امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
11/14 1392

ایران و جهان- شاخص فصل جدیدی از سریال ناکامی ها را آغاز کرده و با کاهش بیش از 4000واحد پرونده امروز معاملات را بست. توافق حقوقی ها که پیش از برای حمایت از بازار در یک جلسه هم اندیشی حاصل شده بود نیز دوامی نیافت و برخی حقوقی و حقیقی ها عرضه سهام و شناسایی سود یا کاهش زیان را به سهامداری ترجیح دادند. رفتار امروز بازار سرمایه نشان داد که بسیاری از حقیقی ها تحلیلگرانه عمل کردند، سهامی که در معاملات امروز دست به دست شد را برخی حقوقی ها و حقیقی ها خریدند اما غیرحرفه ای ها همچنان در حال خروج از سهام دیده می‌شوند. تلاش برخی نمادها برای سبز شدن شاخص بی نتیجه بود و شرکت های کف، خدمات انفورماتیک و پالایشگاه نفت بندرعباس توانستند حدود 60واحد از کاهش شاخص بکاهند.
علی محسنی تحلیلگر بازار سرمایه بازار را بدون روند ارزیابی کرده و به ایران و جهان می گوید: تاکنون دلایل متعددی برای منفی شدن های بازار عنوان شده است. وی معتقد است: بازار پس از رشدهای قابل توجهی که همه بازیگران بازار را منتفع ساخته بود، آمادگی عرضه های سنگین را داشت. 
وی ادامه می دهد: بازار سرمایه در انتظار جرقه کوچکی برای حجم عرضه های سنگین بود. و آغاز این عرضه ها و ثبت ریزش های شاخص را می توان شایعات تغییر رییس سازمان بورس دانست گرچه این شایعه بارها تکذیب شد اما موج کاهشی شاخص شکل گرفته بود. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: رشدهای اخیر بازیگران بازار را درصدد شناسایی سود قرار داده بود و با کوچکترین شایعه ای صف های فروش چند میلیونی تشکیل شد.
وی در خصوص روزهای بازار سرمایه یادآور می شود: باید در نظر داشت که همچنان تصویب لایحه بودجه به صورت کامل انجام نشده است و هنوز ابهام نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه به قوت خود باقی است. گرچه فاز دوم هدفمندی یارانه ها هم ابهام دیگر بازار است با این وصف و پیش رو بودن دور جدید مذاکرات هسته ای باید گفت که رفع هرکدام از ابهامات مذکور و دریافت نشانه های مثبت از مذاکرات دور جدید، سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود و شاخص را در مدار رشد قرار خواهد داد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود