امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
08/30 1393

ایران و جهان - در آخرین روز کاری بازار سرمایه، شاخص بورس با کاهش 161واحدی  پرونده معاملات این هفته را بست. احتیاط رفتار قالب بازیگران بازار بود، اما به باور کارشناسان بازار مترصد حرکت های هیجانی است که با رسیدن اولین اخبار از مذاکرات هسته ای، آغاز خواهد شد.

به گزارش ایران و جهان ، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که خواست نامش بیان نشود، پنجشنبه شب به وقت محلی پس از پایان مذاکرات سه جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین بیان کرد که «در نشست امشب ظریف، کری و اشتون درباره همه موضوعات بحث شد اما نه در چارچوب طرحی خاص.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کری در این نشست طرح جدیدی ارائه کرد؟ گفت: خیر . در این نشست که بیش از دو ساعت بطول انجامید، طرح جدیدی ارائه نشده است.
اما شاخص بورس که در هفته گذشته چشم خود را به مذاکرات دوخته بود به نظر می رسد که باید بازهم منتظر باشد.شاخص بورس به جای اینکه نماگر شاخص های اقتصادی باشد، به شاخص هیجانات سیاسی تبدیل شده است، گرچه متغیرهای سیاسی از تاثیرگذارترین پارامترها بر بازارسرمایه محسوب می شود.

حمیدرضا امیریان، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: در واقع بنگاه های اقتصادی باید نقشه راهی داشته باشند که در آن انجام یا عدم انجام توافق را بررسی و به سهامداران اعلام کنند.

این تحلیلگر با اشاره به کم شدن فاصله میان حباب مثبت و منفی بازار می گوید: با اولین خبر مثبت، بازار با هیجان شدید مواجه شده و در آستانه حباب قرار می گیرد و اولین خبر منفی نیز، هیجان منفی را رقم زده و بازار را در آستانه نزول قرار می دهد.

وی ادامه می دهد: شروع های آتشین و هیجانی که از هفته های قبل آغاز شده بود، در این هفته متوقف شد و روند معکوس گرفت و در شرایط کنونی نیز بازار باز هم منتظر اخبار مذاکرات است.

امیریان تصریح می کند: در حالی که باید عدم رشدها را در عملکرد شرکت ها جستجو کرد، بورس به دنبال توجیهی خارج از بازار است. وی در تشریح این مطلب می گوید: ظرفیت بازار سرمایه برای پذیرش و مدیریت نقدینگی جدیدی که وارد می شود، کم است، در نتیجه هجوم نقدینگی بازار را در آستانه حباب قرار می دهد از سوی دیگر عدم توان نگهداری این حجم، خروج نقدینگی از بازار را به دنبال دارد و این خروج بازار را دچار بحران می کند در نهایت اینکه بازار به دنبال توجیهی برای عدم رشدهاست که آن را در خارج از بازار جستجو می کند.

این تحلیلگر در پیش بینی بازار هفته آینده معتقد است: بازار هفته آینده ادامه این هفته خواهد بود، بازار همچنان در انتظار خبرهای مذاکرات است و چنانچه گفته شد با اولین خبر، جهت رفتارهای هیجانی مشخص می شود.

وی ابراز می دارد: بورس به جای اینکه دماسنج اقتصادی باشد به دماسنج سیاست های خارجی تبدیل شده است.

امیریان در معرفی صنایع پیشرو در هفته آینده به ایران و جهان می گوید: با بازگشایی نماد معاملاتی پالایشگاهی ها، این گروه می توانند پیشرو بازار باشند و اگر نماد این گروه همچنان متوقف باشد، لیدرهای این هفته یعنی خودرو و بانکی ها همچنان صنایع جذاب هفته آینده نیز خواهند بود.

علی محسنی دیگر تحلیلگر بازار سرمایه رفتار بازار را در این هفته منطقی و محتاطانه ارزیابی کرده و می گوید: رفتار منطقی بازار از این جهت بود که یک ماه رشد را تجربه کرد و محتاطانه رفتار می کند و ترجیح می دهد که بخشی از دارایی را نقد نگه دارد.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر بازار در این هفته احساس کرد که ممکن است نتایج مذاکرات مطابق پیش بینی ها نباشد که از این حیث با احتیاط بیشتری رفتار کرد تا نتیجه مذاکرات مشخص شود.
محسنی در پیش بینی بازار هفته آینده گفت: در شرایط کنونی بازار به نتیجه مذاکرات چشم دوخته است و با مشخص شدن آن، روند بازار مشخص می شود.

وی صنایع خودرو، بانک و لیزینگ را صنایع پیشرو بازار معرفی می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود