امروز: جمعه، 28 اردیبهشت 1403
09/22 1393

گروه تالار- بازار سرمایه پرونده معاملات هفته گذشته را درحالی بست که شاخص کل در آخرین روز کاری با کاهش بیش از 330 واحد در کانال 711هزار واحدی ماند. خبر تغییر رییس سازمان بورس نیز هیجان کم دوامی را به بازار مستولی کرد. 

فرشید پورشهابی،کارشناس بازار سرمایه بازار این هفته را متاثر از ریسک های سیستماتیک ارزیابی کرده و به ایران و جهان گفت: جو منفی ناشی از خبر تمدید مذاکرات بر بازار این هفته سایه افکنده بود.

نکته قابل توجه اینکه وضعیت مذاکرات مطابق سخنان ریس جمهور، رو به جلو است و تمدید مذاکرات به خودی خود خبر منفی برای بازار به شمار نمی رود، اما انتظارات بسیار خوش بینانه نسبت به مذاکرات و خریدهای اعتباری خریداران حقیقی و ترس از ضررهای ناشی از هیجانات کاذب شکل گرفته منجر به فشار عرضه در بازار شد و همچنان این جو فروش از سمت سهامداران حقیقی بر بازار حاکم است.

وی افزود: اگرچه خبر قرارداد جدید بین ایران خودرو و پ�?و در اوایل هفته منجر به افزایش تقاضا در این صنعت شد،اما با توجه به آنکه تا زمان لغو تحریم ها امکان اجرایی شدن قراردادها وجود ندارد، اثر مثبت خود را به سرعت از دست داد.

پورشهابی ادامه داد: در اواسط هفته اخباری نیز مبنی بر احتمال لغو تحریم سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا جو مثبتی در گروه بانکی و به دنبال آن در سراسر بازار ایجاد کرد که با توجه به آنکه این امر فرآیندی زمان بر بوده و کلیت آن با احتمال همراه است، هیجانات به وجود آمده مشابه روند گذشته اثر خود را به سرعت از دست داد. 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ارائه بودجه به مجلس را مهمترین اتفاق هفته عنوان کرد و گفت: مهمترین اتفاق هفته جاری رامی توان ارائه لایحه بودجه توسط دولت دانست که بخش زیادی از ابهامات موجود در بین سرمایه‌گذاران را بر طرف کرد. در این راستا افزایش سهم مالیات و کاهش سهم نفت از بودجه با ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات سیکلی در اقتصاد همراه است. افزایش بودجه عمرانی کشور نیز خبری خوب برای صنایع سیمان، فلزات اساسی، ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی به شمار می رود.

وی ابراز داشت: اما وضعیت صنایع فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی وضعیت تقریبا مشابه سال قبل است و میزان سقف بودجه هدف مندی یارانه ها خبری خوب برای صنایع انر�?ی بر مانند سیمان، فلزات اساسی، خودرو، صنایع شیمیایی و حمل و نقل به شمار می رود. به غیر از صنایع پالایشی و پتروشیمی که با ابهام کاهش قیمت نفت و نرخ خوراک همراه هستند، افزایش نرخ ارز بر صنایع صادراتی اثر مثبت خواهد داشت. البته اخبار خوبی از تخفیف های در نظر گرفته شده برای صنعت پتروشیمی شنیده می شود که می تواند توجه به این گروه را افزایش دهد. در رابطه با صنعت بانکداری نیز در نظر گرفتن افزایش سرمایه بانک های دولتی در لایحه بودجه خبری مثبت در این گروه به شمار می رود.
پورشهابی در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: شواهد بیانگر آن است که در مسأله هسته ای موضوعات مورد اختلاف طرفین از بعد فنی و حقوقی به یکدیگر نزدیک شده است.

البته همانقدر که پیش بینی رسیدن به توافق جامع با سرعت بالا بسیار خوش بینانه است، پیش‌بینی شکست حتمی مذاکرات نیز بسیار بدبینانه به شمار می رود و هر دو دیدگاه منجر به رفتارهای هیجانی سهامداران می شود. بنابراین انتظار می رود همچنان خریداران و فروشندگان حقیقی به صورت هیجانی در صف های خرید و فروش تک نمادهاقرار گیرند. 

وی ادامه داد: در رابطه با لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت یازدهم می توان گفت به جز ابهامات موجود در مورد صنایع پالایشی و پتروشیمی،کلیت بازار را با چالش رو به رو نخواهد کرد. بنابراین با توجه به کاهش ریسک سیستماتیک بازار، تخلیه هیجانات سهامداران حقیقی با توجه به اصلاح صورت گرفته در قیمت سهام شرکت ها در طی روزهای اخیر، حجم خرید حقوقی های بازارو قرار گرفتن شرکت‌های بورسی در محدوده حمایت از نظر تکنیکالی می توان انتظار بازار متعادل رو به مثبت و همراه با هیجانات خرید و فروش در برخی تک نمادها را برای هفته آتی داشت. 

پورشهابی به صنایع پیشرو بازار در هفته آینده اشاره کرده و معتقد است: صنایعی که در هفته آتی می توانند مورد توجه قرار گیرند با توجه به ریزش های صورت گرفته عبارتند از صنایع بانک، خودرو، خدمات فنی و مهندسی و سایر واسطه گری های مالی که در هر یک از صنایع فوق با توجه به وضعیت صنعت نمادهایی وجود دارند که وضعیت بنیادی مناسب داشته و توانایی پوشش بودجه اعلامی و تعدیل مثبت را به همراه دارند و در قیمت های کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند. همچنین با توجه به انتظار گزارش های 9 ماهه مناسب از سوی گروه های دارویی توجه به این صنعت نیز دور از انتظار نخواهد بود.صنعت پتروشیمی نیز با توجه به افزایش نرخ ارز در لایحه بودجه و توجه دولت به تعیین نرخ خوراک مناسب جهت حفظ مزیت نسبی موجود در این صنعت می تواند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. 

اما در این هفته اخبار تغییر رییس سازمان بورس نیز توسط فعالان بازار هر لحظه رصد می شد تاجاییکه برخی کارشناسان هیجانات بازار را متاثر از آن می دانستند. در این خصوص وی می گوید: عکس العمل سهامداران حقیقی به شایعه تغییر ریاست سازمان در طی این هفته نیز به گونه ای رفتار هیجانی و کوتاه مدت بود.

با توجه به عمق پایین و عدم کارایی مناسب بازار سهام ایران تغییر ریاست سازمان در کوتاه مدت تغییری در سیاست های سازمان و وضعیت بازار به وجود نخواهد آورد، اما در میان مدت و بلند مدت می‌توان انتظار داشت که ریاست جدید سازمان با اجرای صحیح صندوق تثبیت بازار سرمایه و سهام خزانه شرکت ها که در لایحه رفع موانع تولید ارائه شده است و نیز کاهش رانت اطلاعاتی و ارتقای شفافیت اطلاعات ناشران در بازار از طریق ایجاد ثبات پایدار در بازار زمینه فعالیت سهامداران را فراهم کرده و از طرف دیگر زمینه فعالیت نوسان گیران و سفته سازان در بازار را کاهش دهد. در رابطه با اعلام رسمی جایگزینی ریاست سازمان نیز می توان در کوتاه مدت انتظار رفتار هیجانی سهامداران حقیقی و رفتار همراه با احتیاط سهامداران حقوقی را تا پیش از مشخص شدن دقیق سیاست های آتی ریاست جدید سازمان داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود