امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
11/4 1392

ایران و جهان- بازار سرمایه هفته ای پر از نشیب را پشت سرگذاشت و در آخرین روز کاری شاخص در مدار 82هزار واحدی متوقف شد.
بسیاری از فعالان بازار سرمایه با ابراز نارضایتی از کاهش های مداوم شاخص، روند بازار را بی‌ارتباط با تحلیل‌ها و خبرها دانسته و تاثیر جو روانی را یادآور می شوند. محسن عینی معاون کارگزاری نواندیشان در گفتگو با ایران و جهان با تائید این نکته می گوید: خبرهای مثبت سیاسی وجود دارد که عامل مهم و تاثیرگذاری بر بازار است اما بازار روند منفی را ادامه می دهد.
بازگشت شاخص به مدار 82هزار واحدی، بازار را یک ماه عقب کشید و شاخص باید بار دیگر واحدهای یک ماهه را بگذراند. اما عوامل متعددی در این هفته مانع از حرکت صعودی شاخص شدند که عینی در این خصوص می گوید: علت اصلی را می توان شایعات تغییر رییس سازمان بورس دانست. باوجودی که این شایعه از تریبون های مختلف تکذیب شد اما تاثیر فراوانی بر بازار گذاشت.
این کارشناس بازار به ابهام صنایع بزرگ بورسی اشاره کرده و ادامه می دهد: نامشخص بودن نرخ خوراک و انتشار اعداد و ارقام گوناگون در خصوص این نرخ همچنین خبر افزایش نرخ بهره مالکانه سرمایه گذاران را مردد ساخت و بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد را در صف های فروش قرار داد. وی به فروش صندوق ها به عنوان عامل بعدی اشاره کرده و می گوید: روند کاهشی شاخص، صندوق ها را با حجم بالای ابطال سرمایه گذاران مواجه کرد که این مورد نیز از عوامل تاثیرگذار بر کاهش شاخص است از سوی دیگر انتقال 14شرکت بازار پایه به بازار توافقی فرابورس نیز جو روانی بازار را متاثر ساخت و قیمت سهام این شرکت ها را در سراشیبی انداخت.
وی در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: به نظر می رسد که بازار از اواسط هفته آینده، به روال عادی بازگردد. البته این درصورتی است که عرضه اولیه نفت سپاهان که شنیده می شود در هفته آتی خواهد بود، انجام شود.
عینی ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از سهام ارزنده در کف قیمتی قرار گرفته و برای خرید جذاب هستند و این مهم می تواند موجب تغییر روند بازار شود.
وی در معرفی صنایع پیشرو در هفته آینده به ایران و جهان می گوید: خودرویی ها، پتروشیمی ها وبانکی ها را می توان به عنوان صنایع پیشرو در هفته آتی معرفی کرد. معاون کارگزاری نواندیشان خاطرنشان کرد: لغو تحریم ها عامل مهمی است که تاثیر مثبت بر گروه خودرو و بانک خواهد داشت همچنین خبرهایی در خصوص رفع ابهام نرخ خوراک نیز شنیده می شود، اقبال را به این سهام بازخواهد گرداند.
محمد کفاش مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن روند منفی بازار این هفته را بی دلیل عنوان می کند و به ایران و جهان می گوید: در شرایطی که بازار سرمایه بازدهی مناسبی داشت و بازارهای موازی هم جذابیتی برای سرمایه گذاری نداشت، نقدینگی قابل توجهی به بازار ورود کرد. این افراد غیرحرفه ای ها یا سرمایه گذاران ریسک ناپذیر هستند و با کوچکترین منفی صف های طولانی فروش را تشکیل داده و قصد خروج می کنند.
وی ادامه می دهد: گرچه شایعه تغییر رییس سازمان در کاهش های اخیر شاخص بی تاثیر نبود اما جو روانی و رفتار معاملاتی غیرحرفه ای ها تاثیر بیشتری داشت.
کفاش یادآور میشود: این گروه بیشتر تازه واردانی هستند که از بازارهای دیگر به بازارسهام آمدند. این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به رفتار برخی حقوقی ها ابراز داشت: برخی از حقوقی ها هم تحت تاثیر صف های فروش قرار گرفتند و غیرحرفه ای عمل کردند.
وی در پیش بینی بازار هفته آینده معتقد است: به نظر می رسد که بازار در هفته آتی تغییر روند داده و شاخص حرکت مثبت را از یکشنبه آغاز کند.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن حمایت سازمان بورس از بازار خاطر نشان می کند: حمایت سازمان بورس هم می تواند در هفته آتی تاثیر مثبت بر شرایط بازار داشته باشد.
وی در معرفی صنایع جذاب در هفته آینده معتقد است: گروه پتروشیمی و بانکی در معاملات هفته آینده می توانند سهام جذاب و پیشرو بازار محسوب شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود