امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
10/26 1393

گروه تالار- بازار سرمایه در آخرین روز کاری این هفته به افزایش 10واحدی قناعت کرد.  همچنان کاهش قیمت نفت و مباحث هسته ای عمده ترین دلایل کارشناسان در تشریح روند بازار است.

فرشید پورشهابی ،کارشناس اقتصادی در این هفته به ایران و جهان می گوید: این هفته را می توان هفته ای نسبتا خوب برای بازار سرمایه از نظر تلاش در جهت رفع برخی از ابهامات مربوط به صنایع مختلف بورسی دانست.

وی ادامه می دهد: در رابطه با نزول شاخص کل می توان گفت دلایلی مختلف در این زمینه وجود داشته از جمله کاهش قیمت جهانی نفت اگر چه به دلیل کمبود تحلیل در بازار این کاهش قیمت به کل بازار سرایت پیدا کرده است، اما برخی از صنایع در بازار هستند که به طور مستقیم و به میزان سایر صنایع از کاهش قیمت نفت تأثیر نمی پذیرند. همچنین شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در طی روزهای آتی نیز از جمله مواردی است که سرمایه گذاری در بازار و ورود نقدینگی جدید را به تأخیر انداخته است. زیرا در این زمینه تلاش کنگره جدید آمریکا در راستای تشدید تحریم های ایران بدبینی ها نسبت به آینده مذاکرات را افزایش داده است.

این تحلیگر ابراز داشت: همچنین عدم بازگشایی سهام شرکت های پالایشی و بلوکه شدن نقدینگی زیاد موجود در این صنعت نیز از عوامل کاهش حجم معاملات در بازار بوده و اثر روانی ناشی از کاهش ارزش بازار در صورت بازگشایی نمادهای فوق و ابهام موجود در این زمینه نیز از عوامل کاهش تمایل به خرید در بازار بوده است. از دیگر عوامل می توان به رکود موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد که قطعاً بر روند بازار سهام اثرگذار بوده و انتظار می رود که در طی ماه های آتی وضعیت بهتری از این لحاظ بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه مشاهده شود.

وی به دیگر عوامل رکود بازار سرمایه پرداخته و می گوید: از جمله مهمترین عوامل رکود بازار سرمایه را می توان وجود نرخ سود بانکی بالا در بانک ها و موسسات مالی کشور دانست که منجر به کاهش نسبت P/E بازار شده است، زیرا بازدهی بالایی را بدون ریسک به سرمایه گذاران اعطا می کند که منجر به خروج سرمایه ها از بازار سرمایه و انتقال به بانک ها می شود. از دیگر ابهامات موجود در بازار سرمایه می توان به انتظارات در زمینه کاهش حاشیه سود صنایع مختلفی که با کاهش قیمت های جهانی رو برو هستند، اشاره کرد که سهام این قبیل شرکت ها در حال پیش خور کردن این کاهش حاشیه سود هستند.

صنعت خبر ساز این هفته 
 پورشهابی با اشاره به صنعت خبرساز هفته ادامه می دهد: صنعت خبرساز این هفته صنعت سیمان بود، گرچه در طی این هفته اخباری مبنی بر مهیا بودن آزادسازی قیمت سیمان از طریق بورس کالا وجود داشت، اما مشکلات موجود در این صنعت از جمله کمبود نقدینگی و وجود انبارهای پاکت های سیمان موجب کاهش تقاضا و افزایش عرضه سهام در این صنعت شده است و با کاهش ارزش بازاری این صنعت همراه بوده است که با خبر قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت این مسأله تشدید شد. البته در این رابطه باید توجه شود که کارخانه های سیمان در طی این دوره از ذخایر کلینکر خود استفاده خواهند کرد. در رابطه با این صنعت آمار کاهش صادرات در ماه آذر نیز به عنوان خبر منفی به شمار می رود که به دلیل بسته بودن مرزهای غربی کشور صورت گرفته بود.

این تحلیلگر در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: هفته آینده معاملات همراه با احتیاط خرید را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود که با توجه به اخبار مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 نوساناتی را در بازار شکل خواهد داد. با توجه به آنکه قیمت بسیاری از سهم های موجود در بازار در قیمت های کمتر از ارزش ذاتی قرار دارد، بنابراین نمی توان انتظار نوسان منفی شدید در قیمت سهام شرکت ها را داشت، اگرچه شکل گیری رفتار هیجانی حقیقی های بازار متناسب با اخبار مذاکرات هسته ای دور از ذهن نیست. وی افزود: در رابطه با حقوقی ها بازار نیز همچنان انجام خریدها توسط این گروه به صورت آرام و به دور از هیجان مورد انتظار خواهد بود. به نظر می رسد، سهام شرکت هایی که گزارش های 9 ماهه مناسب ارائه دهند و نسبت P/E آنها از متوسط بازار پایینتر باشد، بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

صنایع جذاب و پیشرو بازار 
پورشهابی در معرفی صنایع جذاب هفته آتی اذعان داشت: از جمله صنایعی که در هفته آتی می توانند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند با درنظرگرفتن توجه دولت به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقلی و نیروگاهی می توان صنایع حمل و نقل ریلی، دریایی و نیروگاهی را نام برد که شفاف سازی ها و اخبار این روزهای بازار حاکی از توجه جدی به این بخش ها است. شرکت های دارویی نیز با توجه به گزارشات مناسب خود می تواند از جمله صنایعی باشند که مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت. از دیگر صنایع مورد توجه می توان به صنعت خودرو اشاره کرد که با توجه به رشد صورت گرفته در این بخش طی سال جاری می توان انتظار گزارش های مناسبی در شرکت های خودرویی و قطعاتی داشت که این موضوع موجب توجه بازار به این صنعت خواهد شد.

ارزیابی روند فعالیت های ریاست جدید سازمان
از وی در خصوص روند فعالیت رئیس جدید سازمان سوال شد وی گفت: در رابطه با فعالیت های رئیس جدید سازمان می توان به تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه اشاره کرد که به دنبال اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات صنایع است. رویکرد ریاست جدید سازمان مبنی بر رفع ریسک های سیستماتیک موجود در بازار و عدم مداخله در نیروهای بازار جهت صعود مصنوعی شاخص از جمله اقدامات مناسب دکتر فطانت به شمار می رود. که از این بین می توان به دنبال کردن ابهامات مهم بازار از جمله تعویق کیفی سازی محصولات پالایشی، شفاف سازی نرخ خوراک پالایشگاه ها، اخذ مجوز برای فروش محصولات پالایشی در بازار آزاد، پی گیری مطالبات شرکت های بورسی از دولت، بررسی مجدد بهره مالکانه با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن جهانی و سایر موارد اشاره کرد که می تواند از طریق شفاف سازی و رفع ابهامات در بلند مدت وضعیت بازار را بهبود بخشد. در این زمینه توجه بلند مدتی به بازار به جای نگاه کوتاه مدتی از جمله نقاط قوت مدیریت جدید سازمان به شمار می رود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود