روشن و مساعدی را برای آن ها ترسیم ساخته است. فعالان بازار معتقدند بانکی ها گزارش های 9ماهه مثبتی دارند و بیش از پیش بینی بودجه، سود هر سهم را پوشش خواهند داد.
در این هفته بازار سرمایه به شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی خوش آمد گفت. این شرکت در بازار دوم فرابورس با عرضه 17میلیون سهم معادل 10درصد به گردونه معاملات بازار سرمایه وارد شد هر سهم این شرکت در روز عرضه مبلغ 2950 ریال کشف شد. شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد «مفاخر» و به عنوان پنجاه ونهمین شرکت به بازار سهام فرابورس پیوست این شرکت در زمینه تولید، تامین وبهره‌برداری انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای مورد مصرف در انواع فعالیت‌های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی فعالیت می کند.
از دیگر خبرهای مهم هفته جاری می توان به پذیرش دو شرکت در بورس اوراق بهادار اشاره کرد. این شرکت ها در آخرین جلسه هیات پذیرش بورس، مجوز ورود به بورس را دریافت کردند. مدیر پذیرش شرکت بورس از پذیرش دو شرکت جدید در بورس اوراق بهادارخبرداد. 
گروه صنعتی پاکشو دربازار دوم بورس وسرمایه گذاری توسعه مبین ملت در تابلو فرعی بازار اول بورس از هیات پذیرش شرکت بورس مجوز حضور در بورس اوراق بهادار را گرفتند.
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه مبین ملت که از زیرمجموعه های گروه مالی ملت است یکی از پذیرفته شدگان این هفته است، این شرکت مجوز افزایش سرمایه 100میلیاردتومانی را ازسازمان گرفته ودرحال ثبت آن در ثبت شرکت هاست. این شرکت متعهد به عرضه 20درصدی سهام درتابلو فرعی بازار اول بورس است. شرکت پذیرفته شده دوم گروه صنعتی پاکشو نام دارد، گروه صنعتی پاکشو در مرحله ثبت افزایش سرمایه 70میلیاردتومانی است وسود هر سهم را برای سال مالی پایان اسفند 92 مبلغ 1489ریال پیش بینی کرده است. پاکشو متعهد به عرضه 10درصدی از سهام است و برنامه افزایش سرمایه به میزان 100میلیاردتومان رادربرنامه دارد. 
در آخرین روز کاری بازار سرمایه خبر افزایش سقف وام مسکن، خبر مهمی بود که گروه ساختمانی ها را با اقبال بازار مواجه کرد و اکثر شرکت های این گروه با افزایش حجم تقاضا روبه رو شدند. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود