امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
03/10 1393

ایران و جهان- هفته گذشته باز هم خودرویی ها توجه بازار را به خود اختصاص داد، گرچه سیمان نیز از اقبال بازار بی بهره نبود.

به گزارش ایران و جهان، شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، با کاهش 144 واحدی به 76 هزار و 67 واحد و به روند نزولی خود ادامه داد. امیرحیدری کارشناس یکی از فعالان بازار سرمایه، تالار حافظ را در هفته گذشته در سیطره خودرویی ها عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: سهام این گروه بیشتر از سایر گروه ها مورد توجه بازیگران بازار بود به گونه ای که افزایش حجم تقاضا در این گروه، سهام برخی را به تشکیل صف خرید واداشت.

وی ادامه می دهد: در هفته گذشته عرضه 10درصدی نفت سپاهان پس از زمان طولانی اختلاف نظر برای کشف قیمت عرضه، به بازار سرمایه ورود کرد. اما ورود این سهم مانند دیگر عرضه ها نبود. عرضه نفت سپاهان، ضعف نرم افزار و سخت افزار سیستم معاملات را نیز به اهالی بازار سرمایه نشان داد و این عرضه برای مشتریان برخط در دوقسمت و به صورت سریالی صورت گرفت.

حیدری به معامله دو بخشی نفت سپاهان اشاره کرده و می گوید: با وجودی که عرضه این سهم در هر دو قسمت، به کشف قیمت منتج شد اما نشان داد که این ضعف وجود دارد و مسئولان باید تمهیدی برای حل آن و جلوگیری از تکرار آن در عرضه های بعدی بیندیشند. این درحالی است که انتقال سهام از طریق معاملات برخط، رضایت مشتریان را تاکنون به همراه داشته است و به نظر می رسد که رفع چنین مشکلاتی می تواند افزایش مشتریان این معاملات را به دنبال داشته باشند. 

اما در هفته گذشته فرابورس نیز سهامداران را از تصمیم جدیدی مطلع ساخت، حیدری در این خصوص به ایران و جهان می گوید: به نظر می رسد تصمیم فرابورس برای حمایت از کسانی که فی الواقع به اوراق تسهیلات مسکن نیاز دارند، اما درگیر سفته بازی های قیمتی می شوند، اتخاذ شد. تصمیم فرابورس مبنی بر عدم فروش اوراق تسهیلات مسکن پس از خرید به مدت 2ماه، توانست تقاضای کاذب در این گروه پرتقاضا را کاهش دهد و سفته بازی را در آن به تعادل برساند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی این هفته معتقد است: بازار در هفته آتی روال متعادلی خواهد داشت، تصمیمات 1+5 هنوز مشخص نیست و اخبار حول بازار آنقدر قوی نیستند که بتوانند روند مشخصی برای بازار تعیین کنند. در نتیجه می توان هفته متعادلی را پیش بینی کرد.

حیدری در معرفی صنایع پیشرو در هفته جاری می گوید:در صنایع بانکی، با توجه به اینکه بانک مرکزی سقف سرمایه گذاری بانک در سهام شرکت ها را تا 40درصد درنظر گرفته بود، به نظر می رسد که بانک ها طی زمان مشخص شده از جانب بانک مرکزی دارایی ها را با این مصوبه جدید مقام سیاست گذار پولی هماهنگ کنند. این مهم محرکی است که می تواند گروه بزرگ بانکی را دستخوش تغییر کند. 

وی ادامه می دهد: اما هیجان بازار در خصوص صنعت خودرو همچنان پایدار است و می تواند در هفته جاری نیز ادامه داشته باشد. از سوی دیگر فرمول جدید قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، حاکی از افزایش قیمت خودرو است که این خبر می تواند هیجان را در این گروه باقی نگه دارد. همچنین افزایش سرمایه شرکت های این گروه، پتانسیل ادامه دار بودن تقاضا را برای آن ها تقویت می کند.

علیرضا نویدی دیگر کارشناس بازار سرمایه در خصوص هفته جاری بورس نیز می گوید: مشخص نشدن مذاکرات ایران با 1+5 از ابهامات تاثیرگذار بازار است به نظر می رسد تا حصول نتیجه مذاکرات بازار به همین شکل ادامه یابد.

وی به هیجان خودرویی ها در روزهای اخیر اشاره کرده و می گوید: در روزهای اخیر صنعت خودرو تقاضای زیادی را به خود اختصاص داده است، از سوی دیگر خبر افزایش نرخ خودرو، این صنعت را مترصد افزایش تقاضا ساخته است.

نویدی می گوید: روزهای تعطیلی در هفته جاری بر معاملات بی تاثیر نخواهد بود و بسیاری از سهامداران در دستورهای معاملات با احتیاط بیشتری رفتار خواهند کرد .
این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع جذاب هفته جاری به ایران و جهان می گوید: خودرویی ها، بانکی ها، سیمانی ها را می توان سهام جذاب هفته معرفی کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود