امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
11/24 1393

ایران و جهان- بازار سرمایه در این هفته روند کاهشی را با شیب ملایم پشت سرگذاشت و در مدار 64هزار واحدی ایستاد، 

پس از روند صعودی شاخص در هفته گذشته، سرانجام شاخص کل بازار سرمایه در این هفته، به روند کاهشی سابق بازگشت و طی 4روز کاری در این هفته، بیش از 700واحد کاهش را ثبت کرد این درحالی است که به گفته کارشناسان بازار،سرمایه گذاران محتاط ترجیح می دهند که پیش از تعطیلات روزهای، سهام خود را نقد کنند.

بازار در این هفته، شاهد حجم بالای معاملات بود که این هفته را از هفته های قبل متمایز می ساخت، در اکثر سهام، مقاومت های قبلی شکسته شده و به نظر می رسد که بازار مسیر جدیدی را می پیماید. فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به ایران و جهان می گوید: باید در نظر داشت که فعالان بازار با حضور وزیر خارجه در مونیخ انتظار اعلام اخبار مثبت حاصل از توافق را داشتند، که این امر نشان می دهد که اخبار سیاسی به طور خاص مذاکرات که دامنه گسترده ای دارد نقش مهمی در روند بازار سرمایه ایفا می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اکثر شرکت ها از نظر ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی ارزنده هستند، اما به لحاظ درآمدی( سود هر سهم) انتظار بازار را برآورده نمی کنند. پرنا افزود: افت درآمد یکی از بزرگترین دلایل افت بازار می تواند محسوب شود، افت درآمد شرکت ها در سال جاری با توجه به اینکه قیمت سهام تابعی از انتظارات از درآمد شرکت هاست همچنین نسبت P/E که فعالان بازار برای تعیین قیمت سهام به آن استناد می کنند، در نتیجه این پارامتر نقش مهم و موثری در کاهش قیمت سهام شرکت ها برعهده دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: درست زمانی می توان از بازار انتظار رشد داشت که رشد درآمد شرکت ها هم اتفاق بیفتند. پرنا در خصوص چرایی کاهش درآمد شرکت ها به ایران و جهان گفت: عمده ترین دلیل این کاهش ها را می توان سیاست های انقباضی دولت برای مهار تورم از یک سو و افزایش قیمت تمام شده اکثر شرکت های بورسی که به نوعی با دولت در تعامل هستند، عنوان کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی هفته آینده بازار سرمایه عنوان داشت: با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد که بازار در ابتدای هفته آینده شروع خوبی داشته باشد، اما تداوم آن به اخبار مذاکرات منوط خواهد شد.

فریبرز پرنا در معرفی صنایع جذاب هفته آینده می گوید: در این هفته عمده حجم معاملات را گروه خودرویی داشتند، به نظر می رسد در هفته آینده نیز این صنعت حجم معاملات خوبی داشته باشد و در زمره صنایع جذاب هفته آتی قرار گیرد.

وی همچنین سرمایه گذاری ها را نیز در گروه صنایع جذاب هفته برشمرد. 

این کارشناس اذعان داشت: از آنجاییکه شرکت هایی که سال مالی آن تا پایان اسفند است، تا پایان بهمن برای ارسال گزارش های بودجه سال مالی آینده مهلت دارند، در نتیجه با توجه به اینکه هفته آینده، هفته پایانی بهمن است، شرکت های باقی مانده باید پیش بینی بودجه 94 را به بورس ارسال کنند این عامل مهم و تاثیرگذاری بوده و به نوعی چشم انداز بورس در سال آتی را مشخص می سازد. اما اگر این پیش بینی ها مطابق انتظارات بازار و در حالت خوش بینانه فراتر از آن باشد، این چشم انداز مثبت و روشن خواهد بود و اگر چنین نباشد، بازار به بی ثباتی ادامه می دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود