امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
12/16 1392

ایران و جهان- بازار سرمایه در این هفته کاهش بیش از 1600واحدی را تجربه کرد. این درحالی است در هفته جاری اکثر پتروشیمی ها به معاملات بازگشته و سازمان بورس نیز از تصمیم تازه دیگری رونمایی کرده است.
شاخص در ابتدای هفته در مدار 80هزار واحدی قرار داشت اما در آخرین روز معاملات در مدار 78هزار و 447واحدی ایستاد به گفته کارشناسان، کاهش حجم معاملات ناشی از محدودیت فروش ها، سرمایه گذاران را برای خرید مردد ساخته است. چراکه بسیاری از سرمایه گذاران خرید را از محل فروش سهام، تامین می کنند. اما در این هفته اکثر نماد پتروشیمی ها بازگشایی شده و این شرکت ها با ارائه تعدیل های منفی به گردونه معاملات بازگشتند. سازمان بورس در این هفته تصمیم تازه دیگری اتخاذ کرده و از تصویب افزایش قدرت اعتباردهی شرکت‌های کارگزاری رتبه الف و ب برای افزایش حجم نقدینگی در بازار سرمایه خبر داد.
علی زینلی تحلیلگر بازار سرمایه در ارزیابی رفتار بازار این هفته به ایران و جهان می گوید: در ابتدای هفته جاری در حالی که هفته قبل از آن نیز بازار افت حدود 1200 واحدی را تجربه کرده و وارد کانال 79 هزار واحدی شده بود. اما با اعلام موافقت با افزایش سرمایه شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت و ایران خودرو شوک مثبت موقتی به بازار وارد شد و شاخص با رشد بیش از 300 واحدی در این روز کانال 80 هزار واحدی را پس گرفت.
وی ادامه می دهد: اما در ادامه هفته جو فروش حتی با توجه به محدودیت های فروش اعمال شده توسط حقوقی ها بر سهام فراگیر شد. و شاخص بار دیگر در سراشیبی افتاد. زینلی به رخدادهای مهم بازا اشاره کرده و ابراز داشت: عرضه بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس در این هفته صورت گرفته اما خریداری برای آن پیدا نشدنکته مهم دیگر بازار، بازگشایی دسته جمعی 6 نماد از شرکت‌های پتروشیمی گازی بود که اولین پیش بینی های خود برای سال 93 را با نرخ 13 سنتی گاز منتشر کرده بودند.
این تحلیگر در خصوص پیش بینی شرکت های مذکور یادآور شد: نکته های جالبی در اولین پیش بینی های این شرکت‌ها به چشم می خورد. برای نمونه شرکت‌های تولید کننده اوره در اقدامی هماهنگ و بدون اخذ مجوز نرخ فروش اوره را 874 تومان برای هرکیلو اوره در نظر گرفته بودند که سبب شده بود تعدیل های منفی فقط در حدود 10 تا 12 درصدی داشته باشند. اما شرکت‌های تولید کننده متانول با توجه به اینکه امکان چنین اقدامی برای آنها وجود ندارد تعدیل های منفی 28 و 30 درصدی در اولین پیش بینی سال 93 ارائه دادند.
وی افزود: اعلام اولین پیش بینی 93 این شرکت‌ها و بازگشایی خوب یا بد آنها برای کلیت بازار اتفاق خوبی بود تا سایه این ابهام نیز از بازار رخت بربندد. با بازگشایی آنها شاخص تا حوالی کانال 77 هزار واحدی نیز نزول کرد تا آماده یک رشد خوب شود.
اما سازمان بورس در این هفته تصمیم جدید دیگری برای بازار سرمایه گرفت که زینلی به آن اشاره کرده و می گوید: تصویب افزایش قدرت اعتباردهی شرکت‌های کارگزاری رتبه الف و ب توسط سازمان بورس، اتفاق جالب این هفته بود که در جهت ورود نقدینگی بیشتر به بازار صورت گرفت. وی این تصمیم را مثبت ارزیابی کرده و ادامه می دهد: این اقدام خوب و نشانه مثبتی برای بازار بود چرا که اعمال محدودیت فروش توسط شرکت‌های حقوقی عملا سبب شده بود که نقدینگی که معمولا از فروش سهام بدست آورند از بین برود و قدرتی برای خرید برای آنها باقی نمانده باشد.
زینلی بازار هفته آینده را مثبت ارزیابی کرده و خاطر نشان می کند:با توجه به معاملات آخرین روز کاری این هفته به نظر می رسد که هفته آینده، بازاری با ثبات و با رشد قیمتی اکثر سهم ها پیش رو داشته باشیم. پیش بینی می شود با توجه به رفع دو ابهام اساسی بازار از جمله گزارش‌های بودجه شرکت‌ها همچنین نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی بر صورتهای مالی این شرکت‌ها و بازگشایی همگی آنها بازار رشد نسبتا خوب و پایداری در هفته آتی داشته باشد. این کارشناس در معرفی صنایع جذاب هفته آینده گفت: بانکی و دارویی ها، با توجه با حاشیه امنیتی که در مواجه با ابهامات بازار داشتند به نظر میرسد که بتوانند صنایع جذاب هفته آینده نامیده شوند.از سوی دیگر با افت سهام در بسیاری از گروه‌های بازار، رشد دسته جمعی در تمامی شرکت‌ها با فرض عدم رخ دادن اتفاق قابل توجه در بازار، دور از ذهن نیست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود