امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
10/24 1392

ایران و جهان- انتقال 14شرکت بازار پایه به بازار توافقی فرابورس حرف و حدیث های بسیاری را ایجاد کرد، این بازار که با هدف تسهیل ورود شرکت های سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آنها آغاز فعالیت کرده بود، بخشی از شرکت ها یش را از اول اسفند ماه سال جاری به بازار توافقی فرابورس منتقل می کند. نکته اینکه چرا از ابتدای ایجاد این بازار، روزهای سفته بازی سهام این بازار پیش بینی نشد؟! آیا اعتماد و دارایی‌های سهامداران خرد، را می توان محلی برای آزمون و خطا دانست؟!

این درحالی است که برخی از شرکت های منتقلی، علاوه بر اینکه طرح نبوده و تنها شرکت های روی کاغذ نیستند بلکه EPS و تعدیل مثبت دارند. شرکت های قرار گرفته در لیست انتقال، روزهای بیشماری با صف خریدهای میلیونی مواجه و صعود قیمت آنچنانی را ثبت کردند، سوال اینجاست که مسئولان مربوطه چرا در ابتدای این رشد قیمت ها، در خصوص انتقال این سهام تصمیم گیری نکردند!؟ درحالیکه 14شرکت مذکور حکم انتقال از بازار پایه فرابورس را دریافت کردند، آیا شرکت های دیگر این بازار به چنین سرنوشتی دچار نخواهند شد یا اینکه باید این فرایند را طی کرده سپس در خصوص آن ها تصمیم گیری شود؟!

شرکت های سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمال، مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان، پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون، کود شیمیایی و اوره لردگان، پتروشیمی ممسنی، صنایع پتروشیمی زنجان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بازرگانی و صنعتی آینده سازان بهشت پارس، تکادو، سیمان مجد خواف، مجتمع سیمان غرب آسیا، رهشاد سپاهان و صنعتی و دریایی ایران 14شرکتی هستند که به بازار توافقی منتقل خواهند شد.

این درحالی است که مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس اوراق بهادار، در گفتگویی، انتقال این شرکت ها به بازار توافقی را هیچگونه اخراج یا تنزل رتبه ای عنوان نکرده و می گوید: در شرکتهای مذکور هیچ گونه انتقال بازاری صورت نگرفته و آن ها اخراج نشده اند، بلکه فقط نوع معامله این شرکت ها تغییر کرده است.

اینکه سازمان بورس به عنوان متولی و مدافع حقوق سهامداران خرد، برای جلوگیری از سفته بازی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، نشان دهنده اهمیتی است که سازمان به حقوق سهامداران خرد می دهد اما چگونه می توان امیدوار بود که شرکت های دیگر در بازار پایه به سرنوشت 14شرکت مذکور دچار نشوند، این تردید همواره در سهامداران وجود دارد که آیا دیگر شرکت‌های این بازار از تیررس سفته بازی دور می مانند یا در برهه‌ی دیگری خبر انتقال آن ها نیز منتشر خواهد شد.

به گزارش ایران و جهان به نقل از رروابط‌عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی در این خصوص می گوید: اتفاقات اخیر در بازار پایه فرابورس، فرابورس را برای سرمایه‌گذاری در حوزه نظارت بازار و تقویت نرم‌افزارهای نظارتی مصمم‌تر می‌کند. وی با اشاره به روند غیرمتعارف برخی شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نماد تعدادی از شرکت‌های حاضر در این بازار که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، به‌صورت غیرمنطقی در حال افزایش است. هامونی ادامه داد: این در حالی است که شرکت‌های هم‌گروه این‌گونه شرکت‌ها که در حال تولید و فعالیت هستند در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو نبوده‌اند، اما شرکت‌های بازار پایه فرابورس روند صعودی زیادی داشتند.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از حرکات نوسان‌گیران در بازار مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: افزایش دوره تسویه وجوه از سه به پنج روز، کاهش روزهای معاملاتی بازار پایه، تغییرات در حجم مبنا و دامنه نوسان و انتقال شرکت‌ها به بازار توافقی در جلسات متعددی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که در نهایت مقرر شد، گزینه‌ای که به سود بازار و سهامداران است، از اول اسفند امسال عملیاتی شود.

هامونی آشنا نبودن با مکانیزم معاملات بازار توافقی فرابورس را دلیل اصلی نگرانی برخی ناشران و سهامداران اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در این بازار، نماد چهار بورس، بانک‌ها، بیمه ها، موسسات مالی و اعتباری معامله می‌شود، به گونه‌ای که هم‌اکنون سهام بیش از 100 شرکت در بازار توافقی فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.
هامونی به تایید معاملات بازار توافقی توسط فرابورس اشاره کرده و می گوید: این موضوع نباید باعث نگرانی سهامداران باشد چراکه این امر در راستای حفظ منافع سهامداران و سلامت بازار انجام می‌شود.
هامونی در مورد اقدامات اخیر برخی سفته‌بازان در بازار پایه فرابورس گفت: فرابورس پیگیری‌های لازم را ازطریق مراجع ذی‌صلاح انجام داده است که نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود