امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
10/9 1392

ایران و جهان- بیان پیشنهادات مختلف در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت  سهام این شرکت ها را کاهشی کرد و شاخص کل را از عبور مدار کنونی بازداشت. به نظر می رسد که تا بررسی های نهایی کمیسیون تلفیق و اعلام نتیجه، بازار سرمایه همچنان با این ابهام همراه باشد از سوی دیگر قیمت سهام شرکت های این صنعت بزرگ بورسی تحت تاثیر پیشنهادات مختلف اعضا کمیسیون های مختلف مجلس، در نوسان خواهد بود و سهامداران خرد را برای جلوگیری از زیان بیشتر در صف های فروش این سهام قرار خواهد داد. 
شاخص کل در پایان معاملات امروز توانست 26واحد رشد را ثبت کند و در نیمه کانال 87هزار واحدی بماند. گروه پتروشیمی و هلدینگ های مرتبط با خبر تصویب نرخ خوراک 18سنتی در جلسه کمیسیون صنایع مجلس، که در خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت، معاملات امروز را هم منفی به پایان رساندند و بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند. این در حالی است که تاکنون قیمت خوراک پتروشیمی ها به ازای هر متر مکعب 2.8 سنت بوده است که با توجه به ارزانی این خوراک، سود قابل توجهی را نصیب این شرکت ها می‌کند.
نرخ خوراک 18سنتی بهای تمام شده محصولات شرکت های پتروشیمی  را خواهد افزود این درحالی است که هنوز مشخص نیست که این شرکت ها اجازه افزایش قیمت محصولات را خواهند داشت؟! با افزایش نرخ خوراک گاز، افزایش چندبرابری بهای تمام شده این شرکت ها قابل تصور است اما درصورتی که مجوز افزایش نرخ محصولات به آن ها داده نشود، تعدیل منفی و روند کاهشی روزانه قیمت سهام این شرکت ها دور از ذهن نخواهد بود. 
گرچه رقم 18سنتی برای نرخ خوراک پتروشیمی ها هنوز قطعیت نیافته است اما تاثیر آن را می توان در روند منفی این شرکت ها در معاملات بازار سرمایه دید. پیشنهادهای مختلف اعضای کمیسیون در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی با توجه به درجه بالای اهمیت آن برای بازار سرمایه، موج های منفی را در این صنعت بورسی ایجاد کرده است. گفتنی است که پیشنهاد هر یک از اعضای کمیسیون های مختلف ابتدا در کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه مجلس نهایی می شود سپس برای تصویب در صحن علنی مجلس رای گیری صورت می گیرد. 
دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در گفتگویی اشاره کرده است که از هفته آینده، کمیسیون تلفیق در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها بررسی را آغاز خواهد کرد. گفته می شود که پیشنهاد کمیسیون انر�?ی برای نرخ خوراک پتروشیمی ها رقم 7 تا 8سنت است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود