امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
12/3 1392

ایران و جهان- بازار سرمایه معاملات امروز را با آرامش نسبی به پایان برد. این درحالی است که شورای نگهبان نظرش را در مورد رفع ایرادات بودجه 93 اعلام و خیال بازار سرمایه را راحت کرد. پتروشیمی ها که چندی است در معاملات تالار شیشه ای، غیبت دارند، به نظر می‌رسد که پس از تائید شورای نگهبان مبنی بر نرخ 13سنتی برای خوراک پتروشیمی ها، با بررسی تاثیر این نرخ بر بودجه، به زودی به گردونه معاملات بازگردند.

علی زینلی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ثبات امروز بازار به ایران و جهان می گوید: بازار امروز بازار خوب و با ثباتی بود، گرچه در اواخر بازار عرضه ها بر روی سهم ها زیاد شد که شاید دلیل آن را اعلام نظر شورای نگهبان در مورد اصلاحات لایحه بودجه توسط مجلسی های دانست.

وی ادامه می دهد: شورای نگهبان اصلاحیه انجام شده در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها که توسط مجلس حداقل 13 سنت تعیین شده بود قبول کرد و ایراد مجددی نگرفت. به نظر می رسد که شرکتهای پتروشیمی متوقف شده اولین پیش بینی های را با نرخ خوراک 13 سنت به بازار روانه کنند که ارائه تعدیل های منفی تا 20 درصد دور از انتظار نیست. پرواضح است که بازیگران بازار نسبت به این گزارشات واکنش نشان خواهند داد.

این تحلیلگر به عامل دوم آرامش نسبی بازار پرداخته و می گوید: نتیجه مذاکرات متغیر تاثیرگذار دیگری است که ذهن فعالان بازار را معطوف خود ساخته است. در خبرها آمده بود که گزارش مدیر کل آ�?انس بین المللی انر�?ی اتمی حاوی نکات مثبتی نسبت به گزارشات قبلی بوده که این مهم سبب اطمینان بیشتر به سهامداران خواهد بود.

وی به عامل سوم اشاره کرده و ابراز داشت: نکته سوم اینکه اولین پیش بینی های سال 93 که هفته های قبل به عنوان یکی از عوامل ابهام در تصمیم گیری سهامداران و حتی ریزش شاخص محسوب می‌شد روانه بازار شده‌اند که البته در گروه‌های مختلف این گزارشات متفاوت بوده است.

زینلی خاطر نشان می کند: گروه‌های بانکی ، دارویی گزارشات خوب و قابل قبولی داشتند اما گروه‌های معدنی و فلزی گزارشات نسبتا ضعیفی داشته اند. اما نکته مهم اینکه با ارائه این گزارشات ابهامات از بین می رود و سرمایه گذاران می توانند راحت تر تصمیم گری کنند.

این تحلیلگر در خصوص ‫روند شاخص در روزهای آتی می گوید: به نظر می رسد بعد از بازگشایی نمادهای پتروشیمی بازار به این گزارشات واکنش منفی نشان خواهد داد ولی بعد از سپری شدن این موضوع، شاخص رشد ملایمی تا آخر سال و اوایل سال آینده خواهد داشت. وی تاکید می کند: بازار سرمایه در سال آینده نیز وضعیت مناسبی خواهد داشت و گروه‌های بانکی، پتروشیمی، رایانه بازده ای مناسبی را نصیب سهامداران خواهند کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود