امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
12/21 1392

ایران و جهان- زمزمه های لغو محدودیت سفارش فروش که در روزهای اخیر در تالار شیشه ای قوت گرفته بود، امروز به طور رسمی اعلام شد. گرچه قالیباف، دلیل لغو این محدودیت را پدیدار شدن نشانه های تعادل بازار عنوان کرده است اما شنیده ها از اعتراض و انتقاد شدید سهامداران حقوقی از این محدودیت حکایت دارد.
در هفته های اخیر سازمان بورس از سیاست جدیدی برای معاملات بازار سرمایه رونمایی کرد. و آن محدودیت در سفارش فروش به میزان 50هزار سهم بود. مکانیزم جدید، که در جهت حمایت از سهامداران خرد کلید خورده، فرصتی به سهامداران خرد داد که در منفی های مداوم بازار، بتوانند از ضرر بکاهند. اما این مکانیزم با ممانعت از عرضه های سنگین حقوقی ها، از افت شاخص نیز جلوگیری کرد. در این میان سازمان، محدودیت سفارش فروش را در 30دقیقه ی پایانی معاملات برداشت و فضای معامله با حجم های بیشتر را به بازیگران بازار داد اما معاملاتی که باید با قیمت پایانی انجام می شد. این تصمیم سازمان با واکنش های مختلفی از سوی اهالی بازار سرمایه مواجه بود و رضایت و نارضایتی بسیاری را به دنبال داشت. سازمان بورس در روزهای اخیر محدودیت 50هزار تایی فروش را به 100هزار کاهش داد. اما شنیده ها حاکی از آن است که حقوقی ها در نامه‌ای خواستار لغو محدودیت سفارش فروش ها شده و اعتراض خود را به این شکل اعلام کرده اند. شنیده ها از تالار شیشه ای حاکی از آن است که محدودیت سفارش فروش از هفته آینده برداشته می شود، امروز مدیر عامل شرکت بورس لغو محدودیت فروش را از شنبه هفته آینده، به طور رسمی اعلام کرد.
بیش از 70درصد گردش مالی بازار سرمایه از آن حقوقی هاست و محدودیت مذکور، کنار گذاشتن حقوقی ها از بازار سرمایه بود. فریبرز پرنا با بیان این مطلب به ایران و جهان می گوید: محدودیتی که سازمان برای فروش قائل شده، توازن بازار را بهم ریخته چراکه محدودیت فروش ایجاد شده، محدودیت خرید را برای حقیقی و حقوقی ها در پی داشته است.
وی ادامه می دهد: اولویت اول بازار سرمایه، نقدشوندگی است در صورتی که در شرایط کنونی، سرمایه گذار به راحتی وارد بازار می شود اما نمی تواند به راحتی سرمایه خود را خارج کند، به نظر می رسد این تصمیم سازمان برای رهایی از فشار سهامداران جزء بوده چراکه در این محدودیت، فرصت ورود از سرمایه گذاران بالقوه گرفته شده است.
وی به زمان سپری شده با مکانیزم محدودیت فروش اشاره کرده و می گوید: اصرار سازمان بر ادامه این محدودیت، به پیچیده تر شدن مشکلات بازار دامن زد. در چند هفته اخیر که معاملات بازار با این مکانیزم انجام شد، گرچه افت شاخص به تاخیر افتاده ولی مشکلات بازار از بین نرفته است.
این کارشناس بازار معتقد است: با فشارهای ایجاد شده به نظر می رسد که سازمان برای برون رفت از شرایط کنونی بازار، باید راهکار دیگری، درنظر بگیرد. وی در خصوص 30دقیقه ی پایانی معاملات که بدون محدودیت درنظر گرفته شد، ابراز داشت: اختلاف قیمتی که میان قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله وجود دارد و الزامی که سازمان برای انجام معاملات در این زمان با قیمت پایانی داشت، مشکلات دیگری را برای سهامداران ایجاد کرد. وی خاطر نشان می کند: با توجه به قیمت معاملاتی سهم و عرضه و تقاضای ثبت شده در سیستم معاملاتی قبل 12 انجام معاملات با قیمت پایانی بعد از ساعت 12 دچار اختلال می شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود