امروز: یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
01/22 1393

ایران و جهان- شاخص کل بورس در آخرین روز کاری از اولین هفته‌ی با حضور اکثریت فعالان بورسی، حدود 400واحد کاهش را ثبت کرد.
بازار سرمایه از ابتدای امسال در غیاب اکثر فعالان بورسی چندان هیجانی نداشت. از سوی دیگر بسیاری از بازیگران در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف بودند. فرهاد رمضان مدیرعامل گروه اقتصادی آزادگان با بیان این مطلب به ایران و جهان می گوید: بورس از میانه تعطیلات فعالیت را در سال جدید آغاز کرد اما فعالان حضور پررنگی نداشتند بسیاری از آنها در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف و برخی علاقمند به مشخص شدن روند مذاکرات ایران با 1+5 بودند. وی ادامه می دهد: از ابتدای این هفته بازار سرمایه حرکت جدی را آغاز کرد اما تحت تاثیر اخبار سیاسی �?نو تغییر جهت داد. از سوی دیگر اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها دغدغه دیگر بازار محسوب می شود.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در این هفته حقوقی ها با توجه به قرارگرفتن قیمت بسیاری از سهام در کف قیمتی، به این سهام ورود کردند همچنین نزدیک شدن به مجامع فاکتور مهم و تاثیرگذار دیگری برای ورود جدی تر حقوقی ها به بازار بوده است.
فرهاد رمضان به بازارهای رقیب سرمایه اشاره کرده و می گوید: تحرک خاصی در بازار فلزات رنگین، فلزات گران بها و بازار سکه و ارز دیده نشده همچنین بازار مسکن نیز در رکود به سر می برد که همه اینها بر بی رقیب ماندن بازار سرمایه دلالت دارد. مدیر عامل گروه اقتصادی آزادگان در خصوص بازار هفته آینده خاطر نشان می کند: با نزدیک شدن به فصل مجامع در هفته آینده افزایش حجم معاملات قابل پیش بینی است و شاخص در روند ثابتی حرکت خواهد کرد. وی در معرفی صنایع پیشرو در هفته آینده به ایران و جهان می گوید: بانکی ها، خودرویی ها و غذایی ها صنایع جذاب و پیشرو هفته آینده خواهند بود. وی یادآور می شود: انتظار افزایش قیمت محصولات غذایی در سطح بازارهای جهانی و داخلی توجه بازیگران بازار را به این صنعت موجب خواهد شد.
هادی حق شناس مدرس دانشگاه و نماینده دوره هفتم مجلس، بازارهای اقتصادی را همچنان در تعطیلی عنوان می کند و می گوید: کم تحرکی در بازارهای اقتصادی، اینگونه به نظر می رسد که هنوز این بازارها در تعطیلی‌اند. چراکه فعالان بازار در انتظار به سرمی برند. وی ادامه می دهد: بازار مسکن کاملا در رکود بوده و کم تحرکی در بازارهای ارز و سکه نشان دهنده این مهم است که بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می شود اما بازیگران این بازار نیز در انتظار نتیجه دور سوم مذاکرات همچنین مشخص شدن تکلیف نهایی نرخ حامل های انر�?ی متاثر از فاز دوم هدفمندی یارانه ها قرار دارند.
وی خاطر نشان می کند: در هفته آتی نیز بازار متاثر از فاز دوم هدفمندی است اما انتظار آثار مثبت از نتایج مذاکرات علائم مثبتی را در بازار ایجاد خواهد کرد.
حق شناس صنایعی که صادرات غیرنفتی دارند را در هفته آینده در گروه سهام جذاب معرفی کرده و ادامه می‌دهد: پتروشیمی ها با توجه به صادرات، صنایع جذابی خواهند بود همچنین خودرویی ها با توجه به افزایش تولید که از سال گذشته پیش گرفته اند و درنظر گرفتن آثار مثبت مذاکرات، می توانند در زمره صنایع جذاب هفته آینده قرار گیرند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود