امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
10/29 1393

گروه تالار- با مصوبه تازه به تصویب رسیده در هیات دولت، به نظر می رسد که مشکلات پالایشی های بورس در سراشیبی رفع شدن افتاده باشد و  بازگشایی نماد معاملاتی آنها را در روزهای آتی فراهم کند.

این درحالی است که هنوز ابلاغی در این خصوص به هیچکدام از پالایشگاهها صورت نگرفته و به گفته کارشناسان تا زمانی که این مصوبه به این شرکت ها ابلاغ نشود، نمی توان اقدام جدیدی را شاهد بود.
ابهامات صنعت پالایشی بورس که مدتهاست با نمادهای متوقف مواجه است، در حال رفع شدن است و گفته می شود که به زودی نماد معاملاتی این شرکت ها بازگشایی می شود. اما سهامداران بیشماری هستند که با بلوکه شدن دارایی اشان، بیشترین زیان را متحمل شده اند.

با این وجود نیم نگاهی به وضعیت نماد شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی و پالایشی در بورس نشان می دهد از زمان سر به زیر شدن شاخص بورس در دیماه گذشته تاکنون این صنعت به عنوان لیدر بازار سرمایه همیشه مورد توجه مدیران بورسی قرار داشته تا با حرکت رو به جلوی آن، شاخص بورس رکوردهای قبلی خود را پس بگیرد.

به گفته فعالان بورسی، بازگشایی نماد معاملاتی شرکت های این گروه با قیمت های بالا بسیار دور از ذهن است و به طور حتم ، سهام این شرکت ها فروشندگان بیشماری دارد که خود بر نزول بیشتر شاخص سرعت خواهد بخشید.

لازم به اشاره است، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه درخصوص پالایشگاهها در هیات دولت خبر داد و گفت: براساس این مصوبه، برای شرکت های پالایشی برای ارتقاء کیفیت فرآورده های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره 5 ساله تعیین شده است.


سنا نوشت: دکتر محمد فطانت افزود: براساس این مصوبه، درصورتیکه شرکت های پالایشی مطابق برنامه زمانبندی مورد تأیید و نظارت وزارت نفت، حداکثر در یک دوره پنج ساله (تا پایان 1398) شاخصه‌های اصلی کیفیت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را براساس استانداردهای وزارت نفت، ارتقاء و هر ساله با تصویب مجمع عمومی خود، حداقل به میزان 30 درصد از سود سالانه را به حساب اندوختۀ سرمایه‌ای جهت اجرای پرو�?ه کیفی‌سازی منظور نمایند، وزارت نفت مکلف است مبنای محاسبه قیمت 5 فرآورده‌ اصلی و سوخت هوایی را مطابق سال 1393 بدون اعمال کیفی سازی تعیین نماید.

سخنگوی سازمان بورس افزود: پیشنهاد مذکور که در کمیته ثبات بازار سرمایه جمع بندی شده بود، روز گذشته و قبل از جلسه هیأت دولت، در نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور با وزیر اقتصاد، وزیر نفت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس سازمان بورس، تأئید و برای تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال شد که خوشبختانه در جلسه عصر روز گذشته هیأت دولت به تصویب رسید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود