امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
04/6 1393

ایران و جهان- اخبار مذاکرات هسته ای هنوز هم اصلی ترین ابهام و انتظار بازار است،  کم رمقی معاملات این هفته بازار نشان داد که اخبار صنایع پرابهام بازار نیز نتوانسته به تغییر روند شاخص کمک کند. این درحالی است که با آغاز این هفته، 29شرکت بورسی، سهام خود را بیمه می کنند، به گفته کارشناسان با پوشش ریسک توسط سهامداران عمده، به نظر می رسد که اطمینان به بازار برگردد و از رفتارهای هیجانی کاسته شود.

به گزارش ایران و جهان، شاخص بورس در آخرین روز این هفته، با کاهش 94واحدی متاثر از ایران خودرو، فولاد مبارکه، گروه مپنا و سایپا، پرونده معاملات را بست.
فریبرز پرنا ، کارشناس بازار سرمایه بازار را متاثر از اخبار مذاکرات �?نو دانسته و به ایران و جهان می گوید: سوال اصلی این است که آیا مذاکرات در این نشست به نتیجه می رسد، چراکه بازار قبلا تاثیر این خبرها را پیشخور کرده و با مشخص شدن تکلیف این مهم، روند مشخصی را دنبال خواهد کرد.

به گفته وی اخبار سیاسی تاثیر زیادی بر بازار دارد، از سوی دیگر با درنظر گرفتن اینکه بسیاری از شرکت ها برای طرح های توسعه ای با مشکل نقدینگی مواجه اند در نتیجه اخبار مذاکرات، چشم انداز مبهمی برای این شرکت ها محسوب می شود به همین دلیل، این متغیر، وزن بزرگی را در میان متغیرهای موثر بر بازار به خود اختصاص داده است.

این کارشناس ادامه می دهد: تعهدات بانک ها مبنی بر اعطای تسهیلات به صندوق توسعه بازار، عملیاتی نشده از سوی دیگر این صندوق نیز در شرایطی که بازار مساعد می شود، بیشتر فروشنده است و بازارگردانی نمی کند، بازار بازار فکر می کند، متولیان حتی در سطح وزارت هم توان و اراده اجرای تصمیماتی که می گیرند، را ندارند.

وی معتقد است: یکی از دلایل رکود در بازار سرمایه سیاست ضدتورمی دولت است، در حال حاضر دولت تلاش می کند تورم را کنترل کند این کنترل کردن محیط فعالیت شرکت های بورسی را محدود می کند، به عنوان مثال می توان به افزایش قیمت سیمان اشاره کرد، این افزایش قیمت از ماه ها قبل تصویب شده بود اما در نهایت با تاخیر و تعدیل اعلام شد. یا خودرویی ها که هنوز در خصوص قیمت ابهام دارند، به نظر می رسد که شرایط اقتصادی این شرکت ها لحاظ نمی شود. از یک سو این شرکت ها زیان ده هستند، از سوی دیگر نرخ مشخص شده برای آن ها براساس عرضه و تقاضا و واقعیت بازار خودرو نبوده، این افزایش قیمت حتی در این سطح هم نصیب خودروساز ها نشده و دلالان بازار آزاد از آن بهره می برند.

پرنا یادآور می شود: این عوامل بر نگرش سهامداران تاثیرگذار است و آنها را در تصمیم برای ورود به صنعت مورد مثال، دچار تردید می کند.

این کارشناس در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: با درنظر گرفتن اینکه 29شرکت بورسی، تصمیم گرفتند که سهام خود را بیمه کنند، می توان انتظار واکنش مثبت بازار را انتظار داشت. چراکه سهامدار از کسب بازدهی خیالش راحت می شود. این طرح افزایش نقدشوندگی را به همراه خواهد داشت و آینده قیمت سهام را تضمین می کند. این تضمین از نگرانی سهامداران جزء کم می کند. با این وصف می توان انتظار داشت در هفته آینده افت قیمت نخواهیم داشت و برگشت بازار دور از ذهن نیست.

وی صنعت خودرو و سیمان را از صنایع جذاب هفته آینده معرفی می کند.

سمیرا اسدیان ، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار این هفته به ایران و جهان می گوید: در این هفته شاهد بازاری کاهشی بودیم، که در آن شاخص از بیشترین مقدار خود به عدد 72249 واحد رسید و کاهشی یک درصدی را ثبت کرد. اما در این بازار همچنان گروه خودرو و بانک پیشتاز بوده و بیشترین حجم معاملات را با برایند نوسانی منفی به خود اختصاص دادند.

وی ادامه می دهد: آنچنان جو منفی بر بازار حاکم بود که به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران فاز وحشت را رد کرده و به سمت تسلیم پیش می‌روند. این جو دهشت‌آور چنان است که حتی با خبرهای دست اولی که مدتها بازار به دنبال شنیدن آن بود، ازجمله افزایش نرخ در خودرویی‌ها، سیمانی‌ها، لبنیاتی‌ها، کنترل نرخ سود بانکها، تغییر محسوسی حاصل نشد و اثر آنها بر بازار در وهلة ثانوی قرار گرفت و نتوانست غالب شود.

اسدیان در پیش بینی بازار هفته آینده ابراز داشت: با توجه به پایین آمدن حجم سهام شناور، بازار داغ سهام مجمع رفته و آمادة بازگشایی، اجرایی شدن ابزارهای کمکی مناسب مانند سبدگردانی، و آمادگی سهامداران عمده برای انتشار اختیار فروش تبعی، می‌توان جوی آرامتر را متصور بود.

وی یادآور می شود: اما نمی‌توان برایند کلی شاخص را پیش‌بینی کرد، چراکه دنباله‌روی در بازار همیشه عاملی ممتاز بوده و هر آن ممکن است مسئولین ارشد بازار یا سرمایه‌گذاران پیروزی که همیشه بازار را با خود همراه می‌کنند، دستوری یا غیر دستوری، دست به کار شده و بازار را به حرکت با روند مثبت خود، به سمت بازدهی مثبت آرام بکشانند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود