امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
12/23 1392

ایران و جهان- بازار سرمایه با ادامه روند کاهشی به استقبال هفته آخر سال 92 می رود. در این هفته سازمان بورس در تصمیمی جدید محدودیت سفارش فروش را از 50هزار سهم به 100هزار سهم کاهش داد و در نهایت این محدودیت را برای هفته آینده لغو کرد. 
همچنین در این هفته فرابورس سرمایه گذاری اعتلای البرز را با قیمت هر سهم 380تومان و کی بی سی را با قیمت هر سهم 1200تومان به اهالی بازار سرمایه معرفی کرد. سهامی که به گفته کارشناسان در ابتدای ورود به تالار شیشه ای با اندکی گران فروشی به بازار عرضه شدند. 

محمد کفاش، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با ایران و جهان می گوید: روند منفی در بازار این هفته نیز همچنان ادامه داشت و محدودیت فروش نیز سهامداران را برای خروج مردد می ساخت از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران نیز درصدد شناسایی سود بوده و اقدام به خروج سهم کردند. وی بازار را در روزهای ابتدایی هفته آینده با افزایش عرضه ها توصیف کرده و می گوید: با لغو محدودیت فروش، به نظر می رسد که در روزهای ابتدایی هفته، افزایش حجم عرضه ها شکل گیرد اما در روزهای پایانی، بازار مثبت خواهد شد.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در معرفی صنایع جذاب آخرین هفته سال جاری خاطر نشان می کند: صنعت سیمان، بانک و خودرویی ها می توانند در زمره صنایع جذاب هفته آینده قرار گیرند. 

رفتارهای اصلاحی در هفته پایانی سال

علیرضا نویدی، کارشناس بازار سرمایه رفتار بازار را در هفته جاری، رفتاری اصلاحی عنوان کرده و می گوید: کلیت بازار همچنان در حال اصلاح نرخ است چراکه شرکت ها به پی بر ای هایی بیشتر از سطح صنعت و اقتصاد رسیده بودند. پی به ای شرکت ها باید در تناسب با بازدهی اقتصادی کل کشور باشد در صورتی این پی بر ای رشد واقعی می کند که یا باید انتظارات تورمی در اقتصاد وجود داشته باشد که پی بر ای رشد کند یا انتظار رشد سودآوری شرکت و صنعت وجود داشته باشد. 

وی ادامه می دهد: در حالت کلی سیاست دولت برای کاهش تورم بوده و عملکرد انقباضی در خصوص کنترل تورم نشان می دهد که راه کار رشد انظارات تورمی برای رشد پی برای نتیجه ای نخواهد داشت. در بررس عامل دوم نیز باید گفت که در حال حاضر شرکت ها دورنمایی برای رشد سودآوری ندارند و اکثر صنایع بورسی تحت تاثیر نرخ جدید خوراک پتروشیمی ها که بزرگترین صنعت بورسی است، قرار داشته و تعدیل های منفی شرکت های این گروه نشانگر این مهم است. 

نویدی به بازارهای رقیب اشاره کرده و می گوید:در بازارهای موازی نیز تبلیغات گسترده ای برای بازدهی نقدی صورت گرفته است که به خروج سرمایه از بورس کمک می کند. در شرایط وصف شده عرضه ها افزایش و قیمت ها کاهش می یابد اما برای این معضل باید پارامترهای مذکور رفع شوند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور می شود: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها می تواند نقش مهمی در انتظارات تورمی جامعه داشته باشد. وی به شرکت های حقوقی اشاره کرده و اضافه می کند: 
شرکت های حقوقی بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند اما در سال های گذشته و جاری نشان دادند که بیشتر حافظ منافع خود بوده و اصولا با تحلیل وارد سهم و صنعت نمی شوند. این عملکرد هیجان های کوتاه مدت برای بازار ایجاد می کند هیجان رفتاری بزرگان بورسی، موج های گسترده ای در سطح بازار ایجاد می کند و ریزش های اخیر شاخص دلیل این مدعاست.

نویدی در پیش بینی بازار هفته آینده خاطرنشان می کند: رفتار تقویمی بازار سرمایه نشان می دهد که در روزهای پایانی سال، حجم معاملات به حداقل می رسد و برداشتن محدودیت فروش نیز افزایش حجم فروشی در پی نخواهد داشت و می تواند نشانگر ثبات شاخص در معاملات هفته آینده باشد. سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که در سال جدید با مشاهده وقایع جدید، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند. 

وی در معرفی صنایع جذاب هفته آینده معتقد است: هنوز پتروشیمی ها سهام پیشرو بازار هستند با وجودی که تعدیل های منفی داشتند اما این صنعت دورنمایی مثبتی دارد که شرکت های این گروه را در زمره سهام جذاب قرار می دهد. بانکی ها نیز به دلیل تحرکات جدید برای جذب نقدینگی همواره صنایع جذابی برای هفته های آتی محسوب می شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود