امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
11/30 1392

ایران و جهان- گرچه بازار سرمایه چاره ای جز پذیرش تصمیم 13 سنتی مجلسی ها  برای نرخ خوراک ندارد اما به کف رسیدن قیمت سهام اکثر شرکت ها، نگاه فعالان بازار را به خود معطوف و آن ها را جذاب ساخته است. به گفته تحلیلگران، بازار سرمایه که روزهای متوالی متاثر از تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، به کما رفته بود، به نظر می رسد که دریافته باشد که صنعت پتروشیمی با توجه به حجم 30درصدی، تمام بازار نیست.

علی محسنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران و جهان در خصوص بازار امروز می گوید: باوجودی که نرخ 13سنتی برای خوراک پتروشیمی ها چندان مورد رضایت بازار نبود اما ضوابط جدید معاملاتی، مانع از افزایش افت بازار شد. محسنی افزود: این درحالی است که پس از حدود یکماه افت، توان فروش تقلیل یافته است. در این شرایط تقاضا وارد بازار شده همچنین گزارش خوب و مثبت پیش بینی بودجه 93 شرکت ها نیز بازیگران بازار را دلگرم ساخته است. وی ادامه می دهد: تاثیر مثبت گزارش شرکت ارتباطات سیار گزارش های خوب گروه دارو، پالایشگاهی و اکثر گروههای بورسی در افزایش شاخص قابل مشاهده بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می رسد که اثر نرخ خوارک پتروشیمی ها کم شده اما بازار در انتظار بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت هاست. پرواضح است که با بازگشایی نماد شرکت های این گروه، بازار واکنش منفی نشان بدهد اما باید در نظر داشت که بازار اثرپذیری کمتری نسبت به قبل خواهد داشت. وی یادآور شد: صنعت پتروشیمی، بزرگترین صنعت بورسی است اما همه بازار نیست و بازار تحت تاثیر جوروانی نسبت به تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی ها، واکنش نشان داد.

وی معتقد است: بازار در یک مقطع رشد قابل توجهی داشت و بازیگران بازار مترصد شناسایی سود و خروج بودند و منفی این دوره، ناشی از شایعات، اخبار نرخ خوراک و نرخ بهره مالکانه همچنین تحولات سیاسی، تنها بهانه‌ی خروج سرمایه گذاران را فراهم کرد. از سوی دیگر افزایش تعداد سهامداران غیرحرفه ای در بازار همچنین عرضه های با حجم بالای برخی حقوقی ها به منفی بازار عمق داد.
محسنی افزود: پیش از این نیز بازار در دومقطع زمانی سال 84و 87 افت شدید داشت البته در سال 84تحت تاثیر تحولات سیاسی داخلی و در سال 87نیز متاثر از بحران اقتصادی جهانی، اما دلایل افت بازار در سال جاری به قوت و قدرت دلایل افت های مذکور نبود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود