امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
12/9 1392

ایران و جهان- بازار سرمایه هفته دوم را با ضوابط جدید معاملاتی به پایان برد، به باور  کارشناسان، کاهش حجم معاملات از نتایج این سیاست جدید سازمان بود چراکه اکثر سرمایه گذاران، خرید را از محل فروش سهام، تامین می‌کنند.
در این هفته معاملات 14شرکت بازار پایه که بازار توافقی منتقل شده بودند نیز آغاز شد. بازاری که رییس اداره عملیات بازار فرابورس، مزایای زیادی را برای آن برشمرده است.
همچنین نماد معاملاتی برخی شرکت های پتروشیمی که نرخ خوراک 13سنتی را در صورت های مالی لحاظ کرده بودند هم بازگشایی شده و به گردونه معاملات بازگشتند. فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه، شاخصه این هفته بازار سرمایه را کم شدن حجم معاملات عنوان می کند و می گوید: مکانیزم جدید سازمان، بر حجم معاملات این دو هفته تاثیرگذار بوده از سوی دیگر نقدینگی که اصل مهم بازار سرمایه است با این مکانیزم متاثر شده است. وی ادامه می دهد: زمانی که سرمایه گذاران نمی توانند به میزانی که درنظر دارند، سهم بفروشند، حجم معاملات کاهش یافته و رکود در بازار حاکم می شود. گرچه این سیاست از ریزش های بیشتر شاخص جلوگیری کرد، اما تمام بازیگران بازار در آن لحاظ نشده اند.
پرنا به گروه پتروشیمی ها اشاره کرده و می گوید: نرخ 13سنتی خوراک پتروشیمی ها مشخص و برخی از شرکت های این گروه به بورس گزارش دادند، با رفع ابهامات این صنعت، بازار در انتظار گزارش های دیگر شرکت های این گروه است.
این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: اکثر شرکت هایی که سال مالی منتهی اسفند هستند باید تا پایان بهمن ماه، بودجه سال مالی آینده را به بازار اعلام کنند. با مشخص شدن ابهامات مبنی بر نرخ خوراک و عوارض سنگ آهنی ها، به نظر می رسد که در هفته آینده این گزارش ها به بورس اعلام شود در نتیجه بازار نکته مبهمی نخواهد داشت. وی خاطر نشان می کند: به نظر می رسد تمایل به فروش کم و نسبت به خرید، افزایش یابد. کم شدن حجم معاملات نشان دهنده کم شدن تمایل به فروش است و خریداران منتظر گزارش مالی شرکت ها هستند.
پرنا افزود: بازار روزهای بد را گذرانده و روزهای آینده سرمایه گذاران باید تصمیم گیری کنند. به نظر می رسد که بازار به تدریج به سمت خرید می رود. وی در خصوص صنایع پیشرو در هفته آتی معتقد است: بانکی ها، سیمانی ها و دارویی ها با توجه به EPS مناسبی که برای سال مالی آتی پیش بینی کرده و ثباتی که در این صنایع وجود دارد که منجر به قابل پیش بینی بودن برای بازار شده، می توانند صنایع جذابی برای هفته آینده محسوب شوند.
محسن فتحی دیگر کارشناس بازار سرمایه، معاملات این هفته را کم حجم دانسته و به ایران و جهان می گوید: ضوابط جدید معاملاتی که سازمان در هفته های اخیر اعمال کرده، گرچه فرصت مغتنمی به سهامداران خرد برای خروج از سهام و کاهش زیان داد، اما محدودیت سفارش فروش، از خریدها هم کم کرد. وی ادامه می دهد: درحالی که ابهامات بازار رفع شده و خبرهای مثبتی از نشست ایران با 1+5 گزارش شد، شاخص کل، در این هفته کاهش روزانه را ثبت کرد.
گفتنی است نرخ خوراک پتروشیمی ها پس از رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان 13سنتی شد.اما به گفته پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این نرخ بر واحد‌های پتروشیمی مرتبط به صورت یکسان تاثیر ندارد و باید بر مبنای کارکرد، این میزان تاثیر اعلام شود.
گزارش برخی شرکت های پتروشیمی در این هفته از تعدیل منفی ها به بازار خبر داد و بازار در انتظار گزارش دیگر شرکت های این گروه است. تاثیر نرخ 13سنتی خوراک پتروشیمی شامل تمام شرکت های این گروه نمی‌شود چراکه برخی از این شرکت ها خوراک مایع استفاده می کنند.
 فتحی بازار هفته آینده را ادامه این هفته دانسته و ابراز داشت: به نظر می رسد که در هفته آینده، باتوجه به کف رسیدن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها، تمایل به خرید بیشتر باشد.
وی در معرفی صنایع جذاب هفته آینده می گوید: دارویی ها با توجه به چشم انداز مثبتی که در سال آتی دارند و بانکی ها نیز با درنظر گرفتن، بودجه های پیش بینی شده می توانند در زمره صنایع جذاب محسوب شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود