امروز: سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
10/5 1393

گروه تالار- بورس هفته نیمه تعطیلی را پشت سرگذاشت هفته ای که اولین روزهای  فعالیت رئیس جدید را رقم زد. فطانت فرد در اولین روزهای ریاست سازمان بورس، به تالار شیشه ای رفت و پای درددل سهامداران نشست. 
در نهایت بازار سرمایه درحالی پرونده معاملات این هفته را بایگانی کرد که به رشد حدود 60واحدی شاخص در سایه حمایت گروه مپنا، پتروشیمی پردیس و نفت و گاز پارسیان رضایت داده بود.
یک کارشناس بازار سرمایه رخدادهای این هفته بازار سرمایه را از چند زاویه مورد بررسی قرار می دهد. امیرصادقی به ایران و جهان می گوید: کاهش قیمت نفت و اثر آن بر بازار سرمایه، تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و زمزمه هایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی موضوعاتی است که این هفته در صدر اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه بودند. درخصوص ادامه روند نزولی بهای نفت و اثر روانی آن بربازار سرمایه به تفصیل گفته شده اما سوال اینجاست که چرا در زمانی که امکان برنامه ریزی صحیح و کاهش اثر ریسک های سیستماتیک بر اقتصاد و به تبع آن بازارهایی مثل بورس را به حداقل میزان اثرپذیری رساند و به جای خام فروشی نفت و وابستگی اقتصاد به یک محصول استرات�?یک، به فکر توسعه منابع جایگزین نبودیم؟ 

وی ادامه می دهد: باید قبول کنیم که از نظر اقتصادی تکیه بر یک محصول مانند نفت، به عنوان مهمترین منبع درآمد برای اداره کشور، به خودی خود ریسک بزرگی محسوب می شود و بایستی هرچه سریعتر بفکر منابع جایگزین برای آن باشیم. 

صادقی ابراز داشت: در شرایط فعلی با فرض ثابت ماندن قیمت نفت و دلار در همین محدوده، اثر واقعی این کاهش قیمت بایستی برای همه صنایع و شرکتهای بورسی به صورت مجزا محاسبه و تعیین شود و تعمیم نکات منفی حاصل از این کاهش قیمت بر کل شرکتهای بورسی، کار درست و منطقی بنظر نمی رسد. 

وی می گوید: به صورت کلی و با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی تا یک سال آینده، شرکتهای بورسی که بیشترین وابستگی را به مخارج دولت دارند با توجه به کسری احتمالی بودجه دولت، با کاهش سودآوری و به تبع آن کاهش قیمت در بازار مواجه خواهند شد ولی شرکتهایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از نفت خام در محصولات تولیدی خود استفاده می کنند در صورت حصول شرایطی می توانند با افزایش سود و افزایش قیمت مواجه شوند .

این کارشناس معتقد است: به دلیل اینکه بورس نیز همانند اقتصاد به نوعی دولتی است و با در نظر گرفتن کسری بودجه احتمالی می توان پیش بینی کرد که سهامدار عمده بورس به فکر استفاده بهینه از شرکتهایی باشد که می توانند کسری دلارهای از دست رفته را با صادرات محصولات خود جبران کنند. 

وی با اشاره به کارنامه اقتصادی دولت یازدهم می گوید: با مرور کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید طی یک سال و چهار ماه گذشته می توان پیش بینی کرد که تیم اقتصادی دکتر روحانی براحتی می توانند از کلید های متعددی برای عبور موفقیت آمیز از مسیر پیش رو استفاده کرده و اثرات ناشی از کاهش قیمت نفت را بر بودجه و اقتصاد به حداقل ممکن برسانند. کلیدهای در دسترس دولت به اندازه کافی متنوع هستند که افزایش میزان صادرات ، افزایش میزان تولید ، کاهش هزینه های دولتی، کاهش واردات کالاهای غیر ضرروری، اجرای اصولی خصوصی سازی،از آن جمله است . اما مهمترین موضوع که می توان آنرا شاه کلید موفقیت اقتصادی و سیاسی ایران قلمداد کرد حل و فصل پرونده هسته ای و رسیدن به توافقی پایدار با کشورهای 5+1 است.

صادقی به تغییرات جدید مدیریتی در سازمان بورس اشاره کرده و می گوید: در این هفته اتفاق مهم دیگری که شاهد آن بودیم واکنش مثبت بازار به انتصاب دکتر فطانت به سمت ریاست سازمان و اوراق بهادار بود که اثر آن بازگشت رنگ سبز و رشد شاخص کل نسبت به هفته های قبل بود. گرچه با نگاهی بر اعضای شورای عالی بورس به راحتی می توان مشاهده کرد که رئیس سازمان بورس به صورت غیر مستقیم و با نظر مثبت وزیر اقتصاد و دولت تعیین می شود و مسلما مجری سیاست های ابلاغی از طرف شورایی است که اکثریت اعضای آن همسو با وزیر اقتصاد و دولت هستند .

وی تصریح می کند: در شرایطی می توان به تغییرات مدیریتی در سازمان بورس خوش بین بود که شاهد رویکردی مثبت از طرف اعضای شورای عالی بورس نسبت به نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور باشیم. کلید موفقیت رئیس جدید سازمان بورس، بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه و جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضوری فعال و با دید بلند مدت است که طی یک سال گذشته شاهد حرکت در مسیری خلاف این ماجرا بودیم .

وی به کاهش نرخ سود بانک ها اشاره کرده و معتقد است: اظهار نظر وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی یکی از موضوعات مورد علاقه سرمایه گذاران بازار سرمایه است که در صورت تحقق می تواند جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری های جدید دو چندان کند. اما برای حصول وعده کاهش سود بانکی موانع و چالش هایی پیش روی سیستم بانکی و مطرح کنندگان موضوع خواهد بود که بنظر نمی رسد این امر به سادگی محقق شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: حدود 30 درصد منابع مالی بانک ها عملا بخاطر معوقات بانکی بلوکه شده اند و با کاهش میزان سود سپرده ها، شاهد ریزش در سپرده گذاری ها و به تبع آن کاهش منابع در دسترس بانک ها خواهیم بود که این موضوع به نفع سیستم بانکی و بخش هایی که قصد استفاده از این منابع را داشتند نخواهد بود. از طرفی با کاهش قیمت جهانی نفت، احتمال کسری بودجه دولت وجود دارد و اگر دولت نتواند به درستی راهکاری برای این موضوع داشته باشد، احتمال افزایش نرخ تورم برای سال بعد وجود خواهد داشت و در چنین شرایطی کاهش نرخ سود بانکی بی معنا خواهد بود.

وی افزود: اما در صورت تحقق موضوع کاهش سود بانکی و بازگشت اعتماد به بورس می توان انتظار افزایش سرمایه گذاری ها و رونق را در این بازار داشت. این کارشناس به افزایش قیمت دلار پرداخته و می گوید: افزایش قیمت دلار و رسیدن به مرز 36000 ریال از یک سو می تواند به عنوان ریسک برای بازار سرمایه مطرح شود و از نگاهی دیگر می توان آنرا فرصتی برای این بازار قلمداد کرد چراکه شرکتهای صادرات محور بورسی که دارای موازنه مثبت دلاری هستند از این افزایش نرخ سود خواهند برد اما شرکتهایی که به عنوان مصرف کننده دلار در بازار بورس حضور دارند از این تغییرات به شرط عدم حمایت دولت با کاهش سودآوری مواجه خواهند شد. 

صادقی اولین روز دی ماه را به سبزترین روز هفته و 17روز کاری اخیر عنوان کرده و می گوید: بهر حال با خبرهای خوب و بدی که این هفته در بازار سرمایه شنیده شد کفه ترازو را در سمت خریداران سنگین تر کرد و طی سه روز کاری روز دوشنبه اول دی ماه، به عنوان سبز ترین روز هفته و 17 روز کاری اخیر به ثبت رسید و در همه روزهای هفته شاهد پایداری رنگ سبز در بازار بودیم. دلایل تکنیکال و رسیدن اکثر نمادها به کف های قیمتی و شوک مثبت حاصل از تغییر رئیس سازمان بورس و کاهش نرخ سود بانکی را می توان بعنوان محرک های این هفته بازار تلقی کرد.

این کارشناس در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: هفته آینده در روزهای آغازین انتظار بازاری نوسانی و نسبتا متعادل و هر چقدر به سمت روزهای پایانی هفته حرکت کنیم احتمال مثبت تر شدن بازار و رشد شاخص کل را می توان داشت. 

صادقی از منظر تکنیکالی نیز شاخص کل را مورد بررسی قرار داده و به ایران و جهان می گوید: از نظر تکنیکال می توان انتظار صدور سیگنال خرید در نمودار شاخص کل طی 4 روز کاری آینده را با فرض تداوم روند جاری و عدم بازگشت نمودار شاخص کل به کانال 69 هزار واحد را داشته باشیم که در صورت صعود شاخص کل اولین مقاومت جدی پیش رو در محدوده 73 هزار واحد خواهد بود. همچنین با نزدیک شدن به زمان ارائه گزارش های دوره ای شرکت های بورسی شایعات حول و حوش نمادهای مختلف به مرور بیشتر از گذشته شنیده خواهند شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص صنایع جذاب هفته آینده می گوید: برای هفته بعد گروه‌های بیمه و کانی غیر فلزی از اوایل هفته و گروه‌های مالی و سایر مالی، سرمایه گذاری ها، بانکی ها، غذایی، چند رشته ای صنعتی، خودرو و لیزینگ و رایانه می توانند به مرور روندی مثبت را طی کنند ولی بصورت کلی اگر روند شاخص کل مثبت شود می توان انتظار داشت که اکثریت گروه‌های بازار به خاطر حضور در موقعیت‌‎های مناسب خرید و حمایت های تکنیکال روندی رو به رشد را دنبال کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود