امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
03/16 1393

ایران و جهان- بورس تهران روند نزولی هفته های قبل را ادامه داد و حمایت حقوقی ها تنها 559واحد از این نزول کاست.

به گزارش ایران و جهان، بورس اوراق بهادار تهران در پیروی از روند هفته های اخیر خود، این هفته نیز شاهد یک روند سینوسی و نزولی بود به طوریکه شاخص کل در طی دو روز ابتدایی هفته با 1524 واحد کاهش به رقم 74543 رسید و پس از آن با حمایت برخی فعالان حقوقی همچنین صندوق توسعه بازار تنها توانست 559 واحد از افت خود را جبران کرده به رقم 75102 واحدی بازگردد. 
 مهرداد صدرآرا کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق ادامه می دهد: در بازار این هفته اگرچه روند ناپایدار و کاهشی بازار سرمایه موجب خروج مجدد معامله گران حقیقی از بازار شد اما جمع آوری صف های فروش توسط برخی حقوقی ها در نمادهای بزرگی همچون صندوق بازنشستگی، مپنا، پالایشگاه بندرعباس و مخابرات ایران نیزموجب شد تا در نهایت بازار در دو روز پایانی هفته مقداری از افت 2 درصدی ابتدای هفته خود را جبران کرده و از منظر روانی برای سرمایه گذاران با رنگ سبز به پایان رسد.

صدرآرا می گوید: در بازار این هفته نگاه سرمایه گذاران به تداوم بحث های حمایتی از بازار سرمایه بود؛ این در شرایطی است که معامله گران همچنان در انتظار اقدامات عملی برای حمایت از بازار؛ به جز جمع آوری موقت صف های فروش هستند تا مشکلات بازار به صورت ریشه ای حل شود. وی افزود: در همین حال کارشناسان، تعادل بازار را موضوعی جدا از رشد احتمالی بازار تلقی کرده و رشد پایدار بازار را در گرو تخلیه کامل تنش ها و نگرانی های سرمایه گذاران در ارتباط با آینده بازار داخلی و برون رفت از اثرات مخرب تحریم های اقتصادی پیش روی کشور می دانند. بر همین اساس، قابل ذکر است که روند بازار هفته جاری صرفا یک حرکت بازگشت به میانگین بوده که در روند بازار امری طبیعی است و تا رفع کامل تنش ها و حرکتهای بنیادی در تقویت بازار، نمی توان از آن به عنوان بازگشت بازار نام برد.

این کارشنانس به اخبار تاثیرگذار هفته اشاره کرده و ابراز داشت: از جمله تحولات هفته جاری می توان به ادامه مبحث قیمت گذاری خودرو و سیمان اشاره کرد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت عنوان کرد که نظر نهایی قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت اعلام شده و می توان انتظار داشت که روزهای پس از تعطیلات پایان هفته فرمول جدید قیمت گذاری خودرو اعلام شود. با این وجود با توجه به بیانات مسئولین و پیش بینی کارشناسان امر، کاهش قیمت خودرو بعید است و این موضوع به نوعی می تواند برای سرمایه گذاران صنعت خودرو یک دلگرمی باشد که هفته های آتی را با رونق در این صنعت سپری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ سیمان پرداخته و ادامه می دهد: در ارتباط با تعیین قیمت سیمان نیز قابل ذکر است که علیرغم تلاش‌های زیاد در تعیین قیمت سیمان، این هفته نیز قیمت گذاری محقق نشد که در پی آن برخی از فعالان انجمن صنفی صنعت سیمان اعلام کردند که قیمت های جدید سیمان در هفته آتی تعیین خواهد شد. صدرآرا یادآور می شود: در هفته ای که گذشت، شاهد حضور معامله گرانی با احتیاط کامل بودیم، زیرا هنوز اعتماد به بازار برنگشته است و بازار از ابتدای سال تا کنون هنوز نتوانسته پتانسیل بالقوه رشد خود را به سرمایه گذاران، به طور خاص سرمایه گذاران حقیقی نشان دهد. 

وی در خصوص بازار هفته آینده می گوید: در بازار هفته آتی نیز ابهاماتی نهفته است، مورد اول ابهام ناشی از دور جدید مذاکرات جامع میان ایران و ابرقدرتهای غربی بر سر پرونده هسته ای کشورمان است که زمان شروع آن 26 خرداد خواهد بود پس باید شاهد ادامه روند مبهم حاکم بر بازار در دو هفته پیش رو باشیم. همچنین نزدیک شدن به تاریخ مجامع نیز از ابهامات مضاعف حاکم بر بازار است. 

وی در معرفی صنایع پیشرو بازار در هفته آینده به ایران و جهان می گوید: صنایع سیمانی و خودرو درگیر ابهام مبحث قیمت گذاری هستند که در صنعت خودرو این ابهام کمتر و احتمال رشد آن بیشتر است، در گروه بانکی نیز که طی هفته ی گذشته شاهد افت قیمت در آن بودیم می توان انتظار رشد و برگشت بازار داشت. در سایر صنایع محرک رشد چندانی وجود ندارد. در هفته آتی می توان انتظار داشت که شاهد نوسانات قیمتی شدید در طول روز باشیم و بازار بیشتر تحت تأثیر فعالیت نوسان گیران باشد.

حسین کوثری دیگر کارشناس بازار سرمایه، ابهامات بازار را دلیل اصلی نگرانی های فعالان بازار عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: سریال تعیین نرخ سیمان و افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر، هیجان کاذبی را در بازار ایجاد کرد که با خبرهای ضد و نقیض و تایید و تکذیب های پی درپی، جو روانی بازار را متاثر ساخت.
کوثری معتقد است: در شرایطی که بازار نیازمند شوک خبری مثبت برای حرکت لیدرها و به تبع آن بازار است، موکول شدن اخذ چنین تصمیماتی به روزهای بعد، به هیجان منفی بازار دامن می زند.

وی معتقد است: با وجودی که صنعت خودرو دچار ابهام تعیین تکلیف نرخ نهایی خودرو است همچنان با اقبال بازار مواجه بوده و می تواند در هفته پیش رو نیز در کانون توجه بازار بماند.
کوثری می گوید: صنعت بانکداری نیز که در هفته های اخیر، کاهش قیمت را ثبت کرده به نظر می رسد که در هفته های آتی، رشد قیمت را پیش رو داشته باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود