امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
01/29 1393

ایران و جهان- پرونده معاملات این هفته بازار سرمایه در حالی بسته شد که بورس  روزهای خوبی را در این هفته نداشت تنها در دو روز پایانی هفته روند معاملات اندکی تغییر کرد و در نهایت با افزایش 313واحدی معاملات این هفته را به پایان برد.
بازار سرمایه در ابتدای هفته متاثر از بخش‌نامه92.12.24 معاون اجرایی رییس‌جمهور که 12گروه کالا مشمول عدم افزایش قیمت شده بود، واکنش منفی نشان داد. علیرضا عسگری مارانی با بیان این مطلب به ایران و جهان گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه ها همچنین جذابیت بازار پولی با افزایش نرخ سود بانکی بر کاهش های شاخص در روزهای ابتدایی هفته دامن زد.
وی درخصوص تاثیر بخشنامه 92.12.24 افزود: افزایش قیمت دلار پس از روزهای ریزش بازارسرمایه نشان داد که تصمیمات این بخشنامه برای جلوگیری از تورم، چندان هم مناسب نبوده است.
مارانی ادامه می دهد: واکنش وزیر اقتصاد با ارائه بیانیه ای که توجه وی�?ه وی به بورس را نشان می داد، بازار را در روزهای پایانی هفته مثبت کرد.
مارانی در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: اگر دولت بیانیه وزیر اقتصاد را با نظر مساعد پیش ببرد و روی تمام گزینه های آن کارهای اجرایی کارشناسانه انجام دهد، بازار هفته آتی روند مثبت و صعودی را پیش رو خواهد داشت. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در معرفی صنایع جذاب هفته معتقد است: تمام صنایعی که از بیانیه وزیر اقتصاد متاثر می شوند، در زمره صنایع پیشرو هفته آتی خواهند بود.
وی خاطر نشان می کند: امیدواریم که مجلس قیمت 13سنتی خوراک گاز و نرخ بهره مالکانه را در جهت حمایت از بازار سرمایه بازنگری کند.
در این هفته رفتارهای هیجانی بر بازار سرمایه حاکم بود. بررسی آماری نشان می دهد که در ماه‌های اخیر نقش حقیقی ها در بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته است. مجید پورنعمت مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا با بیان مطلب فوق به ایران و جهان می گوید: افزایش حضور حقیقی ها در بازار زمانی که با حد نوسان همراه می شود، موجب شدت رفتارهای هیجانی خواهد شد. وی ادامه می دهد: در این هفته بورس درگیر رفتارهای هیجانی بود گرچه نرخ سود بانکی و نگرانی سرمایه گذاران از فاز دوم هدفمندی یارانه ها در شدت رفتارهای هیجانی بی تاثیر نبود.
پورنعمت یادآور می شود: در سطح بین المللی اخبار مثبت به بازار می رسید اما بازار به روند منفی ادامه می داد. به نظر می رسد بورس پس از یک دوره رونق وارد فاز استراحت شده اما روند اصلاحی فرسایشی سرمایه گذاران را نگران کرده رفتارهای هیجانی را تشدید می کند. وی می گوید: در این شرایط غیرحرفه ای ها بدون توجه به قیمت سهم اقدام به فروش می کنند. وی اذعان داشت: در سطح قیمت کنونی، سهام بسیاری از شرکت ها برای خرید جذاب محسوب می شوند، براساس معیار سودآوری شرکت ها و تحلیل بنیادی آن ها می توان سهام بسیاری از شرکت ها خریدنی معرفی کرد.
وی یادآور می شود: اگر سهامداران هدف سرمایه گذاری را میان مدت ترسیم کرده و از رفتارهای هیجانی بپرهیزند، با توجه به درپیش بودن مجامع سرمایه گذاران می توانند بازدهی مناسبی را کسب کنند.
مدیرعامل فیروزه آسیا تصریح کرد: سیاست های اعلامی دولت و مجلس در خصوص بازار سرمایه عامل مهم و تاثیرگذاری است که این سیاست ها نشان دهنده حمایت دولت و مجلس و توجه وی�?ه ی آنها به بورس است.
مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا در پیش بینی بازار هفته آینده ابراز داشت: معاملات روزهای پایانی هفته نشان داد که بازار سرمایه به تعادل نزدیک می شود اگر در این سطح در روزهای آغازین هفته آینده، معاملات حجم مناسبی داشته باشند، می توان به تثبیت بازار و ایجاد روند مثبت تا پایان هفته امیدوار بود.
وی در معرفی صنایع پیشرو بازار در هفته آینده معتقد است: رفتارهای هیجانی قیمت سهام بسیاری از شرکت ها را در کف قرار داده که می توانند گزینه مناسبی برای خرید محسوب شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود