امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
12/2 1392

ایران و جهان- سرانجام تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی پس از آمدوشد میان مجلسی ها و شورای نگهبان با رقم 133سنتی به بازارسرمایه معرفی شد. گرچه این رقم تایید نهایی از سوی شورای نگهبان را هنوز اخذ نکرده اما ایراداتی که این شورا به بودجه 93گرفته بود، رفع شده و به نظر نمی رسد که شورای نگهبان دلیلی برای تایید نکردن آن داشته باشد. نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز گرچه رضایت بازار سرمایه را فراهم نکرد اما ضوابط جدید معاملاتی از شتاب کاهش های شاخص کاست.

در روزهای پایانی هفته جاری از سرعت ریزش های مداوم شاخص که حدود یکماه ادامه داشت کاسته و در نهایت شاخص کل با ثبت 550واحد مثبت در آستانه کانال 81هزار واحدی قرار گرفت. در این هفته سازمان بورس، از سیاست محدودیت سفارش فروش رونمایی کرد و مانع عرضه‌های گسترده حقوقی ها شد. این سیاست سازمان در جهت حمایت از سهامداران خرد بود و با اجرایی شدن آن اکثر صف های فروش جمع و دلگرمی سهامداران را موجب شد. 

فرهاد رمضان مدیرعامل گروه اقتصادی آزادگان در گفتگو با ایران و جهان، رفتار بازار سرمایه را در این هفته متاثر چند پارامتر عنوان کرده و می گوید: بازار در این هفته در انتظار نتیجه مذاکرات ایران با 1+5 بود، از سوی دیگر بررسی مجدد بودجه 93به طور خاص بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها نگرانی دیگر بازار سرمایه محسوب می شد. 

وی ادامه می دهد: در این هفته موعد ارائه گزارش بودجه 93 شرکت ها نیز بود که عامل مهم و تاثیرگذاری برای بازار است و در نهایت اینکه بورس پس از یک دوره حدود یکماه، سکوت را شکست با ارائه ضوابط جدید معاملاتی مانع از عرضه های سنگین شد. فرهادرمضان ابراز داشت: نکته مهم اینکه بازار سرمایه، بازاری حرفه ای است که تخصص خاصی را نیاز دارد و اگر بازیگران از آن خارج شوند، بازگشت به این بازار مشمول زمان خواهد شد.

مدیر عامل گروه اقتصادی آزادگان یادآور می شود: سیاست جدید بورس مبنی بر محدودیت سفارش، از بازار حمایت کرد و امید می رود که سازمان بورس تعامل بیشتری با فعالان بازار داشته باشد.

وی در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: به نظر می رسد که بازار در هفته آینده روند مساعدتری نسبت به این هفته داشته باشد و هدفمندتر ادامه دهد. چراکه اکثر ابهامات بازار مشخص شده و به نظر می رسد که بازار سرمایه هفته متعادلی را پیش رو داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه به صنایع پیشرو هفته آینده اشاره کرده و خاطر نشان می کند: در هفته آینده صنعت خودرو و تجهیزاتی ها را می توان در زمره صنایع جذاب هفته آینده معرفی کرد.
رضابختیاری مدیر گروه صنعت سرمایه گذاری ملی ایران بازار هفته آینده را متعادل پیش بینی کرده و به ایران و جهان می گوید: در صورتی که سیاست جدید سازمان مبنی بر محدودیت عرضه ها ادامه دار باشد، بازار هفته آینده متعادل و صعودی پیش بینی می شود اما اگر این محدودیت برداشته و در هفته آینده نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی بازگشایی شود، ریزش شاخص، اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه می دهد: در این هفته با ضوابط جدید معاملاتی مبنی بر محدودیت سفارش فروش ها، دست حقوقی‌ها برای عرضه بسته بود از سوی دیگر نماد معاملاتی بسیاری از شرکت ها متوقف است. به نظر می رسد که بازار در حال وفق یافتن با ریسک سیستماتیک ناشی از نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه باشد.
بختیاری به اوراق مشارکت 23درصدی اشاره و ابراز داشت: انتشار اوراق مشارکت 233درصدی نیز تهدید جدی برای بازار سرمایه محسوب نمی شود. چراکه هنوز هم بازار سرمایه گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری محسوب می شود. وی در توصیه به سهامداران یادآور شد: سهامداران با کارشناسی و تحلیل اقدام به خرید سهام کرده و از معاملات هیجانی پرهیز کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ خوراک پتروشیمی اشاره کرده و خاطرنشان می کند: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که پس از ایرادات شوران نگهبان با رقم 13سنت به بازار اعلام شده، هنوز هم احتمال تغییر وجود دارد. بختیاری اذعان داشت: در صورتی که بحث تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، احتمال تغییر این رقم و کاهش آن نیز وجود دارد.
وی در معرفی صنایع جذاب در هفته آینده به ایران و جهان می گوید: صنعت بانکداری، خودرویی ها و دارویی‌ها می توانند صنایع پیشرو هفته آینده باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود