امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
02/13 1394

گروه تالار- بازار سرمایه در حالی این گذشته دارنده دومین صف خرید میلیاردی خود را  شناخت که به گفته کارشناسان باوجود کشف قیمت مناسب، این عرضه اولیه، چندان هم با خرد جمعی بازار همراه نبود.

میثم کریمی، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفتگو با ایران و جهان با اشاره به عدم توجه سازمان به خرد جمعی بازار سرمایه می گوید: در شرایطی که این خرد جمعی متشکل از فعالان بازار و اساتید حوزه اقتصاد، به زمان عرضه های اولیه هشدار داده اند، سازمان دست به عرضه اولیه دیگری زد و موج جدیدی از هیجان منفی را ایجاد کرد.

وی می گوید: در هفته گذشته بازار در شرایطی شاهد صف های فروش زیادی برای نقد شدن و ورود به عرضه اولیه جدید بود که می توانست شکل دیگری داشته باشد. قرار گرفتن قیمت اکثر سهام در پایین ترین حد خود و کمبود نقدینگی در بازار، فضای مناسبی برای یک عرضه اولیه دیگر نبود.

این مدیر عامل ادامه داد: سازمان بورس بدون توجه به نظر و رای جمعی اهالی بازار، پتروشیمی مبین را عرضه کرد که نقدینگی قابل توجهی را جذب کرد و در روزهای پیش از عرضه نیز، شاخص را در شرایط سختی قرار داده بود.
کریمی ابراز داشت: به نظر می رسد در شرایط کنونی که ریسک های غیر سیستماتیک نظیر اخبار مذاکرات، نرخ سود سپرده ها و نرخ بهره مالکانه، با بازار سهام همراه شده و سیگنال های مثبت می دهند، ریسک های درونی نظیر عرضه های پی در پی، به بازار هجوم آورده اند.

وی تصریح کرد: درحالیکه نهاد ناظر بازار سرمایه می تواند با بهره گیری از خرد جمعی شرایط بهتری را برای سهامداران ایجاد کند، این اتفاق نیافتاده که نتیجه میان مدت این تصمیمات، از بین رفتن اعتماد در بازار است. اعتمادی که به سختی بازخواهد گشت.

وی در پیش بینی بازار این هفته به ایران وجهان گفت: به نظر میرسد که بازار متاثر از خبرهای خوب و تاثیرگذار، هفته متعادل با روند صعودی را پیش رو داشته باشد.
کریمی، خودرویی ها، لیزینگ و بانک ها را صنایع جذاب هفته معرفی می کند.

امیر صادقی دیگر کارشناس بازار سرمایه به ایران و جهان می گوید: با مشخص شدن عرضه اولیه پتروشیمی مبین ، خریدهای کم حجم و در جهت حمایت از بازار کارساز نبود تا اینکه روز سه شنبه چراغ مبین در تابلوی بازار دوم بورس تهران روشن شد.
وی ادامه میدهد: تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار و کاهش جزئی سود بانکی به هیچ وجه نمی تواند بازار سرمایه را با شرایط فعلی به عنوان مقصد احتمالی سپرده‌های بانکی مطرح کند و انتظار اهالی بازار سرمایه طی دو سال گذشته مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و واقعی شدن آن هنوز هم محقق نشده است و بانک ها همچنان به عنوان رقیبی سرسخت برای بازار سرمایه خواهند ماند.

این کارشناس ابراز داشت: سفارش های خرید پتروشیمی مبین در آخرین روز هفته نشان داد که صف های خرید میلیاردی هنوز هم در بازار سرمایه ایران قابلیت شکل گیری داشته و سرمایه های سنگین و هوشمند منتظر فرصت مناسبی هستند تا وارد عمل شوند.

وی گفت: واقعیتی غیر قابل انکار و ملموس در بورس ایران جنگ نابرابر اکثریت ضعیف و احساساتی سهامداران جزء در مقابل اقلیتی قوی، شجاع و قانع است که با هر ورود و خروجی روند بازار و شاخص کل را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

صادقی ابراز داشت: سه روز بعد از بیانیه لوزان در حالی که سهامداران جزء ندای یکماه صف خرید و جبران زیان های قبل را زمزمه می کردند، در اقدامی حساب شده و غیر قابل پیش بینی، ترمز قطاری که مقصدش قله 80 هزار واحدی برای شاخص کل بود توسط بزرگان بازار کشیده شد و بازار را طی 17 روز معاملاتی با بازده منفی و کاهش 5772 واحدی روبه‌رو کرد.

این کارشناس بازار با اشاره به محدوده های حمایتی و مقاومت شاخص افزود: در شرایط فعلی با توجه به نزدیک شدن نمودار شاخص کل به محدوده حمایتی 65 هزارو 300 واحد و جذاب شدن قیمت اکثر نمادهای مورد توجه بازار می توان انتظار داشت با ورود بخشی از نقدینگی شاهد نوسانی در حدود 10 الی 15 درصدی در قیمت اکثر نمادهای گروه‌های خودرو، بانک و بیمه، پتروشیمی و ماشین آلات و پالایشگاهی و ساختمان باشیم .

صادقی ادامه می دهد: مهمترین مقاومت پیش روی شاخص کل در محدوده 69 هزار و 200 واحدی قرار دارد که در صورت شکسته شدن آن و عبور نمودار شاخص کل از سقف قبلی که همان 71 هزار و 400 واحدی است، می توانیم انتظار آغاز موج صعودی جدیدی تا محدوده 78هزار و 500 واحدی را داشته باشیم .

این کارشناس در پیش بینی بازار این هفته می گوید: برای این هفته آینده و روزهای آغازین آن انتظار معاملاتی متعادل با گرایش منفی در اکثر نمادهای گروههای خودرو، پتروشیمی، ساختمان، ماشین آلات، بانک و بیمه و پالالیشگاهی را داشته و انتظار می رود در روزهای پایانی هفته شاهد بازاری متعادل و نسبتا مثبت باشیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود