امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
04/13 1393

ایران و جهان- شاخص بورس تهران در آخرین روزهای این هفته به مدد اخبار مثبت  نشست چند تن از کابینه دولت و بزرگان بازار سرمایه، از کاهش بیشتر بازماند و به گفته فعالان، اندکی سرمایه گذاران زیان دیده را دلگرم ساخت. شتاب ریزش شاخص بورس در هفته های اخیر، زیان قابل توجهی را عاید سهامداران کرده است گرچه برآورد کارشناسان از نتیجه مذاکرات ایران، مثبت است واین مهم، افق مثبتی را پیش روی سهامداران قرار می دهد.

از سوی دیگر قرار است که با نخستین روز هفته آینده، ،مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با ارز آزاد صورت گیرد. همچنین همه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی اعم از دولتی و غیردولتی موظف شدند که همه محصولات را در بورس کالا عرضه کنند. فعالان بورسی براین باورند که خبر فوق نیز، تاثیر مثبتی بربازار هفته آتی خواهد داشت. و می توان در انتظار هفته مثبت بازار سرمایه بود.

محمد کفاش مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با ایران و جهان، روزهای آغاز هفته آینده بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرده و می گوید: با موج مثبتی که در روزهای پایانی این هفته، مشاهد شد، به نظر میرسد که این روند در اوایل هفته آتی نیز ادامه دار باشد. وی می گوید: در حال حاضر بازار به کف رسیده و قیمت سهام بسیاری از شرکت ها ارزنده است، در این شرایط سهامداران حرفه ای قیمت ها را جذاب ارزیابی کرده و اقدام به خرید می کنند .

وی صنعت خودرو را صنعت پیشتاز هفته آتی معرفی می کند.

حمیدرضا امیریان، بازار سرمایه را همچنان کم عمق عنوان می کند و به ایران و جهان می گوید: اگر رشدهای مقطعی که به نظر می رسد به دلیل تزریق جو روانی مثبت است، به صورت حمایت های عملی صورت نگیرد، بازهم شاهد سقوط شاخص خواهیم بود.

وی ادامه می دهد: رفتار معاملاتی سهامداران نشان دهنده کم عمق بودن و جهت نداشتن معاملات است، سهامداران در بهت و تردید به سر می برند، بخشی دیگری از سهامداران نیز که بنیادی عمل کرده اند، در شرایط کنونی، منتظرند و در نهایت سهامداران کم ریسک نیز به این بازار ورود نمی کنند و نظاره گر بازار هستند. آشفتگی در رفتار معاملاتی سهامداران در این هفته کاملا مشهود بود بنابراین شکنندگی تحلیلی وجود دارد چراکه عوامل بی ثبات کردن تحلیل ها بسیار زیادتر از عوامل ثبات بخشیدن به آن هاست.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار هفته آینده معتقد است: ادامه این هفته را می توان در هفته آتی دید گرچه اخبار مثبت می تواند بازار را در روزهای آغاز هفته مثبت کند.

وی می گوید: اخبار مثبت جو مثبتی را ایجاد خواهد کرد اما به نظر می رسد که باید نگران پایداری آن بود چراکه تازمانی که سیاست های دولت در خصوص بازار سرمایه و اقتصاد، شفاف نشود، بیم ایجاد حباب های مثبت و منفی وجود دارد.

وی معتقد است: به نظر می رسد که بزرگترین نگرانی موجود بورس، نیاز به تفکر جدید در پیکره سازمان ناظر آن است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود