امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
02/18 1394

ایران و جهان - کارشناسان معتقدند که اکثر سرمایه گذاران در شرایط کنونی فعالیت قابل توجهی در بازار ندارند و بیشتر خریدارها به صورت اعتباری صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان، فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب می گوید: از نگاه فعالان بازار، مدیران بورسی باید در چنین شرایطی برای به تعادل رساندن بازار، تلاش بیشتری صرف کنند اما سکوت مدیران، ترس و تردید سرمایه گذاران را بیشتر می کند.

وی ادامه می دهد: در شرایط کنونی سرمایه مردم مانند برف در آفتاب تابستان آب می شود وتاسف مدیران بورسی چیزی عاید آن ها نمی کند.

پرنا در پیش بینی بازار هفته آینده گفت: به توجه به روند بازار در آخرین روز هفته، به نظر میرسد که هفته آینده بازار با جهت مثبت شروع شود اما مهمترین نگرانی افزایش نوسان در بازار است که اگر این نوسان منفی باشد تداوم ریزش شاخص را شاهد خواهیم بود. این کارشناس در بیان پیشنهاد به سازمان بورس گفت: به نظر می رسد افزایش جلسات هم اندیشی بورس با شرکت های سرمایه گذاری همچنین فعالان بازار و تعامل بیشتر با آنها می تواند تعادل را به بازار بازگرداند.

وی معدنی، خودرویی و بانکی ها را صنایع جذاب هفته آینده معرفی می کند.


فرشید پورشهابی، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص پارامترهای تأثیر گذار بر بازار سرمایه در این هفته می گوید: در طی روزهای گذشته دورنمای اقتصادی کشور و شرکت های موجود در بازار سرمایه بهبود یافته است، اما این موضوع نتوانسته است بازار سرمایه را وارد فاز رونق کند. دلایل مختلفی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه وجود دارد.

وی ادامه می دهد: در طی هفته گذشته شاهد ساماندهی نرخ سود سپرده های بانکی در کشور بودیم به گونه ای که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صاحبان حساب های کوتاه مدت امکان دریافت سودهای روزشمار بالاتر از این مصوبه را نخواهند داشت. اگرچه در این رابطه فعالان بازار سرمایه انتظار کاهش بیشتری را در نرخ سود سپرده های بانکی حداقل تا 18 درصد را داشتند، اما شروع ساماندهی متغیر فوق و بررسی تغییر آن هر سه ماه یکبار نکته مثبتی برای بازار سرمایه به شمار می رود و می تواند از خروج سرمایه ها از بازار سرمایه به سمت بازار پول جلوگیری کند.

این کارشناس با اشاره اینکه نمی توان انتظار انتقال نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه را در شرایط فعلی اقتصاد کشور داشت، گفت: انتقال نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه را در شرایط فعلی اقتصاد کشور کمی دور از انتظار است، در این شرایط P/Eبالاتر از 5 برای بازار پر ریسک به حساب می آید.

پورشهابی به افزایش قیمت سنگ آهن اشاره کرده و افزود: از دیگر موارد مثبت در طی هفته می توان به افزایش قیمت سنگ آهن اشاره کرد که در نتیجه کاهش عرضه و انتظار افزایش قیمت سنگ آهن در ماه آتی رخ داده است. افزایش قیمت نفت خام نیز از جمله عواملی بوده است که می تواند در کاهش ریسک بازار تأثیر گذار باشد، این موضوع منجر به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی اعلامی نیز شده است که می تواند در بهبود وضعیت سود دهی شرکت های پتروشیمی نقش داشته باشد.

این تحلیلگر ابراز داشت: روند تضعیف دلار در بازارهای جهانی نیز منجر به رشد قیمت های جهانی فلزاتی مانند مس و روی شده است که این موضوع می تواند در بازدهی شرکت های فعال در این زمینه ها نقش داشته باشد.

این کارشناس به صنعت خودرو اشاره کرده و می گوید: در رابطه با صنعت خودرو بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین سال 1393 رشد 41 درصدی را تجربه کرده است. مذاکرات ایران خودرو و پژو نیز جهت آغاز همکاری شروع شده است و این مذاکرات همچنان ادامه دارد. همچنین مطابق با اعلام بانک مرکزی وام خرید خودرو به 15 میلیون تومان رسید و وام خرید کالا و ضروری نیز 8 میلیون تومان تعیین شد.

پورشهابی به دلایل بی توجهی سرمایه گذاران به اخبار مثبت در بازار سرمایه اشاره کرده و می گوید: با وجود آنچه گفته شد، به دلیل آنکه موارد ذکر شده هنوز در گزارش های شرکت ها و میزان سود دهی آنها وارد نشده و وجود مشکلات در افزایش نرخ شرکت های بورسی به دلیل سیاست های ضد تورمی دولت، سرمایه گذاران همچنان دید کوتاه مدت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور داشته باشند و با احتیاط نسبت به ورود نقدینگی جدید در بازار اقدام کنند. همچنین گزارش های ضعیف شرکت ها در سه ماهه آخر سال و نزدیک شدن به دور نهایی مذاکرات هسته ای نیز از جمله عواملی است که در کاهش نوسانات بازار سرمایه نقش داشته است.

از پورشهابی در خصوص نماد خبر ساز هفته پرسیدیم، وی ابراز داشت: نماد عرضه اولیه شده مبین و بسته شدن آن و مشکلات پی در پی در معامله سهام فوق، این نماد را به خبرسازترین نماد هفته در بازار سرمایه تبدیل کرد. در این نماد تأخیر در بازگشایی و فروش حجم بالایی از سهام شرکت فوق به یک عده محدود از موضوعات عجیب هفته به شمار می رفت که دلیل آن مشکلات موجود در هسته معاملات بیان شده است و منجر به ابطال معاملات توسط ناظر بازار شد. در این رابطه محدودیت تقاضای خرید در این نماد به عنوان راه حل های سازمان برای حل مشکل ضعف هسته معاملات اجرا شد.

این تحلیلگر در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در روزهای آتی معتقد است: با توجه به وضعیت فعلی بازار قیمت های بسیاری از سهام شرکت ها از نظر ارزندگی مناسب است و انتظار کاهش چندانی در بازار به جز برخی صنایع خاص مانند صنایع پالایشی و سیمانی به دلیل وجود مشکلات ساختاری موجود در وضعیت این شرکت ها وجود ندارد. انتظار می رود که با رسیدن قیمت سهام شرکت ها به سطوح حمایتی شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم. اگرچه همچنان بازار نوسانی و فاقد روند قوی مورد انتظار است، اما فروش در قیمت های فعلی بازار توصیه نمی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود