امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/1 1392

ایران و جهان - اخبار مثبت سیاسی، گام های نخست توافقات �?نو، تکذیب وزیر  اقتصاد و معاون و عرضه اولیه، هیچکدام نتوانست روند بازار سرمایه را تغییر دهد. رفتار بازار سرمایه امروز نشان داد که هنوز هم شایعات نقش اول را در تعیین جهت حرکت شاخص ایفا می کند. در شرایطی که فضای سیاست خارجی از نگاه بازار سرمایه بهترین روزهای خود را سپری می کند، شاخص بی اعتنا روال منفی را ادامه می دهد، با رد شایعاتی در خصوص تغییر رییس سازمان بورس از جانب مرد شماره یک وزارت اقتصاد و همچنین معاون وی، گمان آن می‌رفت که امروز بازار سرمایه پس از طی کردن روزهای متوالی استراحت و اصلاح شاخص، وضعیت سبز را هم تجربه کند و از حجم فروش ها کاسته شود، با وجودیکه در ابتدای معاملات شاخص مثبت بود اما کمرنگ بودن حضور حقوقی ها پایان دیگری برای شاخص رقم زد.
فعالان بازار براین باورند که خبرهای اخیر و رد و تکذیب ها مورد استقبال حقوقی‌ها نبود که در بازار حضور چندانی نداشته و از بازار حمایت نکردند. 
به باور کارشناسان، استقبال بازار از شایعات بیشتر از تکذیب ها بود. سهامداران حقوقی که سهم بیشتری از بازار را دارند، حضور پررنگی در معاملات امروز نداشتند، شاید این رفتار معاملاتی حقوقی‌ها نشان از انتظار کاهش‌های بیشتر داشته باشد تا با تصمیم های هیجانی سهامداران حقیقی، قیمت سهام بیشتر نزول کند آنگاه حقوقی ها سهام ارزنده را از کف بازار جمع کنند شاید هم به گفته یک فعال بورسی، حقوقی ها از تصمیم ها و تکذیب های اخیر استقبال نکردند. در هفته گذشته انتشار خبر انتقال 14 شرکت بازار پایه به توافقی فرابورس، واکنش های زیادی را به دنبال داشت. به گفته یکی از کارشناسان، تصمیمات اخیر سازمان مبنی بر انتقال 14 شرکت جو منفی بازار را عمیقتر کرده است. تصمیمی که درست بود اما عملکرد سازمان را از ابتدای ورود برخی از این شرکت ها در قالب طرح ها و نقشه های کاغذی به بازار سرمایه زیر سوال برد. مدیر یکی از سرمایه گذاری ها اشاره می کرد که بازار از تصمیمات خلق الساعه سازمان بورس می ترسد و کم‌ریسک‌پذیرها را بی اعتنا به هرگونه تحلیل بنیادی و تکنیکالی به رفتارهای هیجانی وامی دارد. باید در نظر داشت که خروج نقدینگی از بازار سرمایه تعادل دیگر بازارهای موازی را هم تحت الشعاع قرار داده و موج های لحظه ای را در این بازارها رقم می‌زند.
یادآور می شود که معاملات منفی صنایع بزرگ بورسی اجازه رشد شاخص را نمی دهد، اما این صنایع هم در پیچ و خم تصمیم های ناگرفته و به طور مشخص، نامشخص بودن نرخ خوراک و نرخ بهره مالکانه، گرفتار شده‌اند. 
این شرایط سرمایه گذاران را مردد ساخته تا جاییکه اهالی بازار سرمایه می گویند که سازمان بورس تنها در شرایط مثبت بازار حضور می یابد و آن را به مدیریت سازمان نسبت می دهد و در شرایط منفی، بازارسرمایه مهجور می‌ماند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود