امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
09/28 1393

گروه تالار- بازار سرمایه هفته پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت، هفته ای که در تاریخ بورس ثبت شد و از آن به عنوان آغاز و پایانی یاد خواهد شد.

سرانجام پس از حدود 9 سال ریاست بر سازمان بورس، علی صالح آبادی این کرسی را به محمد فطانت فرد تحویل داد و رهسپار مدیرعاملی بانک توسعه صادرات شد، رویداد مهمی که در یکسال اخیر گاه و بیگاه زمزمه های آن شنیده می شد. این هفته رویداد مهم دیگری را نیز ثبت کرد و آن کاهش قابل توجه و چشم گیر قیمت نفت بود که بازار سرمایه را به شدت متاثر ساخت. دولت که قیمت نفت را در بودجه 70دلار دیده بود با کاهش های اخیر مجبور به تعدیل آن شد و براهالی بازار سرمایه مشخص و مبرهن که کسری بودجه از هم اکنون حتمی است. 

این درحالی است که علی طیب‌نیا درباره کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت گفت: ان شاء‌الله که کسری بودجه نخواهیم داشت، معمولا وقتی نفت را می‌فروشیم درآمد آن را چند ماه بعد وصول می‌کنیم. بنابراین آثار کاهش قیمت نفت در آینده مشخص خواهد شد که امیدواریم مشکل زیادی ایجاد نکند. 

با این حال برخی اقتصاددان ها در گفتگو با رسانه ها می گویند: برای بستن بودجه به قیمت نفت باید واقع بینانه نگاه کرد نه خوشبینانه، اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم باید بودجه ۹۴ با نفت ۵۰ تا ۵۵ دلاری بسته شود چرا که بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت نفت در سال ۹۴ همین میزان است. 

به هر طریق در این هفته کاهش قیمت نفت، معادلات فعالان بازار سرمایه را بهم زد و مانع از رشد قیمت سهام شد تاجاییکه اکثر گروه های بورسی در سراشیبی کاهش هم قرار گرفتند.
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نقش کاهش قیمت نفت بر بورس در این هفته به ایران و جهان گفت: گرچه در این هفته تغییر رییس سازمان بورس _ که بسیاری از فعالان بازار انتظار آن را داشتند و به طور منطقی نمی بایست تاثیر خاصی بر روند بازار می داشت _ درحال ایجاد موج مثبتی در بازار می شد اما وزنه کاهش قیمت نفت آنقدر سنگین بود که علاوه بر جلوگیری از این موج، کاهش های قیمت سهام اکثر شرکت ها را چشم گیر کرد.
مرتضی رضازاده مدیر پرتفوی سرمایه گذاری نواندیشان ادامه می دهد: به نظر می رسد با روند کاهشی قیمت نفت، افت قیمت ها و در نتیجه شاخص در هفته آتی نیز که بورس به دلیل تعطیلات مناسبتی، تنها 3 روز کاری خواهد داشت، ادامه یابد.

این کارشناس گفت: در هفته آینده، اغلب گروه ها با کاهش قیمت سهام مواجه خواهند بود و تازمانی که قیمت نفت تثبیت نشود، روند نزولی ادامه خواهد یافت.

وی در معرفی صنایع جذاب هفته آتی معتقد است: همانطور که در معاملات این هفته نیز مشهود بود، صنایعی نظیر روانکارها و لاستیک که تاثیر معکوسی از کاهش قیمت نفت می بینند، اقبال بهتری نسبت به سایر صنایع داشتند. این صنایع در هفته آتی نیز با شرایط موجود همچنان در زمره صنایع جذاب و پیشرو بازار قرار می گیرند. همچنین دارویی ها و بانکی ها نیز با افت قیمتی که تجربه کرده اند به نظر می رسد کاهش های بیشتری را ثبت نکنند.
علیرضا نویدی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز این هفته بورس را پرافت و خیز عنوان می کند و به ایران و جهان می گوید: بازار در این هفته دستخوش رویدادهای مهم و تاثیرگذاری بود، تغییر ریاست سازمان بورس که در یکسال اخیر شایعه مکرر بازار شده بود از یکسو همچنین روند کاهشی قیمت نفت از سوی دیگر گرچه نشست های سریالی مذاکره کنندگان نیز عامل تاثیرگذار دیگری بود که در نهایت کاهش قیمت نفت بیش از سایرین بازار را متاثر کرد و برشتاب کاهشی شاخص افزود.

وی معتقد است: در شرایطی از بودجه 94 رونمایی شد که قیمت نفت با آنچه که مشهود است، فاصله قابل توجهی دارد و کسری بودجه اتفاق پیشروی اقتصاد است این دورنما به خودی خود تاثیر مثبتی بربازار سرمایه نداشته و موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است.

وی در پیش بینی هفته آینده بازار می گوید: بازار در هفته آینده را نمی توان پیش بینی کرد چراکه تعطیلی های خط فاصله ای میان روزهای هفته قرار گرفته، که در نهایت می توان انتظار ادامه روند کاهشی این هفته را در روزهای غیر تعطیل هفته آتی نیز داشت.

این کارشناس صنعت جذابی را برای هفته آینده معرفی نکرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود