امروز: جمعه، 21 اردیبهشت 1403
12/15 1393

ایران و جهان - بازار در این هفته با احتیاط شروع به کار کرد که ابهام در نتایج مذاکرات  اصلی ترین عامل آن بود، اما اخباری که برای بازار حداقل منفی نبود، توانست تقاضا طی هفته را اندکی بیشتر کند.

به گزارش ایران و جهان، در این هفته ادامه مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در جریان بود که حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در این دور از مذاکرات و حل و فصل مسائل فنی در جلسات مذاکرات از نکات مثبت فضای مذاکرات به شمار می رفت. فرشیدپورشهابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه به ارزیابی بازار سهام در این هفته پرداخته و می گوید: اگرچه در ابتدای هفته به دلیل وجود ابهامات در رابطه با نتیجه مذاکرات هسته ای خرید و فروش ها با احتیاط صورت می گرفت و فشار عرضه بیشتر از فشار تقاضا بود، اما در طی هفته با انتشار اخبار بیشتر از طرفین مذاکرات و شفاف تر شدن روند مذاکرات در انتهای هفته با تقاضای بیشتری در بازار رو به رو بودیم. باید به این نکته هم اشاره کرد که روند نوسانات نرخ ارز و شاخص کل بورس در طی هفته گذشته نشان دهنده ابهام شکل گرفته در بین عاملان اقتصادی فعال در بازارهای فوق است.

این تحلیلگر بازار سرمایه، به اخبار مهم و موثر بربازار سرمایه طی هفته اشاره کرده و ادامه می دهد: از جمله اخبار موثر بر بازار این هفته می توان به مجاز شدن دولت برای افزایش سرمایه بانک ها تا سقف 5 هزار میلیارد ریال از طریق وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک ها و بیمه های مشمول واگذاری از طرف دولت اشاره کرد که خبر خوبی برای بانک ها و ساماندهی بازار پول به شمار می رود. 

وی افزود: در مورد صنعت خودرو سازی طی این هفته خبر خوب نهایی شدن قرارداد جدید همکاری پژو فرانسه با ایران خودرو بود که به صورت مشارکت جوینت ونچر صورت می گیرد و می تواند چشم انداز مناسبی را برای صنعت فوق با رویکرد صادرات محور به همراه داشته باشد.همچنین خبر افزایش قیمت برق نیز از جمله خبرهایی بود که می تواند شرکت های نیروگاهی را با چشم انداز بهتری در سال آینده رو به رو کند. در مورد صنعت پتروشیمی نیز خبر افزایش 10 درصدی تولید محصولات از ابتدای امسال تاکنون توسط مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد. 

به گفته وی از دیگر موضوعات مطرح در بازار این هفته می توان به تعیین قیمت خوراک و فرآورده ها به پالایشگاه ها اشاره کرد که این موضوع می تواند با افزایش شفافیت بازار و حجم معاملات بازار سرمایه همراه شود. و در نهایت اخبار این هفته مثبت ارزیابی می شود که در صورت ادامه روند فعلی مذاکرات می تواند نیمه اول سال آینده را با بازدهی مناسب برای سهامداران همراه کند. اما در این هفته گروه های خودرو، گروه حمل و نقل، واسطه گری های مالی و سایر واسطه گری های مالی با اقبال سهامداران همراه بودند که انتظار می روند این گروه ها در هفته های آتی نیز مورد توجه قرار گیرند. 

پیش بینی شما بازار هفته آینده؟
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پیش بینی هفته آینده بازار معتقد است: با توجه به جو مثبت مذاکرات هسته ای که امیدها به دست یابی توافق را افزایش داده است و فضای خوشبینی را در بین سهامداران به وجود آورده، می توان انتظار داشت که اگر در روند مذاکرات اتفاق جدیدی رخ ندهد، ترس حاکم بر بازار سرمایه کاهش یافته و در طی هفته آینده شاهد افزایش تقاضا و کاهش عرضه سهام شرکت ها در بازار خواهیم بود. 

به گفته وی، در هفته آینده انتظار می رود که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال بخشی از عرضه ها جهت تأمین نقدینگی پایان سال افزایش یابد و از سوی دیگر افراد پر ریسک با فضای مثبت مذاکرات کم کم وارد بازار شوند و افراد دارای ریسک کمتر منتظر روشن شدن وضعیت مذاکرات هسته ای باقی بمانند.

وی گفت: از طرف دیگر احتمال بازگشایی نماد های پالایشی و ارائه گزارشات آنها در طی هفته آینده می تواند یکی از ابهامات بزرگ بازار سرمایه را بر طرف کرده و بخشی از نقدینگی موجود در این صنعت را آزاد کند. اگرچه انتظار می رود در صورت بازگشایی نمادهای فوق با فشار عرضه رو به رو شوند، اما پس از بازگشایی تعادل برقرار خواهد شد که این موضوع برای آینده بازار سرمایه مناسب ارزیابی می شود. بنابراین انتظار می رود هفته آینده بازاری متعادل رو به مثبت همراه با احتیاط در خرید را شاهد باشیم.

دو مشکل اساسی
از این تحلیگر در خصوص ورود اوراق پاداش سهامداری به بازار پرسیدیم که وی ابراز داشت: ورود اوراق پاداش سهامداری در بازار سرمایه کشور با سررسید 13 ماهه و بازدهی تضمینی 30 درصدی از طریق اوراق اختیار خرید تبعی همزمان از موضوعات مورد توجه روزهای اخیر در بازار سرمایه کشور است. از ویژگی های این اوراق می توان به واگذاری اوراق قبل از سررسید با قیمت روز NAV ( خالص ارزش دارایی ها) اوراق اشاره کرد. نکته قابل تأمل آنکه متولی صندوق فوق صندوق تثبیت بازار سرمایه است که این موضوع منجر می شود که رانت اطلاعاتی خریدهای صندوق فوق در بین سهامداران مورد توجه قرار خواهد گرفت. اگرچه هدف اصلی صندوق فوق را توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بلند مدت و رقابت با سپرده های بانکی اعلام کرده اند، اما این صندوق از دو مشکل اساسی برخوردار است که می توان به پایین بودن رقم صندوق فعلی اشاره کرد و مورد دیگر آن است که صندوق فوق بایستی سعی در جذب سرمایه های خارج از بازار سرمایه داشته باشد که بتواند در توسعه بازار سرمایه نقش بازی کند و نباید متمرکز بر جهت دهی سرمایه های افراد موجود در بازار سرمایه باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ایجاد صندوق های مستقل از نهادهای بازار و با هدف جذب نقدینگی های خارج از بازار سرمایه و مربوط به افراد ریسک گریز می تواند در توسعه اقتصادی کشور از طریق توسعه بازار سرمایه مفید واقع شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود