امروز: جمعه، 28 اردیبهشت 1403
11/10 1393

گروه تالار- رسیدن قیمت اکثر سهام به سطوحی که کارشناسان از آن به عنوان کف  قیمتی یاد می کنند، قیمت بسیاری از سهام را جذاب و فضا برای حضور پررنگ تر حقیقی ها را فراهم کرده است.

در این هفته شاهد گمانه زنی های مختلف در رابطه با وضع تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران بودیم، که در صورت تحقق منجر به از میان رفتن طرح اقدام مشترک سال گذشته �?نو می شد. بنابراین ریسک سیاسی منجر به کمرنگ شدن حضور حقیقی ها در بازار شد و حتی آنها را نسبت به تعدیل های مثبت شرکت های مختلف بازار سهام بی تفاوت کرد و در مقابل خرید حقیقی ها در قیمت های منفی مشاهده می شد که موجب کاهش فروشندگان در بازار شد. فرشید پورشهابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به ایران و جهان می گوید: ادامه روند بررسی لایحه بودجه 94 نیز با توجه به کاهش قیمت نفت از عوامل موثر بر تمایل سرمایه گذاران جهت به تأخیر انداختن سرمایه‌گذاری بود. در نتیجه حجم معاملات در بازار به شدت کاهش یافت و به دلیل قرار گرفتن بازار در منطقه اشباع فروش، روند نزولی شکل گرفته در شاخص کند شد. 

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تلاش دولت برای کسری بودجه احتمالی سال آینده گفت: در این هفته شاهد خبر صادرات نخستین محموله میعانات گازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی بودیم، این مهم نشان می دهد که دولت از این طریق سعی در پوشش کسری بودجه مورد انتظار در سال آینده را دارد. 

پورشهابی ادامه داد: اما خبرهای خوبی نیز در خصوص صنعت پتروشیمی شنیده شد که می توان به گشایش خط اعتباری چین برای چهار طرح پتروشیمی اشاره کرد که این خبر نشان از گسترش طرح های پتروشیمی در آینده دارد. 

وی به اخبار تاثیرگذار در بازار این هفته پرداخت و افزود: از اخباری که در روند بازاردر ابتدای هفته اثر داشت لغو تحریم های بانک تجارت و چند شرکت کشتیرانی توسط دادگاه عمومی اتحادیه اروپا بود که امیدواری هایی را مبنی بر لغو سایر تحریم های صورت گرفته بر صنایع ایران را به وجود آورد. در این هفته تحرکات در سطح مقام های بلند پایه کشورهای 5+1 و ایران جهت جلوگیری از بر هم خوردن مذاکرات صورت گرفت همچنین پرداخت بدهی دولت به بانک ها، ایجاد امکان صادرات محصولات پالایشگاه ها، کاهش نرخ بهره مالکانه از 30درصد به 25درصد، خبر محدود کردن واردات برخی محصولات فلزی و از همه اثرگذارتر حرکت جمعی از سناتورهای دمکرات آمریکا جهت ارائه قطعنامه در مخالفت با اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه ایران و برگزاری میز گردی با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا، آلمان و فرانسه موجب افزایش خوش بینی سرمایه‌گذاران در بازار سهام بود که منجر به رشد شاخص بازار سهام و ایجاد صف های خرید و غلبه تقاضا بر عرضه در انتهای بازار هفته شد. 

این تحلیلگر در پیش بینی هفته آینده به ایران و جهان گفت: با توجه به کاهش قیمت اکثر سهام و جذاب شدن این قیمت ها، خرید بسیاری از سهم ها در قیمت های به وجود آمده مناسب به نظر می رسد، بنابراین در طی روزهای هفته آتی با توجه به روند مثبت به وجود آمده شاهد خرید های حقیقی ها بازار در سهم ها با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خواهیم بود که با توجه به روند مذاکرات هسته ای افراد نسبت به خرید، نگهداری یا فروش سهام خود اقدام خواهند کرد. 

پورشهابی ابراز داشت: همچنین با توجه به امکان رشد قیمتی سهم های موجود در بازار ابتدای هفته آینده را می توان با بازاری مثبت شروع کرد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه با خروج نوسان گیران از بازار در صورت شاهد نبودن خبر جدید رو به رو خواهیم بود که عرضه را در بازار افزایش خواهد داد و منجر به متعادل شدن بازار خواهد شد. گرچه مصاحبه خبری احتمالی ریاست سازمان در رابطه با حجم مبنا، دامنه نوسان و بازگشایی نمادهای پالایشی می تواند روند بازار را تحت تأثیر قرار دهد و تغییرات در حجم مبنا و دامنه نوسان با روان تر شدن معاملات در بازار سرمایه به افزایش حجم معاملات در بازار کمک خواهد کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام جذاب هفته آینده معتقد است:در طی هفته آتی با توجه به کاهش صورت گرفته قیمت سهام نمادهای مختلف موجود در بازار در سه ماهه اخیر در بازار شاهد تمایل خریداران حقیقی برای خرید در تمامی صنایع موجود در بازار خواهیم بود و در این زمینه نمادهایی که تعدیل های مثبت و پوشش های خوب در گزارش 9 ماهه خود داشته اند بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. سهم های گروه انبوه سازی املاک و مستغلات، گروه خدمات فنی و مهندسی، گروه خوردو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و سایر واسطه گری های مالی از جمله صنایعی هستند که با توجه به اخبار موجود در بازار و انتظارات سرمایه گذاران بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود