امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
08/2 1393

گروه تالار- رشد چشم گیر شاخص بورس در این هفته، نوید ورود نقدینگی جدید به بورس را داد، خوش بینی  بازیگران بازار از نتایج مذاکرات، روزهای سبز شاخص را موجب شد اما پایداری روزهای سبز بازار، نیازمند اسباب دیگری است.

خوش بینی از روند و نتیجه مذاکرات عمده ترین دلیلی بود که کارشناسان در توضیح رشد شاخص بیان می کردند، جو روانی مثبت توانست شاخص بورس را که مدت های مدیدی برای گذر از مرز 71هزار واحد درجا میزد را به مرز 75 هزار واحدی نزدیک کند. فعالان حقیقی و حقوقی کارنامه قابل قبولی در این هفته به نمایش گذاشتند و به اعتقاد کارشناسان برای ادامه و پایداری روزهای مثبت و صعودی بورس، اکنون نوبت تحقق وعده هاست.

رسیدن شاخص به محدوده 75هزار واحد 
فرهاد امیرحسینی، معاون سرمایه گذاری سپه، با مثبت ارزیابی کردن بازار این هفته، به ایران و جهان می گوید: روند معاملات در این هفته نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار را داشت، گرچه اوایل هفته، افزایش تقاضا برای برخی سهام شکل گرفته بود با این حال اواسط هفته رشد تقاضا در اکثر سهام شایع شد و در نهایت رشد چشم گیر شاخص را رقم زد.

امیرحسینی در پیش بینی هفته آینده رسیدن شاخص به محدوده 75هزار واحد را عنوان کرده و گفت: با رسیدن شاخص به محدوده مرز 75هزار واحدی از منظر تکنیکال و روانی و با توجه به رشد اکثر سهام، می توان گفت که شاخص در هفته آینده با شتاب کمتری حرکت کرده و انر�?ی را برای عبور از این مقاومت ذخیره خواهد کرد. با رسیدن شاخص به این مرز می توان عرضه های فراوانی را مشاهده کرد که امید است با اخبار مثبت از این مقاومت عبور کند وی ادامه داد: با بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی خصوصا چاره اندیشی برای رفع مشکلات پالایشگاهی، پتروشیمی و معدنی ها، پایداری این رشد دور از دسترس نیست.

وی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی حضور خوبی در بازار داشتند در واقع بازار سرمایه و ارکان آن، آنچه را که انتظار می رفت را انجام دادند و اکنون نوبت دولت است که به وعده ها عمل کند. وعده های دولت در خصوص نرخ عوارض، بهره مالکانه همچنین نرخ خورک واحدهای پتروشیمی و تعیین تکلیف پالایشی ها از مباحثی است که مدت مدیدی بازار را با ابهام مواجه کرده و وعده دولت در این خصوص بازار را امیدوارکرده بود. روند رشدهای اخیر بازار نشان داد که ارکان بازار سرمایه نقش خود را ایفا کرده اند و اکنون با تحقق وعده های دولت این روند می تواند پایدار باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به ورود نقدینگی تازه به بازار، صنایع بانکی، خودرویی، تجهیزاتی و برقی را در زمره صنایع پیشرو بازار در هفته آینده معرفی می کند.

در هفته آینده بازار با اصلاح جزیی مواجه می شود
مرتضی رضازاده، مدیر پرتفوی سرمایه گذاری نواندیشان مهر، در پیش بینی هفته آینده به ایران و جهان، می گوید: با توجه به رشد قیمتی اکثر سهام در این هفته و افزایش حجم عرضه ها، به نظر میرسد در هفته آینده بازار با اصلاح جزیی مواجه شود اما این اصلاح محدود و اندک برای بازیابی توان رشد جدید خواهد بود.

وی در معرفی صنایع جذاب هفته می گوید: بانکی ها به توجه به کاهش نرخ سپرده قانونی نزد بانک مرکزی همچنین بحث کاهش نرخ سود سپرده ها همچنین صنعت لاستیک با توجه به گزارش شش ماهه مناسب و کاهش ادامه دار نرخ کائوچو جهانی در کنار افزایش تولید و فروش لاستیک در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته، می توانند در گروه صنایع جذاب هفته قرار گیرند. لازم به اشاره است که حجم قابل توجهی نقدینگی موجود در بازار در روزهای اخیر آزاد شده و این صنایع می تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود