امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
11/17 1393

گروه تالار- سرانجام شاخص پس از مدتها یک هفته صعودی البته با شیب ملایم را  پشت سرگذاشت. این روند خوش بینی کارشناسان بازار سرمایه را نیز در پی داشت تاجاییکه هفته آینده نیز به باور فعالان بازار، سبز خواهد بود.

طي يک هفته گذشته شرايط بازار سرمايه به سمت آرامش نسبي حرکت کرد. برهمين اساس سهامداران نيز پس از طي يک دوره بحراني 7 روز آرام را پشت سرگذاشتند. حضور وزيرامور اقتصادي و دارايي در مجلس نگراني هايي را براي سهامداران ايجاد کرده بود که روند حرکتي شاخص بازهم تغيير کند ولي با اين حال در پايان معاملات هفته گذشته همچنان شاخص صعودي باقي ماند. به گفته علي طيب نيا هدف اصلي سوال کنندگان نيز وزارت امورخارجه و رئيس جمهور بوده است و نه بورس و اقتصاد ايران. با اين گفته هاي طيب نيا بازار با آرامش نسبي همراه شد و 7 ميليون و600 هزار سهامدار با خاطري آسوده هفته را به پايان رساندند. در اين هفته بازار سرمايه بازدهي مثبت 79 صدم درصدي را داشت. این موضوع نشان می دهد که به ازای هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری 79 هزار تومان سود برای سهامداران به دست آمده است.

در این هفته شاخص کل با 516 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 65 هزارو 771 واحد رسید. شاخص بازار اول با 457 واحد افزایش به رقم 48 هزارو 488 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 511 واحد افزایش عدد 129 هزارو 110 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.95 درصد و 0.4 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 6587 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 86 درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 3316 میلیون سهم در 278 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 77 درصد و 83 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

بر این اساس 160789 برگه اوراق مشارکت به ارزش 159 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 14درصد و 15 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته نشان می دهد.

طی هفته جاری استخراج سایر معادن با 21.45 درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با 20.72 درصد، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری با 17.78 درصد، محصولات چوبی با 12.76 درصد و خودرو و ساخت قطعات با 0.03 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

امیرمحمد پوررضایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بازار سرمایه در این هفته به ایران و جهان می گوید: در هفته ای که گذشت روزهای آغازین و پایانی هفته، سبزترین و روزهای میانی هفته شاهد بازاری نسبتا متعادل با گرایش معاملات مثبت بودیم. اما در این هفته خبرهای تاثیرگذاری بر بازار سرمایه وجود داشت، رشد قیمت جهانی نفت، که از نظر روانی کاهش قیمت آن بر بازار سرمایه طی هفته های اخیر تاثیر منفی در پی داشت و با رشد حدود 8 دلاری قیمت آن در هفته اخیر می توان انتظار داشت آرامش نسبی از این جهت بر بازار سرمایه حاکم شود.

وی ادامه داد: اما مهمترین اتفاق این هفته وارد شدن بورس به چهل و هشتمین سال فعالیت خود در روز چهارشنبه 15 بهمن بود و برای هفته بعد شاید مهمترین خبر مربوط به نشست خبری رئیس سازمان بورس در روز شنبه باشد که انتظار می رود در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی پالایشگاه ها، اطلاع رسانی شود در نهایت اینکه با مشخص شدن زمان بازگشایی پالایشی ها یکی دیگر ازابهامات بازار سرمایه حل و فصل و مدار آرامش به بورس بازگردد .

پوررضایی به مهمترین چالش پیش روی اقتصاد اشاره کرده و می گوید: همچنان مهمترین چالش پیش روی اقتصاد و بازار سرمایه نتیجه مذاکرات هسته ای است که در این هفته شاهد اخبار مثبتی در این زمینه به نقل از منابع داخلی و خارجی بودیم، در این چارچوب شاهد انتشار خبری از آسوشیتدپرس بودیم که مدعی مذاکره ایران و آمریکا بر سر یک مصالحه شد و منابع داخلی نیز به این موضوع پرداختند. به صورت کلی بر خلاف ماههای قبل که بازار نسبت به اخبار مثبت بی تفاوت و خنثی عمل می کرد در این هفته عکس این اتفاق روی داد و نتیجه آن بازدهی مثبت در پایان هفته بود.

این تحلیگر در پیش بینی بازار سرمایه در هفته آینده گفت: در شروع هفته بعد همانطور که اشاره شد نشست خبری رئیس سازمان بورس می تواند مهمترین و جذابترین خبر هفته همچنین گزارشات بودجه سال بعد و گزارشات پالایشگاهی ها و نرخ بهره مالکانه معدنی ها هم در هفته های اتی میتوانند از تاثیرگذارترین موضوعات بر بازار سرمایه باشند.

وی افزود: با توجه به روند مثبت نمودار شاخص کل و معاملات با گرایش مثبت در نمادها و گروه‌های مختلف می توان انتظار داشت که این مسیر برای هفته بعد نیز ادامه یافته و شاخص کل همچنان به رشد خود تا محدوده 70 هزار واحدی ادامه دهد. نکته مهمی که وجود دارد اینکه پیش بینی به شرط پایداری شرایط فعلی محقق خواهد شد و با بازگشایی احتمالی پالایشی ها معادلات ممکن است تغییر کند.

پوررضایی با بیان اینکه گروه‌های خودرو، بانک، لیزینگ، معدن، سرمایه گذاری ها و شیمیایی می توانند از صنایع پیشرو در هفته باشند، گفت: در هفته آینده جذابترین گروه، خودرو و بانک خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود