امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/30 1393

ایران و جهان- یکی دیگر از هفته های کم رمق بازار سرمایه در سایه ابهامات، اما و اگرهای صنایع و تردید بازیگران بازار به پایان رسید.

به گزارش ایران و جهان، شاخص بورس تهران که به گفته فعالان بازار، تمایلی به روند صعودی ندارد در آخرین روز کاری این هفته، متاثر از بانک های صادرات و تجارت، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، سایپا، ایران خودرو و بانک پاسارگاد، 235واحد مثبت بود و توانست اندکی از سرعت کاهش های اخیر بکاهد.

آمار نشان می دهد که در آخرین روز کاری این هفته، حقیقی های بازار بیشترین خروج را از صنعت فلزات اساسی داشته و به صنعت سیمان، آهک و گچ ورود کرده اند. اما در این روز محصولات شیمیایی بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص داده بود.

کارشناسان، این هفته بازار سرمایه را کم رمق و در انتظار نتایج مذاکرات عنوان می کنند. فرهاد رمضان مدیر عامل گروه اقتصادی آزادگان به ایران و جهان می گوید: بازار در این هفته روند خوبی نداشت که می توان آن را ناشی از چند عامل دانست. قرار گرفتن در روزهای آخر خردادماه، هفته ای که آغاز جام جهانی فوتبال را در دل داشت، این متغیر تاثیرگذاری بر بازارهای مالی است و می توان کاهش مبادلات و اطلاعات را انتظار داشت.

وی ادامه می دهد: امید به توافق در مذاکرات، بازیگران بازار را تا مشخص شدن نتایج، در تصمیم گیری منتظر نگاه داشته است. این مهم نیز عامل مهم و تاثیرگذاری در کاهش حجم معاملات محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به مجامع اشاره کرده و می گوید: سیاست تقسیم سود نیز با توجه به قرارگیری در روزهای اوج برگزاری مجامع، عامل دیگری است چراکه بسیاری از سهامداران با رصد کردن سود تقسیمی و قیمت تعادلی سهم پس از مجمع، از سهم خارج می شوند.

فرهاد رمضان به رفتار مسولان بورسی در زمان التهاب بازار پرداخته و می گوید: مسولان بازار سرمایه در زمان التهاب بازار بیشتر از مصاحبه و گفتگو با اهالی بازار سرمایه پرهیز می کنند، در زمان رکود و سکون، بازار انتظار دارد که این افراد، با بازیگران بازار گفتگو کنند این مهم می تواند التهاب و هیجان منفی را کاهش دهد.

این کارشناس در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: به نظر می رسد بازار در هفته بعد، به روال مثبت بازگردد چراکه با آغاز ماه جدید، خریدهای اعتباری قوت می گیرد همچنین گزارش های سه ماهه شرکت ها عامل مهم دیگری است، این گزارش ها با فرض مثبت بودن، با ارائه عملکرد سه ماهه شرکت ها می تواند تاثیر مستقیم در افزایش حجم تقاضا داشته باشد.

وی سیمانی ها، تجهیزاتی ها، خودرویی ها و برخی پتروشیمی ها را به عنوان صنایع جذاب هفته آینده معرفی می کند.

احسان بدیعی، معاملات این هفته بازار را کم رمق و کم حجم عنوان کرده و می گوید: در پایان هفته با توجه به اخبار و سیگنال های مثبت از مذاکرات، بازار به این نتیجه رسید که برآیند این مذاکرات مثبت است از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت بسیاری از سهام در کف قیمتی قرار دارند و نسبت ریسک به بازدهی پایین است همچنین خرید سهام در این قیمت، با حدضرر بالایی همراه نیست، در نتیجه بازار درحالی پرونده آخرین روز معاملات را بست که با پیش بینی خبرهای مثبت روزهای تعطیلی آخر هفته و مشخص شدن نتیجه نشست، روند مثبتی را در هفته آینده انتظار دارد.

این کارشناس ادامه می دهد: در شرایط فعلی، سرنوشت بازار سرمایه به چند عامل بستگی دارد، نتیجه مذاکرات که اصلی ترین و مهمترین عامل است، رفع ابهام از صنایع مختلف، سیاست های پولی که دولت اتخاذ می کند و بازگشت نقدینگی به بازار که در سایه عوامل قبلی شکل خواهد گرفت.

بدیعی در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: باید منتظر نتیجه مذاکرات بود، تا مشخص شدن آن که گفته می شود تا قبل از آغاز معاملات روز شنبه، خواهد بود، نمی‌توان بازار را پیش بینی کرد. 

این کارشناس در خصوص سهام جذاب هفته آتی ابراز داشت: با فرض ثبات متغیرهای کنونی، صنایع خودرویی و لیزینگ های وابسته می توانند سهام پیشرو در هفته آینده باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود