امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
05/3 1393

ایران و جهان- رشد آهسته اما پیوسته شاخص در این هفته، گرچه وجه تمایز بازار با  هفته های قبل بود، اما ارزیابی مثبت فعالان بازار از نتایج مذاکرات، دامنه این تمایز را گسترش داد.

به گزارش ایران و جهان، شاخص بورس در 4روز کاری این هفته، آرام و پیوسته رشد را درپیش گرفت و در نهایت با عبور از مدار 74هزار واحدی، مهیای عبور از مقاومت بعدی یعنی 75هزار و 100واحدی شد.

برآورد مثبت بازیگران بورسی از توافق ایران با گروه 5+1 به گفته فعالان این بازار ناشی از آرامش خاطری بود که نشان می داد که خبر بدی منتشر نخواهد شد.

یک تحلیلگر بازار سرمایه روند معاملات بازار این هفته را در سایه گروه پتروشیمی عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: هفته جاری به مدد خبرهای خوب در گروه های پتروشیمی با رشد مناسبی به پایان رسید و در معاملات روز پایانی هفته نیز مشاهده شد که با همراهی سهام های سرمایه گذاری توسعه ملی و نفت سپاهان شاخص توانست مقاومت 74818 واحد را پشت سر بگذارد.

بهروز زندی فر به عملکرد مدیریت بازار در آخرین روز بورسی هفته اشاره کرده و می گوید: در روز چهارشنبه شاهد بازگشایی پیاپی نمادهای متوقف بودیم که بر روند بازار بی تاثیر نبود، به نظر می رسد که اگر به بازار اجازه داده شود که راه خود را آهسته و پیوسته طی کند و با بازگشایی رگباری نمادها، رمق نقدینگی گرفته نشود، می توان به عبور شاخص از مقاومت 75100 واحدی در هفته آینده امیدوار بود. وی ادامه می دهد: باید در نظر داشت که بازار سرمایه بسیار حساس شده است و هر حرکت هیجانی آنرا به استرس چه مثبت چه منفی می کشد.

این تحلیلگر یادآور می شود: بدیهی است ادامه این روند رشد تا بعد از تعطیلات عید فطر را می بایست به پتانسیل بازگشایی نمادهای پالایشگاهی مرتبط دانست البته با توجه به تغییر نگاه دولتمردان به بازار سرمایه و توجه وی�?ه مسوولین به اهمیت صنایع بزرگی چون پترو پالایش از یک سو و ورود مجلس به مقوله بازار سرمایه با دیدی موشکافانه تر از سوی دیگر، بتوان روزنه های روشنی را در افق های پیش روی بورس مشاهده کرد.

زندی فر در خصوص صنایع پیشرو هفته آینده تاکید می کند: صنایع پترو پالایش و معادن به عنوان صنایع جذاب و پیشرو همچنان مورد تایید است، شاید تنها دلیل مهجور ماندن این سهام در بازار در ماه های گذشته را بتوان ابهامات این صنایع معرفی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: عبور بازار از صنایع استرات�?یک و تمایل به صنایع ضعیف‌تر موردی بود که در ماه‌های گذشته در شرایط رکود به دفعات مشاهد شد که با توجه به سیاست دولتمردان در هفته های اخیر مبنی بر خروج از رکود و تاکید تمامی ارگان های نظام بر این مهم، به نظر می رسد بازار سرمایه هوشمندانه در پی یافتن مسیر است.

وی یادآور می شود: خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود به هر بازار موازی می تواند مانند سمی بدنه اقتصاد تازه درمان شده ما را آسیب جدی بزند که می بایست مشوق های لازم توسط مسوولین برای حفظ حیات این بازار در نظر گرفته شود و مهمترین ارگانی که بیشترین بهره را از این موضوع خواهد برد و بیشترین تاثیر را نیز خواهد داشت دولت است.

علیرضا نویدی دیگر کارشناس بازار سرمایه روند بازار را در این هفته بازگشت به شاخص به سطوح از دست رفته عنوان کرده و معتقد است: در این هفته شاخص دلیلی برای کاهش پیدا نکرد و خبرهای مذاکرات نیز گرچه به گونه های متفاوت تفسیر شد اما در نهایت راه ریزش های بیشتر شاخص را بست.

وی ادامه می دهد: توجه دولت و مجلس به بازار سرمایه گرچه کمی با تاخیر بود اما بازتاب مثبتی بر بازار داشت و تاثیر روانی این مهم جو هیجانی منفی بازار را آرام و التهاب آنرا گرفت.

این کارشناس افزود: پس از ریزش های طولانی، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها جذاب و برای ورود مناسب ارزیابی می شود، در حال حاضر شاخص به عبور از مقاومت سخت و نفس گیر بعدی نزدیک شده، با عبور از آن می توان روند صعودی را متصور بود.

نویدی هفته آینده را ادامه این هفته پیش بینی می کند و می گوید: با ادامه روند کنونی، شاخص در هفته آینده به مقاومت 75هزار واحدی می رسد و با فرض ثبات شرایط کنونی می توان عبور از مرز را امیدوار بود.

وی صنایع خودرو، دارو و پتروشیمی را در هفته آینده، صنایع جذاب و پیشرو معرفی می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود